Magdalena Mielimonka, Global Cosmed: Producentów w branży kosmetycznej łączy rozsądek i chęć stabilnego rozwoju
Magdalena Mielimonka, Global Cosmed: Producentów w branży kosmetycznej łączy rozsądek i chęć stabilnego rozwoju

Wirtualne Kosmetyki: Co Pani zdaniem wyróżnia sektor kosmetyczny w Polsce? Jakie zmiany - dotyczące całej branży, które zachodziły na przestrzeni lat - uważacie za najistotniejsze?

Magdalena Mielimonka, wiceprezka Global Cosmed S.A.

Polski rynek kosmetyczny jest z pewnością jednym z ostatnich w branży FMCG, gdzie nie ma silnej dominacji korporacyjnych producentów międzynarodowych. To za sprawą m.in. niskiej bariery wejścia, upodobań konsumenckich i nowych wzorców zachowań czy rozwoju nowych kanałów sprzedaży.

I od tego należałoby zacząć. Koncentracja rynku sprzedażowego w największych sieciach drogeryjnych kosztem małych, niezależnych sklepów zmieniła pozycję negocjacyjną producentów. Podobnie w przypadku dyskontów, które od czasów pierwszych takich placówek przede wszystkim zmieniły wymagania co do jakości produktów. Dziś w niskiej cenie klienci takich sklepów oczekują dobrej jakości. To wyzwanie dla firm i konieczność budowania przewag dzięki efektywności w obszarze produkcji i nieustannej optymalizacji działań na wszystkich szczeblach.

Z kolei rozwój e-handlu stworzył szansę dla małych, niszowych, często lokalnych producentów. Dodatkowo tworzą się grupy zakupowe konsumentów, różnego rodzaju kooperatywy, które umożliwiają wytwórcom mydeł czy kremów hand made odnalezienie swojego kawałka rynku. Nieśmiało, choć konsekwentnie, pojawiają się nowe formy dystrybucyjne oparte na modelu gospodarki cyrkularnej, gdzie znaczenie opakowania i marketingu zostaje zminimalizowane na rzecz jakości produktu i poczucia kupującego działania prośrodowiskowego.

Trudno powiedzieć, czy to nowe trendy (clean beauty, less waste, vegańskość etc.) i nowe środki komunikacji (m.in. blogerzy, influencerzy) ukształtowały dzisiejszego klienta czy na odwrót. Faktem jest, że widzimy dziś nowe pokolenie świadomych konsumentów poszukujących produktów funkcjonalnych, zróżnicowanych pod kątem zastosowania.

Zmieniła się też ta bardziej tradycyjna część rynku. W zaganianym świecie od produktów uniwersalnych wymaga się dostosowania do szybszego trybu życia i stąd choćby przesunięcie punktu ciężkości z płynów do kąpieli na żele pod prysznic. Polski konsument jest otwarty na nowości bardziej niż zagraniczny, stąd oczekuje stałej rotacji i coraz to nowych produktów, których cykl życia jest krótszy. Jednocześnie znaczenie ceny w decyzjach zakupowych nie spadło, a w warunkach wysokiej inflacji ten czynnik ma rosnące znaczenie.

Zmieniły się same produkty idące w kierunku prostszych, bardziej naturalnych formuł, bardziej ekologicznych opakowań (rPETy, refile), często mniejszych pojemności niż 20 lat temu. Rozwinęły się rynki produktów manufakturowych, domowej produkcji czy marek własnych kosmetyków myjących. Równocześnie widzimy dwa kierunki rozwoju: produkty uniwersalne łączące w sobie więcej funkcji (np.: szampon i odżywka w jednym), a z drugiej strony produkty wysokospecjalistyczne np.: kosmetyki do pielęgnacji brody.

W końcu zmiany w prawie stanowią niemałe wyzwanie dla producentów. Począwszy od rozporządzenia 1223/2009 i jego kolejnych zmian, ograniczenia ilości dopuszczonych składników czy metod badawczych, kończąc na zapowiadanej aktualnie rewizji CRP, która wywoła nie małe zamieszanie w działach R&D.

Czy tak konkurencyjna branża może być w jakimś stopniu zintegrowana – jakich aspektów to dotyczy?

Producentów w branży kosmetycznej łączy rozsądek i chęć efektywnego i stabilnego rozwoju. Do tego jednak potrzebne jest przewidywalne i trwałe prawo, których w ostatnim czasie brakuje. Dlatego dynamicznie zmieniająca się legislacja powoduje, że skuteczne działania branży wymaga networkingu i współpracy pod wspólnym parasolem.

Dynamiczna zmiana rynku to też efekt rozwoju obszaru zrównoważonego rozwoju. By nie stał się on dodatkowym obowiązkiem, a raczej szansą i w pewnych obszarach „nowym otwarciem”, nasze środowisko powinno zadbać o wspólną edukację: własną i konsumenta. Wypracowywanie wspólnych dobrych praktyk w obszarze chociażby ekoprojektowania, oznakowania, praktyk reklamowych to pola do ciągłego rozwoju.

Jak kierunkowo, Pani zdaniem, będzie rozwijać się rynek kosmetyczny w Polsce w kolejnych latach?

Rynek kosmetyczny wciąż należy do perspektywicznych, utrzymać się mają widoczne trendy rozwoju drogerii i kanału on-line. Spodziewamy się także dalszej koncentracji rynku, na którą będzie miał wpływ m.in. kryzys sukcesji w małych, prywatnych podmiotach handlowych.

Sprawdzona, najwyższa jakość, jak w przypadku produktów Global Cosmed, zawsze będzie w cenie. Jednocześnie otwierane będą kolejne niszowe rynki dla produktów specjalistycznych.

Wymuszone europejskimi dyrektywami zmiany w składach produktów (np.: zakaz stosowania mikroplastiku i nanoskładników) czy opakowaniach, nieco poza świadomością większości konsumentów będą czyniły produkty kosmetyczne bardziej zrównoważonymi, przyjaznymi dla środowiska.

Polskie kosmetyki mają bardzo dobry wizerunek w świecie. Często są utożsamiane z naturalnością, dobrymi składami. Dzięki przedsiębiorczości i aktywności firm z regionu nasze marki mają szansę na sprzedaż w każdym zakątku świata.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager