Rok 2023 był podobnie jak poprzednie lata bardzo intensywnym okresem dla naszej firmy. Już chyba cała branża kosmetyczna przywykła do zmian na rynku. W 2020 roku zaskoczyła nas pandemia i musieliśmy wszyscy zmienić nasze podejście do prowadzenia sprzedaży. W 2022 wojna w Ukrainie znów zmusiła nas do zmiany działania... W 2023 roku walczyliśmy ze skutkami inflacji. Można powiedzieć, że jesteśmy już zahartowani i radzimy sobie o wiele lepiej w trudnych sytuacjach. Pomimo niepewnej sytuacji ekonomicznej na rynku, udało nam się wprowadzić nowości, nawiązać współpracę z nowymi kontrahentami zagranicznymi i polskimi. Naszym celem by rozwój technologiczny, rozbudowa powierzchni produkcyjnej i magazynowej oraz powiększenie zespołu Starej Mydlarni. Z dumą możemy powiedzieć, że cele zostały osiągnięte.
Social marketing, coraz wyższe tempo pracy przy realizacji nowych pomysłów i nadążaniu za potrzebami naszych klientów, elastyczność w działaniu w związku z sytuacją na rynku.
Informacja, że Blanka Chmurzyńska-Brown zakończyła pracę w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego. Pani Blanka wywierała znaczący wpływ na organizację, w której pracowała i była nieocenionym przedstawicielem naszej branży na forum Unii Europejskiej. Mam nadzieję, że Związek pod nowym przewodnictwem pokaże nam jeszcze lepsze sposoby działania na rzecz zrzeszonych w nim firm.
Możemy się pochwalić kilkoma sukcesami, jednak chyba dwa stanowią dla nas największy powód do dumy. Na rynku pojawiła się nasza seria kosmetyków Ecoreceptura w nowej odsłonie. Seria kilkudziesięciu kosmetyków przeszła znaczącą przemianę pod względem opakowań, składników, zapachów i różnorodności produktów. Oparta jest na znanych już i lubianych przez naszych klientów składnikach, takich jak witamina C, sok z aloesu, kolagen, ale pojawiły się też nowe propozycje z kwasami AHA. Postawiliśmy na innowacyjne składniki, nowoczesny design oraz bardziej funkcjonalne opakowania.
Drugim kamieniem milowym było uruchomienie naszej nowej platformy sprzedażowej. Kosztowało nas to dwa lata pracy, ale teraz możemy obserwować efekty: szybki wzrost ilości stałych klientów, wzrost poziomu sprzedaży i większą znajomość marki. Wielopoziomowa platforma obsługuje klientów detalicznych, hurtowych, sklepy franczyzowe i partnerów zagranicznych.
Ponadto w tym roku było wiele mniejszych sukcesów, które jednak są dla nas bardzo ważne, jak na przykład zbudowanie naprawdę unikatowej limitowanej oferty bożonarodzeniowej czy nawiązanie współpracy z osobami pomagającymi nam w rozwoju social mediów.
To odwrót od personalizacji kosmetyków i powrót do idei inkluzywności. To ciekawa koncepcja, która powoduje, że przestajemy myśleć w ramach wąskiej określonej grupy użytkowników. Po kremy do twarzy z retinolem sięgają młode kobiety, hialuron jest praktycznie dla każdego, zapachy unisex sprzedają się najlepiej. Ponieważ od lat nasza grupa klientów jest niezwykle szeroka, dlatego ten trend jest dla nas bardzo interesujący. Mamy w ofercie sporo kosmetyków, które wybierają osoby w najróżniejszym wieku, a po nasz Argan czy Sandalwood równie chętnie sięgają kobiety i mężczyźni.
Nasi klienci najbardziej cenią sobie możliwość stworzenia dzięki naszym produktom domowego spa w zaciszu własnego domu. Daje im to szansę pełnego relaksu, chwili oddechu, kompleksowego zadbania zarówno o swoje ciało i o swoje zmysły. Wpisuje się to doskonale w dominujący w branży beauty trend „wellness”.
Na pewno odczujemy mocno wpływ sztucznej inteligencji również na branżę kosmetyczną. Możliwości jakie daje sztuczna inteligencja w monitorowaniu zachowania klientów, w opracowywaniu formuł kosmetycznych, w personalizowaniu komunikacji marketingowej, w wizualizacji produktów i efektów ich działania są i będą coraz bardziej wykorzystywane przez wiele firm. Bez względu na to, czy będziemy wykorzystywać takie narzędzia czy zdecydujemy być nadal „autentyczni”, wiedza na temat tego, co można uzyskać dzięki AI i jak wykorzystują ją inne firmy będzie niezbędna.
Ponadto klienci coraz bardziej zwracają uwagę na składniki aktywne i działanie produktów oraz „ładne opakowanie”. Oddziaływanie rekomendacji na Instagramie czy TikTok’u będzie nadal silniejsze niż oryginalna, tradycyjna kampania reklamowa. Dlatego wysoka jakość samego produktu i jego składniki aktywne będą konieczne. Jednocześnie kosmetyki premium o bogatych składach mają szansę być chętniej kupowane przez konsumentów.
Życzę wszystkim wielu pomysłów na unikalne i innowacyjne produkty. Takich, które spełnią oczekiwania współczesnych konsumentów. Rozwijania formuł, które są ekologiczne i przyjazne dla skóry oraz dla środowiska, bo to dziś pomaga zdobywać zaufanie klientów. Życzę wszystkim firmom - wraz z moją własną - abyśmy nadal inspirowali i sprawiali, że ludzie czują się piękni i pewni siebie.