CosmetoSAFE - Było, Jest, Będzie 2021/2022

CosmetoSAFE - Było, Jest, Będzie 2021/2022

Dr inż. Iwona Białas, safety assessor. CosmetoSAFE:

To był rok… 

pozornej stabilizacji. Nie jeden raz wydawało nam się, że zostawiamy pandemię za plecami. Ale niestety cały czas mierzymy się z jej skutkami i zmianami, jakie spowodowała. Z mojej perspektywy dotkliwe były np. braki w łańcuchu dostaw, które powodowały realne problemy u części moich klientów. Często konieczne były zmiany formulacji, a niektórym zdarzało się nawet wstrzymywać wdrożenia, bo brak składników, czy też opakowań był tak dokuczliwy i długotrwały. Nie pomogły też zmiany w energetyce, które szalenie podniosły koszty transportu.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu w 2021 roku to…  

  • Szansa
  • Środowisko
  • Elastyczność

Szansa – bo żyjemy w ciekawych czasach, gdy jedna decyzja może zmienić biznesowe losy firmy na lata.

Środowisko – bo Zielony Ład zmieni totalnie naszą branżę. Pytanie tylko, jak tę transformację przeprowadzimy na szczeblu lokalnym – czy MŚP będą miały wiedzę i środki na dostosowanie się do nowych wymogów tak szybko jak giganci? 

Elastyczność – rynek, regulatorzy i konsument wymuszają na firmach ciągłe innowacje i szukanie nowych rozwiązań nawet tam, gdzie panuje względna stabilizacja.

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to…

W ocenie mojej i mojego zespołu to zrównoważony rozwój i budowanie wartościowych relacji z konsumentem. Marki, które kładą duży nacisk na odpowiedzialną komunikację, wydają się wygrywać w wyścigu o uwagę konsumenta. Widać już jednak, że liczą się nie tylko deklaracje, ale realne działania. Uregulowanie kwestii deklaracji środowiskowych jest jednym z takich przykładów.

Wyzwaniem na rok 2022 będzie…

W Polsce (z perspektywy przedsiębiorców i pracodawców) na pewno Nowy Ład. Na poziomie ogólnoeuropejskim – legislacja środowiskowa, plany zmiany legislacji chemicznej i kosmetycznej rzutujące na innowacje produktowe i obecność na rynku kosmetyków z „dużym stażem”. Zmiany w regulacjach w najbliższych miesiącach nadal będą mocno oddziaływać także na sposób oceny bezpieczeństwa  kosmetyków. 

Sobie i konkurencji życzymy…

Głównie zdrowia, a zawodowo: pomysłów, intuicji, stabilizacji i przestrzeni sprzyjającej zmianom, ale takim, które pozwalają się rozwijać, poszerzać horyzonty.

 

# Wywiady i opinie
 reklama