Blanka Chmurzyńska-Brown, LOréal Poland and Baltic HUB: Rośniemy szybciej niż rynek

Blanka Chmurzyńska-Brown, L'Oréal Poland and Baltic HUB: Rośniemy szybciej niż rynek

BYŁO, JEST, BĘDZIE 2024/2025

Blanka Chmurzyńska-Brown, Public Affairs Director, L'Oréal Poland and Baltic HUB

To był rok...

Dużych zmian na scenie politycznej. Otwartość na rozmowy z różnymi środowiskami, w tym z sektorem biznesowym, pokazuje, że nowe rozdanie sprzyja współpracy i wymianie doświadczeń. W tym kontekście mijający rok można nazwać czasem nowych perspektyw.

Moje dołączenie do zespołu L’Oréal zbiegło się w czasie z początkiem nowego rozdziału dla administracji publicznej, ale 2024 r. to nie tylko zmiana polskiego rządu - to też wybory samorządowe i europejskie. Blisko 60% wybranych europosłów z Polski zasiada w Parlamencie Europejskim po raz pierwszy, co oznacza, że budowanie świadomości na temat znaczenia polskiej i europejskiej branży kosmetycznej oraz jej potrzeb stało się jeszcze większym wyzwaniem.  

Trzy kluczowe słowa dla biznesu kosmetycznego w 2024 roku to...

Innowacja, personalizacja i zrównoważony rozwój. Te wartości definiują również wizję L’Oréal i nasz kierunek działania. Szczególne znaczenie ma dla nas temat zmian klimatycznych – jak pokazuje raport „Ziemianie Atakują 2024”, dziś tylko 63% Polaków odczuwa niepokój w związku z tym problemem w porównaniu do 78% w 2020 roku. W obliczu zmęczenia tematem zrównoważonego rozwoju, które pojawia się u polskich konsumentów, rośnie rola rządów i producentów, by wprowadzać zmiany w sposób konsekwentny i wiarygodny. Jako lider branży wiemy, że to również na nas spoczywa odpowiedzialność za to, by pokazywać, że zmiana jest możliwa i że konkretne kroki mogą przynieść realne efekty, zamiast jedynie podtrzymywać alarmistyczne narracje.

Branżowy news roku to...

Publikacja dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (UWWTD). Zaproponowane rozwiązania w nieuzasadniony sposób uderzają w dwie kluczowe branże – kosmetyczną i farmaceutyczną. Propozycje rewizji dyrektywy wydają się nieproporcjonalnie obciążać te sektory, a ich podstawy w Impact Assessment wymagają dalszej weryfikacji i dyskusji. Natomiast przed nami kluczowy etap implementacji przepisów w Polsce. Wierzę, że obie branże zostaną wysłuchane i będą miały możliwość udziału w otwartym dialogu z decydentami.

Nasz największy sukces w 2024 roku to...

Z pewnością tempo rozwoju - rośniemy szybciej niż polski rynek - i to we wszystkich czterech dywizjach: produktów szerokiej dystrybucji, luksusowych, profesjonalnych oraz kosmetyków aktywnych. To efekt dobrych decyzji strategicznych i słusznych inwestycji, które poczyniliśmy w ostatnich latach.

Jesteśmy również dumni z tego, jak wykorzystujemy technologie. 2024 rok stał pod znakiem innowacji – postawiliśmy na nowatorskie podejście do analizy danych, wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz rozwój digitalizacji, szczególnie w obszarze marketingu cyfrowego i e-commerce. Dzięki tym działaniom stajemy się sprawniejsi w tym, co robimy, a jednocześnie lepiej odpowiadamy na potrzeby naszych klientów.

Kolejnym, dużym osiągnieciem, który osobiście bardzo mnie cieszy to sukcesy naszych projektów społecznych. Program Write Your Future marki Lancôme dostarczył 60 kobietom z mniej uprzywilejowanych środowisk kluczowe umiejętności w dziedzinach takich jak digital marketing, personal branding i AI. Z kolei kampania Stand Up marki L’Oréal Paris we współpracy z Fundacją Feminoteka podnosi świadomość na temat molestowania w miejscach publicznych i uczy, jak temu przeciwdziałać. Te inicjatywy pokazują, że odpowiadamy na realne problemy społeczne, co jest dla nas równie ważne jak osiągane wyniki biznesowe.

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to...

Rosnące zainteresowanie Polek i Polaków składem produktów i składnikami aktywnymi, jak np. kwas hialuronowy. To oczywiście niezwykle pozytywne zjawisko – konsumenci i konsumentki chcą dziś dokonywać jeszcze bardziej świadomych wyborów. Z naszych analiz wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat liczba rozmów o składach kosmetyków w mediach społecznościowych wzrosła niemal trzykrotnie. Równolegle w Polsce popularność utrzymuje trend „enhanced naturality”, czyli „podkręconej naturalności”, która polega na dążeniu do zdrowego, naturalnego wyglądu przy użyciu kosmetyków, również tych do makijażu. W naszych kosmetyczkach mamy średnio 16 produktów, co wyróżnia nas na tle kobiet z Europy Zachodniej (te mają ich średnio 13,4).

Na rynku kosmetycznym największe znaczenie ma obecnie...

Personalizacja, która jest coraz precyzyjniejsza, dzięki jeszcze bardziej zaawansowanej diagnostyce skóry i włosów. Poszukujemy kosmetyków dostosowanych do indywidualnych cech, jak typ, czy problemy skóry, wiek czy styl życia. To podejście zmienia i kształtuje dziś rynek. Koncentrujemy się na tworzeniu produktów, które odpowiadają na konkretne potrzeby, nawet wymagającej skóry. Dobrym przykładem jest wprowadzony przez L'Oréal w tym roku Melasyl™, nowa cząsteczka opracowana po 18 latach badań, która skutecznie przeciwdziała problemom z pigmentacją skóry, poprawiając jej koloryt i redukując zmęczenie.

Wyzwaniem na rok 2025 będzie...

Wykorzystanie szans, jakie daje polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. To, co nas zdecydowanie cieszy, to fakt, że polski rząd planuje uczynić konkurencyjność europejskiej gospodarki jednym z jej priorytetów. Wskazuje to na dostrzeganie problemu, jakim jest nadmierna regulacja, która szkodzi rozwojowi inwestycji i biznesu na starym kontynencie. Aż 32 proc. obrotów naszej firmy przypada na Europę i to ona, włączając Polskę, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju całej grupy L’Oréal. Dlatego tak istotne jest dla nas wypracowanie odpowiedniego kompromisu między dążeniami do realizacji m. in. Zielonego Ładu a potrzebami biznesowymi. W najbliższym czasie czeka nas również tzw. fitness check rozporządzenia kosmetycznego, którego celem będzie dostosowanie tego aktu prawnego do obecnych realiów. Liczymy na to, że przyszła rewizja oparta będzie na zasadach tzw. Better Regulation, czyli lepszego stanowienia prawa, zapewniających kształtowanie przepisów unijnych w przejrzysty sposób.

Sobie i konkurencji na kolejny rok życzę...

Odważnego podążania za nowymi pomysłami, umiejętności łączenia kreatywności z efektywnością i, co najważniejsze, otwartości na współpracę, bo to w łączeniu sił tkwi prawdziwa moc.

opr. Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki
# Wywiady i opinie
 reklama