Bez limitu: self-care i zakupy w stylu Gen Z

Bez limitu: self-care i zakupy w stylu Gen Z 

Pokolenie Z decyduje się na świadome „przepłacanie” za kosmetyki do pielęgnacji skóry. W codziennych wyborach młodych ludzi self-care wygrywa z rozsądkiem finansowym.

Gen Z nie żałuje pieniędzy na kosmetyki pielęgnacyjne – traktuje je jako inwestycję w dobre samopoczucie. 

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Nationwide, ponad połowa przedstawicieli tej grupy wiekowej świadomie przekracza swój budżet na wydatki kosmetyczne. 

Dla 42% ankietowanych głównym powodem takiego działania była chęć poprawy własnego samopoczucia. 22% wskazało, że kieruje ich chęć przypodobania się innym. Do najczęstszych „impulsywnych wydatków” młodzieży należą kosmetyki związane z TikTokowymi trendami.

Aż 39% przedstawicieli Pokolenia Z twierdzi, że wydaje więcej pieniędzy w słoneczne dni – więcej niż np. w okresie świąt Bożego Narodzenia (30%), co stoi w kontrze do tendencji obserwowanej u starszych pokoleń.

Dla części młodych to wręcz powód do dumy – celowe, choć często ponad stan, podążanie za najnowszymi trendami – komentuje psycholożka behawioralna Jo Hemmings. – Ma to związek z poczuciem tożsamości i przynależności. W ostatnim czasie zauważamy pewne przewartościowanie: kosmetyki przestają być przedmiotami codziennego użytku. Rozpoznaje się w nich sygnały: stylu, statusu i znajomości kodu kulturowego. – dodaje. 

Na decyzje zakupowe młodych silnie wpływają media społecznościowe oraz opinie influencerów: – Wiele osób z Pokolenia Z błędnie utożsamia nadmierne wydawanie pieniędzy z inwestycją w siebie – spostrzega Hemmings. – Dorastając w kulturze influencerskich „haulów zakupowych” dziś trudno im nie ulec presji, by robić to samo – nawet jeśli oznacza to zadłużanie się lub rezygnację z długofalowych celów finansowych.

W sumie, według szacunków, aż 15,4 miliona osób w różnych grupach wiekowych świadomie przepłaca przynajmniej raz w miesiącu. Najbardziej powściągliwi okazali się konsumenci powyżej 55. roku życia.

Z badania wynika też, że kobiety częściej niż mężczyźni wydają pieniądze na rzeczy niekoniecznie niezbędne – robi to 33% z nich, w porównaniu do 25% mężczyzn.

Za nadmiernym wydawaniem przez Pokolenie Z stoi nie tylko indywidualna potrzeba dbania o siebie, ale przede wszystkim stale rosnąca kultura konsumpcji (lub też – nadkonsumpcji). W sieci widać jasno: wygląd i zakupy to waluta społeczna. Chwilowa satysfakcja z zakupowego „dopaminowego zastrzyku” często przysłania zdrowy rozsądek; taki model działania można odczytywać zarówno jako odpowiedź na potrzeby emocjonalne, jak i mechanizm radzenia sobie z presją społeczną.
Opr. Inga Lewandowska
Źródło: Cosmetics Business, Gen Z ‘consciously overspend’ on skin care as they prioritise self-care over saving, https://cosmeticsbusiness.com/gen-z-consciously-overspend-skin-care-self-care
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Hagi - Key Account Manager Oferta pracy: Anwen - Key Account Manager Oferta pracy: BasicLab - Key Account Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Dyrektor Operacyjny Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Oferta pracy: Phenicoptere - Export Manager Oferta pracy: Bielenda - Key Account Manager - rynki międzynarodowe Oferta pracy: Polsko-Niemiecka Izba Handlowa - Key Account Manager Oferta pracy: Duetto Jeziorscy - Specjalista ds. Obsługi Klienta oraz Social Media Oferta pracy: Cztery Szpaki - Kierownik ds. rozwoju sieci sklepów Oferta pracy: BasicLab - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Tulea - Key Account Manager Oferta pracy: Orbico - Key Account Manager – DRUGSTORE Channel Oferta pracy: Rossmann SDP - Category Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager