Dla nas był to rok inwestycji. Z jednej strony duży nacisk został położony na rozbudowę parku maszynowego. Nowy sprzęt to nie tylko pewność zwiększenia mocy produkcyjnych, a co za tym idzie możliwość realizacji większej ilości nowych umów, większa szybkość produkcji i wzrost wolumenów. To także perspektywa wejścia na nowe rynki i rozszerzenia asortymentu produktów brandowych i oferty dla klientów B2B. Z drugiej strony w 2021 roku skupiliśmy się na budowie własnych brandów. Działania takie jak relaunch marki mydeł i żeli do kąpieli Apart, płynu do płukania Sofin w duchu zintegrowanego podejścia czy inwestycje w stworzenie nowej ekologiczne marki Biophen, są tego dowodami.
(1)wzrost (2)kosztów (3)produkcji...
Na tym można by zamknąć komentarz dotyczący szalonego tempa zmian na rynku, szczególnie w ostatnim półroczu. Skokowy wzrost cen surowców niesie za sobą daleko idące konsekwencje, zarówno dla nas jako organizacji, dla kupca (sieci handlowych czy rynku tradycyjnego), jak i dla końcowego użytkowania. O finalnej skali wpływu działań producentów surowców przekonamy się tak naprawdę w przyszłym roku.
Rozwój produktów pod parasolem zrównoważonego rozwoju, w szczególności zielonych marek, to już od pewnego czasu wyraźny trend na rynkach zachodnich, który nieśmiało, ale konsekwentnie, szuka swojego miejsca na polskim rynku. I nie chodzi tu tylko o zielone certyfikaty samych produktów, ale zintegrowane, całościowe podejście do ich rozwoju. Od zakupu surowca ze źródeł certyfikowanych po recyklowalność opakowania po jego użyciu. Z drugiej strony ważnym trendem, wpływającym także na proponowany asortyment, jest dalsza koncentracja rynku w kierunku dyskontów przy jednoczesnym spadku udziału hipermarketów i w miarę stabilnym rynku tradycyjnym.
Najważniejsza będzie stabilność cen i łańcucha dostaw surowców oraz innych komponentów do produkcji. Nie bez znaczenia będą też rosnące wymagania UE związane z prawodawstwem w obszarze zrównoważonego rozwoju, w szczególności środowiskowym (taksonomia UE). Konieczność raportowania wpływu organizacji nie tylko w zakresie swojej działalności produkcyjnej: emisji, gospodarki wodnej, bioróżnorodności czy praw człowieka, ale także w całym łańcuchu wartości, jest ogromnym wyzwaniem organizacyjnym i z pewnością będzie wymagało zaangażowania pracowników wszystkich działów.
Pomysłów, wzajemnej inspiracji, satysfakcji z pracy i odwagi do dalszych inwestycji w rozwój produktów w niestabilnych czasach.