Zwrotów akcji i licznych wyzwań na wielu frontach dla Kosmetycznych. Przede wszystkim 2023 r. biegł dla nas pod hasłem Zielonego Ładu. W instytucjach UE skumulowało się aż 8 dużych projektów legislacyjnych o bezpośrednim wpływie na naszą branżę, m.in. dotyczący zmian w surowcach (REACH i CLP), opakowaniach (PPWR, ESPR), komunikacji (Consumer Empowerment, Green Claims) czy rozporządzenie ws. ogólnego bezpieczeństwa produktu i uregulowanie kwestii oznakowania w sprzedaży online. To był rok bez precedensu.
Ale my w Kosmetycznych – pilnując agendy regulacyjnej – postanowiliśmy jednocześnie trochę się od niej oderwać i wrócić do bliższej i bardziej bezpośredniej współpracy z firmami członkowskimi. W II połowie 2023 r. wdrożyliśmy szereg działań dotyczących opakowań: mapa recyklowalności, mapa użycia recyklatów, wizyty studyjne w sortowni, zakładzie recyklingu, konferencja Green Trend Safari #Opakowania dziś itd. Działo się wiele. Mamy nadzieję, że wszystkie nasze projekty pomogą firmom dostosować się do nadchodzących wymogów, które dla opakowań kosmetyków będą oznaczały prawdziwą rewolucję.
Relacje. Zmiana. I (last but not least, definitywnie) kolor zielony.
Mocna pozycja marek kosmetycznych na tle innych brandów, odzwierciedlona np. w zestawieniu TOP 200 Najlepszych Polskich Marek Forbesa.
A regulacyjnie największym newsem jest brak newsa, czyli kolejny rok bez tekstu rewizyjnego rozporządzenia kosmetycznego.
Konsekwentne rozwijanie organizacji – bez względu na to, z czym przychodzi nam się mierzyć, jakie wiatry nam wieją. W 2023 r. przyjęliśmy w poczet członków rekordowo wielu – bo aż 35 – nowych firm, a jednocześnie udało nam się z wieloma odświeżyć lub zbudować bliższe relacje. Spotykamy się online, f2f, organizujemy wspólne wyjazdy, wróciło spotkanie gwiazdkowe. Rośnie więc zaufanie i lojalność z obu stron. Nas dodatkowo utwierdza to w przekonaniu, że potrzeba zrzeszania się rośnie, a przedsiębiorcy w Polsce widzą realną wartość płynącą z przynależności do organizacji branżowej takiej, jak nasza.
Wydaje nam się, że zmiany w postrzeganiu produktów naturalnych, ekologicznych itd. W tym roku po raz pierwszy widać trochę inne tendencje w tej kategorii kosmetyków. Konsumenci coraz mniej ufają deklaracjom na opakowaniach czy prostym marketingowym hasłom, spada też zaufanie do influencerów. Obserwujemy to bacznie, bo to zjawisko może wpłynąć na legislację.
Wewnętrznie dla Kosmetycznych zwołanie walnego zgromadzenia i wybór nowych władz, które najlepiej odzwierciedlą strukturę członkowską związku. Regulacyjnie – od lat niezmiennie: bycie na bieżąco (lub odrobinę z przodu) w stosunku do procedowanych w Unii i Polsce projektów. To wymaga od nas bardzo rozległej wiedzy i wnikliwych analiz, by być wsparciem i drogowskazem dla firm pod kątem dostosowania do nadchodzących szybko zmian. Jesteśmy organizacją kosmetyczną, więc też naszym no. 1 w projektach będzie kontynuacja procesu rewizji branżowego rozporządzenia 1223/2009.
Odpowiedzialności i aktywności w sprawach, które są wspólne. Czyli większego zaangażowania i responsywności przy konsultacjach, zgłaszania problemów i barier, z jakimi mierzą się firmy itd. Wtedy jesteśmy w stanie zrealizować więcej konkretnych działań dla rozwoju sektora i samych przedsiębiorców czy zgłaszać rekomendacje do właściwych instytucji, a ostatecznie sprawniej reprezentować sektor w Polsce i Europie.