Patrycja Rotithor, założycielka marki CHIC CHIQ: Połowę naszego budżetu przeznaczamy na poszukiwanie nowych rozwiązań

Patrycja Rotithor, założycielka marki CHIC CHIQ: Połowę naszego budżetu przeznaczamy na poszukiwanie nowych rozwiązań

Najistotniejsze w biznesie jest wykonanie, czyli sposób, w jaki przedstawimy produkt potencjalnym klientom. Często bardzo dobre i naprawdę innowacyjne kosmetyki nie sprzedają się, ponieważ są nieumiejętnie zaprezentowane i sprzedawane.

Produkt innowacyjny to przede wszystkim taki, który odpowiada na bieżące potrzeby klientów, i najlepiej te wyrażane bezpośrednio. Na szczęście dzięki social mediom nawiązanie takiego dialogu jest w tej chwili dość łatwe.

Dlatego w naszej firmie, jeszcze na etapie pomysłów, na długo przed wprowadzeniem produktu, zawsze pytamy potencjalnych konsumentów, czy byliby zainteresowani określonym produktem, jaka jego formę uważają za atrakcyjną, np. sproszkowaną czy też mokrą, czy w określonym przypadku istotny jest dla nich zapach kosmetyku, jaki rodzaj opakowania jest dla nich najbardziej praktyczny w użytkowaniu itd.

Trend jest taki: odchodzi się od koncentrowania się wyłącznie na produkcie i „narzucaniu” go konsumentom, a skupia na komunikacji z klientem, na tym, co jest dla niego atrakcyjne i dlaczego.

Oczywiście klienci zwracają uwagę na informacje o innowacyjności produktu, i ta może, choć nie musi, być bodźcem do zakupu. Dla konsumenta najważniejsza jest jednak kwestia skuteczności, odpowiedź na pytanie: czy dany produkt rozwiąże mój problem i czy będę z jego stosowania zadowolony. Warto pamiętać, że w tym kontekście innowacyjność nie zawsze oznacza nowość, dodanie nowego składnika, który jest w tym momencie popularny i wpisuje się w aktualne trendy w stylu życia potencjalnych konsumentów. Często jest to powrót do źródeł, do podstaw, zmodyfikowanie i przystosowanie danego produktu do aktualnych potrzeb klienta.

Dlatego równie ważna jest edukacja konsumenta w zakresie rozpoznawania tych potrzeb, czyli tłumaczenie dlaczego dany kosmetyk może pomóc, dlaczego jest lepszy od innego, dlaczego warto z niego skorzystać.

Klienci obecnie są bardzo świadomi, warto więc przede wszystkim zainwestować w ich potrzeby i pokazać jak dany produkt może rozwiązać ich problem.

Według nas innowacyjność nie zawsze determinuje sukces sprzedażowy.

W historii znamy wiele produktów lub usług, które mimo niewątpliwej innowacyjności nie zostały na trwale włączone do życia codziennego, bo po prostu „nie chwyciły”. Nie oznacza to, że były złe, ale na przykład zostały wprowadzone w niekorzystnym, nietrafionym momencie. Dlatego zdarza się, że wymyślony jakiś czas temu produkt, wraca po czasie jako innowacja. Innowacyjny jest w tym przypadku nie sam produkt, ale jego prezentacja. Najistotniejsze w biznesie jest bowiem wykonanie, czyli sposób, w jaki przedstawimy produkt potencjalnym klientom. Często bardzo dobre i naprawdę innowacyjne produkty nie sprzedają się, ponieważ są nieumiejętnie zaprezentowane i sprzedawane.

W obszar prezentacji wchodzi zarówno kwestia opakowania, które jest szczególnie ważne dla marek nieznanych, wchodzących na rynek (projektując je trzeba sprawdzić, czy wpiszą się w filozofię firmy, czy nie będą kłócić się z wartościami, jakie firma pragnie przekazać), jak i poszukiwanie nowych receptur.

W CHIC CHIQ skupiamy się na powrocie do źródeł w pielęgnacji skóry i włosów, idąc za filozofią „less is more” – minimalizmu w pielęgnacji.

Skupiamy się na Azji i rozwiązaniach płynących z tamtego obszaru, np. medycyny alternatywnej (ajurweda), której filozofia znajduje potwierdzenia w badaniach naukowych. Nasze podróże do Azji i uczestnictwo w tamtejszych targach branżowych jest dla nas bardzo pomocne. Azja bardzo szybko wprowadza w życie nowe rozwiązania, czy to w dziedzinie techniki, czy kosmetologii, a zapoznanie się z rynkiem azjatyckim ułatwia nam ocenę, czy dany produkt będzie atrakcyjny u nas oraz czy będzie można go wykorzystać w inny, lepszy sposób.

Poprzez zgromadzenie tych informacji, zestawienie ich z potrzebami naszych klientów pracujemy razem z naszym laboratorium nad jak korzystniejszymi recepturami i rozwiązaniami.

Tak, aby efektem finalnym był produkt, który jest innowacyjną wersją sprawdzonych przez tysiące lat rozwiązań, odpowiada potrzebom nowoczesnych klientów i pozostaje w zgodzie z filozofią i wartościami marki.


opr. Inga Kazana, Wirtualne Kosmetyki

Jak do kwestii innowacji podchodzą te firmy kosmetyczne? Kliknij i przeczytaj!

Oceanic, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Ziaja, Bielenda, Eveline Cosmetics, Janda, Naturativ, Phenomé, Annabelle Minerals

# Wywiady i opinie
 reklama