Justyna Żerańska, Kosmetyczni. Było, Jest, Będzie 2023/2024

Justyna Żerańska, Kosmetyczni. Było, Jest, Będzie 2023/2024

Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:

To był rok…

Zwrotów akcji i licznych wyzwań na wielu frontach dla Kosmetycznych. Przede wszystkim 2023 r. biegł dla nas pod hasłem Zielonego Ładu. W instytucjach UE skumulowało się aż 8 dużych projektów legislacyjnych o bezpośrednim wpływie na naszą branżę, m.in. dotyczący zmian w surowcach (REACH i CLP), opakowaniach (PPWR, ESPR), komunikacji (Consumer Empowerment, Green Claims) czy rozporządzenie ws. ogólnego bezpieczeństwa produktu i uregulowanie kwestii oznakowania w sprzedaży online. To był rok bez precedensu.

Ale my w Kosmetycznych – pilnując agendy regulacyjnej – postanowiliśmy jednocześnie trochę się od niej oderwać i wrócić do bliższej i bardziej bezpośredniej współpracy z firmami członkowskimi. W II połowie 2023 r. wdrożyliśmy szereg działań dotyczących opakowań: mapa recyklowalności, mapa użycia recyklatów, wizyty studyjne w sortowni, zakładzie recyklingu, konferencja Green Trend Safari #Opakowania dziś itd. Działo się wiele. Mamy nadzieję, że wszystkie nasze projekty pomogą firmom dostosować się do nadchodzących wymogów, które dla opakowań kosmetyków będą oznaczały prawdziwą rewolucję.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu kosmetycznego w roku 2023 to…

Relacje. Zmiana. I (last but not least, definitywnie) kolor zielony.

Branżowy news roku…

Mocna pozycja marek kosmetycznych na tle innych brandów, odzwierciedlona np. w zestawieniu TOP 200 Najlepszych Polskich Marek Forbesa.

A regulacyjnie największym newsem jest brak newsa, czyli kolejny rok bez tekstu rewizyjnego rozporządzenia kosmetycznego.

Nasz największy sukces w 2023 to…

Konsekwentne rozwijanie organizacji – bez względu na to, z czym przychodzi nam się mierzyć, jakie wiatry nam wieją. W 2023 r. przyjęliśmy w poczet członków rekordowo wielu – bo aż 35 – nowych firm, a jednocześnie udało nam się z wieloma odświeżyć lub zbudować bliższe relacje. Spotykamy się online, f2f, organizujemy wspólne wyjazdy, wróciło spotkanie gwiazdkowe. Rośnie więc zaufanie i lojalność z obu stron. Nas dodatkowo utwierdza to w przekonaniu, że potrzeba zrzeszania się rośnie, a przedsiębiorcy w Polsce widzą realną wartość płynącą z przynależności do organizacji branżowej takiej, jak nasza.  

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to…

Wydaje nam się, że zmiany w postrzeganiu produktów naturalnych, ekologicznych itd. W tym roku po raz pierwszy widać trochę inne tendencje w tej kategorii kosmetyków. Konsumenci coraz mniej ufają deklaracjom na opakowaniach czy prostym marketingowym hasłom, spada też zaufanie do influencerów. Obserwujemy to bacznie, bo to zjawisko może wpłynąć na legislację.

Wyzwaniem na rok 2024 będzie…

Wewnętrznie dla Kosmetycznych zwołanie walnego zgromadzenia i wybór nowych władz, które najlepiej odzwierciedlą strukturę członkowską związku. Regulacyjnie – od lat niezmiennie: bycie na bieżąco (lub odrobinę z przodu) w stosunku do procedowanych w Unii i Polsce projektów. To wymaga od nas bardzo rozległej wiedzy i wnikliwych analiz, by być wsparciem i drogowskazem dla firm pod kątem dostosowania do nadchodzących szybko zmian. Jesteśmy organizacją kosmetyczną, więc też naszym no. 1 w projektach będzie kontynuacja procesu rewizji branżowego rozporządzenia 1223/2009.

Sobie i konkurencji na kolejny rok życzymy…

Odpowiedzialności i aktywności w sprawach, które są wspólne. Czyli większego zaangażowania i responsywności przy konsultacjach, zgłaszania problemów i barier, z jakimi mierzą się firmy itd. Wtedy jesteśmy w stanie zrealizować więcej konkretnych działań dla rozwoju sektora i samych przedsiębiorców czy zgłaszać rekomendacje do właściwych instytucji, a ostatecznie sprawniej reprezentować sektor w Polsce i Europie.

# Wywiady i opinie
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi