Małgorzata Brożyna, Barwa Cosmetics: Beauty nostalgia daje drugą młodość kultowym produktom

Małgorzata Brożyna, Barwa Cosmetics: Beauty nostalgia daje drugą młodość kultowym produktom

BYŁO, JEST, BĘDZIE 2024/2025

Małgorzata Brożyna, prezes zarządu Barwa Cosmetics

To był rok…

... gdy świętowaliśmy 75 lat działalności Barwy na rynku, w którym chcieliśmy podkreślić, że pomimo wieku nasza marka wcale się nie starzeje, wręcz przeciwnie – rozkwita i rozwija się jeszcze szybciej.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu kosmetycznego w roku 2024… 

Zrównoważony rozwój, personalizacja i innowacyjność.

Nasz największy sukces w 2024…

Działania eksportowe tylko w IQ 2024 przyniosły wzrost sprzedaży ilościowej w tym kanale o 21,5% w stosunku do IQ 2023 r., a w stosunku do 2019 roku sprzedaż eksportowa została podwojona. Ponadto uruchomiliśmy sprzedaż na Allegro - sprzedaż na marketplace’ach to kolejny krok w rozwoju naszej marki. Największe wzrosty sprzedaży notujemy na liniach i produktach, które są w naszej ofercie od lat – Barwa Siarkowa, która jest na rynku od ponad 40 lat, a którą „odświeżyliśmy” pod koniec 2023 roku, w bieżącym roku z ogromnym sukcesem rosła we wszystkich kanałach sprzedaży – zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to…

Beauty nostalgia, czyli powrót do kosmetycznych klasyków, do strefy komfortu, jakim są wspomnienia z dzieciństwa i młodości. To sprawia, że kultowe produkty przeżywają dziś drugą młodość, czego nasza marka doświadcza na własnych oczach bardzo wyraźnie  - wzrost sprzedaży kultowej Barwy Siarkowej, renesans szarego mydła, czy płyn przeciw elektryzowaniu Ania, który stał się hitem na TikToku. Ponadto warty podkreślenia jest fakt, że naturalność produktów, transparentny skład i dbałość o środowisko stały się dla klienta już oczywistością i niezbędnym elementem dla wyboru marki zgodnej z wyznawanymi przez niego wartościami.

Na rynku kosmetycznym największe znaczenie ma obecnie…

Stałe reagowanie na szybkie i zmieniające się oczekiwania konsumentów i potrzebę testowania nowości – w naszym laboratorium obecnie powstaje już nie kilkanaście, nie kilkadziesiąt, a często kilkaset nowych formulacji, każdego roku. Bez przerwy tworzymy pomysły na nowości, reagujemy na potrzeby konsumentów i analizujemy trendy, tak by dostosować naszą ofertę do każdego kanału i zaspokoić oczekiwania konsumentów w każdej kategorii.

Wyzwaniem na rok 2025 będzie…

Zmienne otoczenie regulacyjne, które ma bardzo duży wpływ na procesy produkcji i opakowania kosmetyków, wymaga także inwestycji w innowacje. Ponadto rosnące koszty produkcji – wysokie ceny energii, surowców i materiałów, przy jednoczesnej wysokiej inflacji i spadku siły nabywczej gospodarstw domowych oraz coraz krótszy cykl życia produktów, który wymusza na producentach balansowanie pomiędzy odpowiadaniem na potrzeby i oczekiwania konsumentów, przy jednoczesnym dostosowywaniu się do trudnego otoczenia i rosnących kosztów.  

Sobie i konkurencji na kolejny rok życzymy…

Stabilności gospodarczej – za tym wszystkim chyba tęsknimy od kilku lat i mamy nadzieję, że 2025 rok przyniesie nam wszystkim więcej spokoju, który da nam przestrzeń do jeszcze lepszego rozwoju polskiej branży kosmetycznej.

opr. Inga Lewandowska
# Wywiady i opinie
loki joanna