10 faktów, czym kierują się Zetki wybierając zapach dla siebie

10 faktów, czym kierują się Zetki wybierając zapach dla siebie

Preferencje zapachowe pokolenia Z kształtowane są przez ich wartości, doświadczenia i wpływ mediów społecznościowych.

Ta generacja ma tendencję do faworyzowania niekonwencjonalnych zapachów, które odchodzą od tradycyjnych kompozycji przypisanych do płci i koncentrują się na indywidualności, zrównoważonym rozwoju i emocjonalnym przekazie. Ufa ekspertom i pasjonatom, od których wiele się uczy o świecie zapachów i przejmuje do tej pory branżowe słownictwo. "Sillage" wiele zetek już potrafi właściwie zdefiniować;-)

To ma znaczenie w przypadku perfum wybieranych przez pokolenie Z:

1. Zapachy neutralne pod względem płci: pokolenie Z skłania się ku zapachom unisex lub neutralnym pod względem płci, odchodząc od tradycyjnego podziału na zapachy męskie lub kobiece. Preferują zapachy, które podkreślają ekspresję osobistą ponad normy społeczne.

2. Czyste i naturalne składniki: Ważne są dla nich transparentność i zrównoważony rozwój. Szukają więc zapachów o czystych, naturalnych składach, bez tzw. składników unwanted. Rosnącą popularnością cieszą się marki, które kładą nacisk na przyjazne dla środowiska praktyki i etyczne pozyskiwanie surowców.

3. Zapachy lekkie i świeże: W przeciwieństwie do ciężkich, złożonych zapachów, które były popularne wśród millenialsów, generacja Z preferuje lżejsze, świeże zapachy. Nuty cytrusowe, wodne i kwiatowe lub zapachy inspirowane naturą (np. deszczem, trawą, świeżym powietrzem) odpowiadają ich pragnieniu subtelności i autentyczności.

4. Minimalistyczne i estetyczne opakowanie: Generacja Z ceni estetykę wizualną tak samo jak sam zapach. Chcą, by opakowanie również powstawało w oparciu o szacunek dla ekologii i nadawało się do recyklingu. Sam design i nazwa produktu powinny przemawiać do ich emocji i wartości.

5. Nostalgia: Zainspirowani trendem „nostalgii piękna”, całkiem sporo osób z generacji Z lubi zabawne, słodkie zapachy (wanilia, cukierki, karmel, pistacje, owoce), które przypominają im dzieciństwo, gdy wszystko było prostsze.

 6. Aspekt emocjonalny: Zapachy, które wywołują określone nastroje lub emocje, znajdują sympatię. Chętnie wybierają zapachy, które pomagają im czuć się spokojnie, pewnie lub szczęśliwie. Traktują używanie perfum jako jedną z praktyk dbania o siebie.

7. Etyka i zaangażowanie: Generacja Z często wspiera marki perfum, które mają silny etos społeczny i proekologiczny. Niezależne marki, niszowe koncepty, firmy przyjazne środowisku lub podkreślające swoje zaangażowanie na rzecz różnorodności i inkluzywności, przyciągają ich uwagę.

8. Influencerzy: W temacie perfum swoje wybory opierają na poradach pasjonatów i ekspertów. Mona Kattan Elamin i Jeremy Fragrance to globalne gwiazdy w tej dziedzinie. Influencerzy nie tylko rekomendują konkretne produkty swoim fanom, ale dzielą się fachową wiedzą. Demokratyzują ją, co wpływa na bardziej świadome wybory, mniej dyktowane modą czy marketingiem jak dotychczas.

9. Zapachowa garderoba: Millenialsi i starsi, często wybierali jeden lub dwa zapachy, które były ich znakiem rozpoznawczym. Teraz mocniej przebija się idea „garderoby zapachowej” lub „rezerwy zapachowej”, czyli zmieniającego się zestawu zapachów, które młodzi ludzie mogą mieszać i dopasowywać, aby wyrazić siebie, każdego dnia. Zamiłowanie pokolenia Z do smellmaxxingu nie ma jednak nic wspólnego z zapachem jako symbolem statusu. To raczej wyraz ich sposobu, by wyrazić własną indywidualność.

10. Kolekcja wrażeń i doświadczeń: Ponad 70 procent przedstawicieli generacji Z twierdzi, że bardziej ceni doświadczenia niż rzeczy. Perfumy postrzegają nie jako fizyczny przedmiot czy element wyrażający materialny status, ale raczej jako niematerialne doświadczenia osób, które je noszą i tych, które się z nimi zetkną. Bo to pozostawia po sobie ślad, jak same perfumy, i daje wyobrażenie o osobie, która je z jakiegoś powodu wybrała.


Wyraża osobowość, nastrój, okazję. Dla zetek zapach jest swoistą kropką nad "i" ich indywidualizmu i autoekspresji. Mówi na tyle dużo, że "kto wie, ten wie", a jednak pozostawia w sobie pewną aurę tajemnicy, którą mogą zachować tylko dla siebie. Może być bardzo drogi, może być tani. Cena nie jest w tej kategorii czynnikiem najważniejszym. Zresztą wiele zetek ma na swojej półce z perfumami pełen przekrój: od zapachów niszowych po stare klasyki Avonu. Chyba jest jedno słowo, które dobrze opisuje ten stan: eklektyzm.

(LL)

# Raporty tematyczne
 reklama