Sonda Było, Jest, Będzie 2025/2026
Dla Kosmetycznych podzielony na pół. Pierwsze półrocze naznaczyła Prezydencja Polski w Radzie UE. Drugie półrocze przebiegało w naszej organizacji pod hasłem „innowacje”. Oba okresy były równie intensywne i bogate w działania. Oba przyniosły nam wiele sukcesów, mnóstwo satysfakcji i jeszcze więcej pomysłów na kolejne projekty.
Innowacyjność, konkurencyjność i deregulacje.
Innowacyjność – bo to właśnie ten temat eksplorujemy od kilku miesięcy, sprawdzając, czy i w jakim rozumieniu firmy kosmetyczne pracują nad innowacjami i je wdrażają. Nie ma odwrotu od tego kierunku, musimy dokonać szybkich i zdecydowanych kroków naprzód w procesie budowania przemysłu opartego na innowacjach nie tylko produktowych, lecz także biznesowych czy środowiskowych.
Konkurencyjność – bo jest sprzężona bezpośrednio z innowacyjnością. Nasze firmy, ich produkty „made in Poland” nie będą mogły odpowiednio konkurować na światowych rynkach i podbijać serc nowych konsumentów, jeśli nie będą projektowane i wytwarzane w sposób innowacyjny.
Ani jednego, ani drugiego nie osiągniemy jednak, jeśli nie będziemy działać razem jako sektor. Udowodniliśmy wiele razy w ciągu ostatnich miesięcy, że działając wspólnie możemy więcej, jesteśmy bardziej widoczni, lepiej słyszalni i rozumiani. Tego modelu działania trzymamy się w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego bardzo konsekwentnie i przynosi to świetne rezultaty – na przykład w procedowanych projektach deregulacyjnych, jak Omnibus VI, którego celem jest urealnienie otoczenia prawnego dla branży i rozprawienie się z niektórymi absurdami. Proces jeszcze trwa, ale już mamy w nim szereg sukcesów.
W obszarze legislacyjnym było ich tak wiele, że trudno wybrać jeden. Więc może zatrzymam się na tym, że Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, jako pierwszy w Polsce, pozyskał dane na temat działalności innowacyjnej od firm kosmetycznych. To duża rzecz, biorąc pod uwagę, że wszystkie decyzje administracyjne – zwłaszcza te związane z finansowym wsparciem biznesu – muszą opierać się na aktualnych, rzetelnych danych. A takich do tej pory na rynku po prostu nie było.
Bez wątpienia organizacja wyjątkowej wystawy w Parlamencie Europejskim. Skala tego przedsięwzięcia byłaby ogromna nawet dla zespołów kilkukrotnie większych, niż nasz. Ale zrobiliśmy to! Instytucjonalna Bruksela przekonała się na własne oczy, jak różnorodny, doświadczony i profesjonalny jest przemysł kosmetyczny w Polsce. Nawiązaliśmy wiele nowych, ważnych z regulacyjnego punktu widzenia relacji, ale też – co nie mniej ważne – otworzyliśmy nowy rozdział wewnątrz naszej organizacji. Zintegrowaliśmy przedsiębiorców jeszcze mocniej wokół wspólnych celów – w końcu nasza delegacja liczyła 35 osób, a ponad 50 firm zaangażowało się w różny sposób w przygotowania. Owoce tego kilkumiesięcznego wysiłku będziemy zbierać jeszcze długo. Jeszcze mocniej dzięki tym działaniom zaistniała w Brukseli marka Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, marka Kosmetycznych 😊 – to bardzo ważne, że jesteśmy dla instytucji brukselskich partnerem do współpracy i dzięki temu możemy być w sercu dialogu – „nic o nas bez nas”.
Chyba wciąż wykorzystanie AI w projektowaniu produktów, kampanii, ale i procesów badawczych i biznesowych. Choć widzimy, że powoli mija totalny zachwyt tymi narzędziami i zaczynamy podchodzić bardziej realistycznie do ich możliwości.
Bardzo pracowicie! Trwają prace deregulacyjne w kluczowych dla branży obszarach. Procesy składnikowe znowu mocno przyspieszyły. Pracujemy dużo z eksporterami i administracją nad wzmocnieniem wsparcia dla sektora kosmetycznego. I cały czas rozwijamy sieć członkowską, narzędzia wspierające nasze firmy w codziennej pracy, usługi doradcze świadczone przez nasz zespół. Kalendarz już dziś pęka w szwach. Nowe narzędzia już niebawem będą dostępne. Zapraszamy.
Kontynuacja prac związanych ze wsparciem innowacyjności przedsiębiorców z naszej branży – dobre poukładanie działań, zebranie wokół nich koalicji wartościowych partnerów, przekonanie administracji do potrzeb sektora i promocji branży kosmetycznej. Będziemy robić wszystko, by nasze firmy mogły konkurować na uczciwych zasadach z graczami spoza Unii Europejskiej.
Wytrwałości, poczucia sprawczości i niezapominania o odpoczynku. Pracy regulacyjnej chyba nie będzie już mniej, ale by wykonywać ją dobrze, musimy troszczyć się o siebie samych i siebie nawzajem.
***