3 pytania do Magdaleny Szot, PMR, o tym, w jakim momencie znajduje się rynek kosmetyczny w Polsce...

3 pytania do Magdaleny Szot, PMR, o tym, w jakim momencie znajduje się rynek kosmetyczny w Polsce...

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR w latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%.

Z czego wynikają wzrosty i jakie trendy konsumenckie są szczególnie istotne z perspektywy producentów i handlu, pytamy ekspertkę, Magdalenę Szot, Senior Retail Analyst w PMR.

Wirtualne Kosmetyki: Co jest motorem wzrostów rynku kosmetycznego: wzrost zamożności Polaków? Utrwalenie pewnych zachowań konsumenckich – czyli mówiąc najkrócej – nauczyliśmy się po pewne produkty sięgać i z nich korzystać regularnie?

Magdalena Szot: Wzrost zamożności można uznać za pierwotny czynnik. Rekordowo niskie (i wciąż spadające) bezrobocie, mocno rosnące płace (wspierane przez rosnącą nierównowagę pomiędzy popytem a podażą pracy) oraz dochody ludności, jak również sprzyjające otoczenie makroekonomiczne mają korzystny wpływ na optymizm gospodarstw domowych, odzwierciedlają się w ich zwiększonej skłonności do konsumpcji.

Oczywiście, dzięki wyższemu dochodowi rozporządzalnemu, chęci Polaków dbania o siebie oraz coraz większej świadomości, jak to robić, budują się nowe nawyki w codziennej pielęgnacji i tym samym zakupowe.

Co dalej z konsolidacją? Czy specyfiką polskiego rynku pozostanie to, że jest tak rozdrobniony czy też z czasem jednak przejęć i fuzji może być więcej?

Na rynku kosmetycznym faktycznie działa wielu graczy. Jednak skala ich działalności jest znacząco różna, a ci duzi wciąż umacniają swoje pozycje, czyniąc rynek coraz bardziej skonsolidowanym.

Czołowa trójka firm posiada ponad 34% udział w rynku, pierwsza dziesiątka ponad 54% natomiast 20 największych firm niecałe 65%.

Ich dalsze wzrosty udziałów niekoniecznie muszą odbywać się drogą fuzji.

Jakie trendy z perspektywy producenta warto dziś najmocniej brać pod uwagę kreując portfolio marki?

Trendy związane z ekologią, naturalnym pochodzeniem kosmetyków i przyjaznym środowisku opakowaniem z pewnością będą nadal nabierać na sile. Podobnie jak trend wybierania produktów delikatnych, niepodrażniających.

Już teraz odsetek badanych sięgających po produkty hipoalergiczne przewyższa znacząco odsetek respondentów deklarujących alergie.

Warto też oferować w swoim portfolio nowości. Niemal trzy czwarte badanych (72%) wybiera się na zakupy kosmetyczne najchętniej tam, gdzie może dostać lub obejrzeć nowości produktowe.

Polecamy również:

Rynek kosmetyczny wciąż rośnie - w 2018 wzrósł o 3,7 proc., w 2019 wartość prognozowana na ponad 24 mld zł

# Wywiady i opinie
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi