Ich spojrzenie na świat cechuje realizm, który skierowany jest jednak w stronę pesymizmu. To pokolenie wyraża niezwykłą troskę o dobro wspólne i na wielu płaszczyznach pokazuje przejawy społecznego zaangażowania.
Bliskie są mu trendy #zerowaste, #lifeafterplastic, #sharingeconomy. W dorosłość wchodzą w świecie naznaczonym katastrofą ekologiczną, pandemicznymi i post-pandemicznymi wyzwaniami społecznymi oraz ekonomicznymi. Są to osoby bardzo kreatywne, ceniące samorozwój i niezależność. Prognozy mówią, że statystyczna zetka zmieni pracę 17 razy w życiu, nie idąc na zgniłe kompromisy, jeśli z różnych względów nie będzie czuć się dobrze w danej firmie. W przeciwieństwie do swoich rodziców potrafią więcej wymagać od pracodawcy i stawiają na realny work-life balance.
Zetki bywają obecne na Facebooku, Instagramie oraz YouTubie. Jednak coraz chętniej wybierają TikToka, który pozwala na publikowanie i oglądanie krótkich treści wideo. Ośmiosekundowy klip jest idealnym sposobem dotarcia do pokolenia, które przez nadmiar bodźców i informacji szybko się dekoncentruje.
Ponadto na tle poprzednich generacji ta grupa jest najbardziej skłonna do tego, by ograniczać grono obserwatorów swoich profili w mediach społecznościowych do osób, które rzeczywiście znają i lubią. Jakie są tego konsekwencje? Na przykład podział instagramowej tożsamości na „finsta” i „rinsta”, gdzie fałszywe, prywatne konto (finsta, od ang. fake Instagram account) zawiera treści przeznaczone wyłącznie dla bliskich znajomych, a konto normalne (rinsta, od ang. real Instagram account) prezentuje publicznie dostępny, wykreowany wizerunek.
Na początku warto zaznaczyć, że docelową odbiorczynią marki Jusee jest jednak klientka świadoma, dość wymagająca ale przede wszystkim już dysponująca własnym budżetem, a to znaczy, że zbliża się się do 30-stki lub jest starsza. Mając Julkę Wieniawę w teamie naturalnie docieramy też do młodszej grupy klientek, a wśród nich są też zetki. I wydaje się, że od początku tworzenia naszej strategii braliśmy tę ważną grupę pod uwagę, uwzględniając ich oczekiwania oraz wartości, którymi się kierują w życiu. Dla zetek istotna jest autentyczność przekazu, transparentność, wyrazistość ale i nowe technologie oraz identyfikacja z tym, w co wierzą. Marka jest w całości zgodna z wartościami generacji: nasze kosmetyki są oparte na naturalnych składnikach i z wykorzystaniem nowej technologii, wegańskie, cruelty free, ekologiczne a także w zgodzie z less waste. W naszej komunikacji podkreślamy różnorodność i wartość samoakceptacji - wierzymy, że nie musimy siebie poprawiać, by czuć się piękne, ale możemy podkreślać to, co w sobie kochamy.
Generacja Z jest social-oriented, dlatego tak chetnie angażują się we wszelkie akcje społeczne w social mediach, wspierają słabszych, wykluczonych i walczą o swoje prawo do głosu. Dla nas to też bardzo ważne tematy i staramy się zabierać głos tam, gdzie czujemy, że może on komuś dodać odwagi, otuchy, czy zainspirować. Na naszych socialach prowadzimy live’y podejmujące tematy wykraczające daleko poza kosmetykę, bo uważamy, że w dzisiejszych czasach silny brand ma obowiązek zajmować stanowisko i szukać połączenia z naszymi konsumentami.
Jako marka stawiamy na szczerość, otwartość oraz przejrzystą politykę firmy. Nie traktujemy naszych klientów inaczej tylko dlatego, że różnią się wiekiem. Wierzę, że język komunikacji oparty na transparentności trafia do wszystkich pokoleń, a marketing to nie wszystko. Młode pokolenie wychowuje się na wartościach dla mnie ważnych, a związanych z ochroną przyrody, zwierząt. Dla nich jest to coś oczywistego. Tego samego oczekują od produktów kosmetycznych, z tym że dla nich naturalność czy aspekt cruelty-free nie jest wartością dodaną. To standard, którego wymagają. Pokolenie „Z” używa narzędzi, które rezonują z nim w danym momencie — teraz są to TikTok, Instagram. Właśnie tam szukają autorytetów, mają zaufanie do tego, co polecają “znajomi” z Internetu, influencerzy. To oni inspirują ich najbardziej. Marki kosmetyczne chętnie sięgają po te same kanały komunikacji. Jakie jest {iossi} w mediach społecznościowych? Jesteśmy przede wszystkim sobą — autentyczni i otwarci na wszystkie pokolenia.
Młode pokolenie wychowuje się w realiach, gdzie smartfony, szerokopasmowy internet, Wikipedia czy Google dają każdemu dostęp do nieskończonych zasobów informacji. Świetnie odnajdują się w nowinkach technologicznych i dzięki temu szybko weryfikują deklaracje producentów. Często widzi się ludzi przy półkach sklepowych wyszukujących informacji w sieci. Zaufanie do marki jak i deklaracje producenta podlegają nieustannej weryfikacji. To co firma buduje przez lata swojej działalności może w jednej chwili zostać zachwiane przez składanie fałszywych oświadczeń czy deklaracji.
Uważam, że każda firma, nie tylko z branży kosmetycznej powinna zainwestować w zatrudnienie w swoje szeregi młodych osób. Może nie wnoszą one wieloletniego doświadczenia zawodowego, ale oferują coś więcej, energię oraz informację czego młody konsument oczekuję. Przygotowując każdy nowy projekt w mojej firmie konsultuję go z osobami w różnym wieku, staram się, aby docelowy produkt był na tyle uniwersalny, by trafiał do każdej grupy docelowej. Nie jest to proste, ale według mnie bardzo skuteczne. Wiadomo, że najlepszym kanałem marketingowym, które warto stosować w komunikacji się z młodszymi odbiorcami są social media. W świecie wirtualnym jest ogromny potencjał rozwijania swoich biznesów.
Generacja Z to indywidualiści, zdecydowanie bardziej nastawieni na element innowacji i zaskoczenia w obsłudze klienta. Ponadto, “zetki” dużo częściej i skrupulatniej sprawdzają w internecie produkt, który chcą kupić. Tutaj warto zauważyć, że to pokolenie, które żyje i bardzo często kreuje swoje życie w sieci. Firmy w swojej komunikacji powinny koncentrować się na wartościach i podkreślaniu sprawczości i niezależności. Pokolenie Z to ludzie wychowani w epoce Netflixa, więc chcąc do nich dotrzeć, powinniśmy się skupić na szybkości realizacji usług oraz innowacyjności. Młodzi ludzie obecnie funkcjonują głównie w sieci, dlatego powinniśmy starać się, aby w tych kanałach komunikacji publikować treści, które będą na tyle interesujące, aby chcieli je czytać i puszczać dalej w świat.
Przedstawiciele pokolenia Z dorastali w dobie dużej konkurencji na rynku kosmetycznym. W procesie zakupowym, sama cena, ładny wygląd czy jakość produktu, to dla nich zdecydowanie za mało. Liczą się wartości i misja marki. Chcą opowiedzieć się za tematami bliskimi ich poglądom. Nasi młodzi klienci najczęściej szukają informacji o produktach w social mediach. Instagram i Facebook to miejsce, w którym dowiadują się o nowościach, poznają kosmetyki i kontaktują się z nami. To właśnie te kanały często zastępują im infolinię, czat na stronie czy wiadomość e-mail. Dla tej generacji ważna jest też szybkość w uzyskaniu odpowiedzi i bezpośredni kontakt.
Podobne:
Jakimi konsumentami są zetki?
Oceanic: pokolenie Z to świadomi konsumenci, liczy się dla nich wspólnota wartości
Marion: generacja Z docenia naturalność w składzie i opakowania nadające się do recyklingu
Stara Mydlarnia: komunikacja z "zetkami" musi być klarowna i trafiać do wyobraźni młodego konsumenta