Pracuję w branży beauty od wielu lat. Miałam styczność z praktycznie każdym z segmentów: kosmetyki drogeryjne, gabinetowe, apteczne i naturalne. Na pewnym etapie życia zaczęłam poddawać w wątpliwość konwencjonalne kosmetyki. Czytałam, analizowałam składy i przestałam im ufać, więc naturalne było, że kolejnym krokiem będzie bardziej świadoma pielęgnacja. Mam na myśli przejrzyste filozofie marek, działania proekologiczne, troskę o zwierzęta i naturalne składy. Zainteresowały mnie kosmetyki naturalne i postanowiłam rozwijać się w tym kierunku. Chciałam poznać ten świat od środka i ludzi, którzy go tworzą, stąd pomysł na cykliczne odcinki z rozmowami z twórcami kosmetyków naturalnych.
Jest to ogromny rynek, który przede wszystkim wypełniają polskie firmy kosmetyczne, zarówno małe manufaktury jak i bardziej rozpoznawalne marki. Mamy obecnie szeroki wybór bardzo dobrych produktów jeśli chodzi o jakość i składy. Możemy też wybierać spośród firm, których działania są kompatybilne z naszymi przekonaniami: kosmetyki wegańskie, nietestowane na zwierzętach, produkty less waste i opakowania z recyklingu. Znajdziemy też wiele ciekawych formuł kosmetyków: masła do demakijażu, galaretki do ciała czy bogate esencje zamiast toniku. Uda nam się kupić produkty, które mają przeróżne interesujące składniki. I to nie tylko z Polski czy Europy, ale również pochodzące z odległych miejsc jak np. Haiti. Producenci dbają też o to, aby ułatwiać nam pielęgnację i ją uprzyjemniać, np. poprzez produkty 2 w 1, lekkie emulsje, piękne kolory i zapachy. Osoby w każdym wieku i z różnymi potrzebami znajdą coś dla siebie.
Świadomość konsumentów wzrosła. Cały czas uczą się nowych rzeczy dotyczących tego, co może być potencjalnie szkodliwe dla naszego organizmu, na co warto zwracać uwagę, a czego unikać. Konsumenci chcą dbać o siebie i swoją rodzinę świadomie, ale nie tylko o to. Ważna stała się też troska o środowisko, zredukowanie ilości plastiku, zainteresowanie losem zwierząt laboratoryjnych czy zadbanie o środowisko wodne i jego organizmy.
Ekologiczny nie zawsze znaczy zdrowy i dobry dla skóry czy organizmu. Mimo dużej świadomości, konsumentom zdarza się zaufać producentom, ich oznaczeniom, zielonym symbolom i różnym grafikom przypominającym certyfikaty. Wierzymy napisom bio eko, pięknym opakowaniom wyglądającym jak z recyklingu i wrzucamy do koszyka nie sprawdzając i nie czytając składów. Często też kupujemy na szybko, impulsywnie, bez zastanowienia lub pod wpływem mody. Sprawdzajmy, czy produkt eko, naturalny, czy też bio rzeczywiście nim jest czy tylko udaje. A jeśli rzeczywiście jest eko, to czy jest zdrowy, bo często w składzie i tak znajdziemy coś, czego chcemy unikać.
Obecnie przeżywamy wielkie zainteresowanie kosmetykami naturalnymi, bio i wegańskimi. I niestety wiele dużych koncernów to wykorzystuje. Greenwashing jest cały czas obecny, ale konsumenci stali się świadomi i czujni. Znają zabiegi, które firmy mogą stosować i myślę, że dzięki temu trudniej jest ich oszukać i producenci czują, że pora na zmiany. Jestem idealistką, więc taką mam nadzieję.
Patrząc na logo marki czy jej kosmetyki często umyka nam to, co najważniejsze czyli człowiek, który za tą marką stoi, jego emocje i historia. Umyka nam lub po prostu nie mamy okazji, aby poznać osobę, która jest za markę odpowiedzialna.
I przede wszystkim na tym mi zależy, aby zacząć od samego początku, od twórcy. Chcę by słuchacze mogli wniknąć do świata mojego gościa i dogłębnie go poznać. Rozmawiamy na wiele tematów, nie tylko kosmetycznych, ale także o samoakceptacji, hejcie, blaskach i cieniach pracy z własnymi kosmetykami, o problemach z jakimi kiedyś dana osoba musiała się mierzyć, a także o pasjach i po prostu o życiu.
Goście przekazują też ogrom wiedzy o swoich produktach i składnikach. Dzielą się także swoją wiedzą ekspercką na inne tematy. Często mamy motyw przewodni odcinka, gdzie w pełni skupiamy się na jednym aspekcie i staramy się omówić wszystko co z nim związane. I tak np. z Agnieszką z Moistry rozmawiałyśmy o trądziku, z Karoliną z Czterech Szpaków o dezodorantach, a z Renatą z Koi o nawilżaniu skóry. Agnieszka z CzytamyEtykiety opowiadała o samoakceptacji, a Agnieszka z Polemiki o trudnej drodze do własnego biznesu i życiowych zmianach. To oczywiście tylko niektóre z tematów - zapraszam do poznania wszystkich. Odcinki podcastu Do Trzech Razy Skóra są dostępne na popularnych platformach jak m.in. Spotify, Apple i Google Podcasts.
Podcast dostępny na: www.dotrzechrazy.pl