Justyna Żerańska, Kosmetyczni. Było, Jest, Będzie 2023/2024

Justyna Żerańska, Kosmetyczni. Było, Jest, Będzie 2023/2024

Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:

To był rok…

Zwrotów akcji i licznych wyzwań na wielu frontach dla Kosmetycznych. Przede wszystkim 2023 r. biegł dla nas pod hasłem Zielonego Ładu. W instytucjach UE skumulowało się aż 8 dużych projektów legislacyjnych o bezpośrednim wpływie na naszą branżę, m.in. dotyczący zmian w surowcach (REACH i CLP), opakowaniach (PPWR, ESPR), komunikacji (Consumer Empowerment, Green Claims) czy rozporządzenie ws. ogólnego bezpieczeństwa produktu i uregulowanie kwestii oznakowania w sprzedaży online. To był rok bez precedensu.

Ale my w Kosmetycznych – pilnując agendy regulacyjnej – postanowiliśmy jednocześnie trochę się od niej oderwać i wrócić do bliższej i bardziej bezpośredniej współpracy z firmami członkowskimi. W II połowie 2023 r. wdrożyliśmy szereg działań dotyczących opakowań: mapa recyklowalności, mapa użycia recyklatów, wizyty studyjne w sortowni, zakładzie recyklingu, konferencja Green Trend Safari #Opakowania dziś itd. Działo się wiele. Mamy nadzieję, że wszystkie nasze projekty pomogą firmom dostosować się do nadchodzących wymogów, które dla opakowań kosmetyków będą oznaczały prawdziwą rewolucję.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu kosmetycznego w roku 2023 to…

Relacje. Zmiana. I (last but not least, definitywnie) kolor zielony.

Branżowy news roku…

Mocna pozycja marek kosmetycznych na tle innych brandów, odzwierciedlona np. w zestawieniu TOP 200 Najlepszych Polskich Marek Forbesa.

A regulacyjnie największym newsem jest brak newsa, czyli kolejny rok bez tekstu rewizyjnego rozporządzenia kosmetycznego.

Nasz największy sukces w 2023 to…

Konsekwentne rozwijanie organizacji – bez względu na to, z czym przychodzi nam się mierzyć, jakie wiatry nam wieją. W 2023 r. przyjęliśmy w poczet członków rekordowo wielu – bo aż 35 – nowych firm, a jednocześnie udało nam się z wieloma odświeżyć lub zbudować bliższe relacje. Spotykamy się online, f2f, organizujemy wspólne wyjazdy, wróciło spotkanie gwiazdkowe. Rośnie więc zaufanie i lojalność z obu stron. Nas dodatkowo utwierdza to w przekonaniu, że potrzeba zrzeszania się rośnie, a przedsiębiorcy w Polsce widzą realną wartość płynącą z przynależności do organizacji branżowej takiej, jak nasza.  

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to…

Wydaje nam się, że zmiany w postrzeganiu produktów naturalnych, ekologicznych itd. W tym roku po raz pierwszy widać trochę inne tendencje w tej kategorii kosmetyków. Konsumenci coraz mniej ufają deklaracjom na opakowaniach czy prostym marketingowym hasłom, spada też zaufanie do influencerów. Obserwujemy to bacznie, bo to zjawisko może wpłynąć na legislację.

Wyzwaniem na rok 2024 będzie…

Wewnętrznie dla Kosmetycznych zwołanie walnego zgromadzenia i wybór nowych władz, które najlepiej odzwierciedlą strukturę członkowską związku. Regulacyjnie – od lat niezmiennie: bycie na bieżąco (lub odrobinę z przodu) w stosunku do procedowanych w Unii i Polsce projektów. To wymaga od nas bardzo rozległej wiedzy i wnikliwych analiz, by być wsparciem i drogowskazem dla firm pod kątem dostosowania do nadchodzących szybko zmian. Jesteśmy organizacją kosmetyczną, więc też naszym no. 1 w projektach będzie kontynuacja procesu rewizji branżowego rozporządzenia 1223/2009.

Sobie i konkurencji na kolejny rok życzymy…

Odpowiedzialności i aktywności w sprawach, które są wspólne. Czyli większego zaangażowania i responsywności przy konsultacjach, zgłaszania problemów i barier, z jakimi mierzą się firmy itd. Wtedy jesteśmy w stanie zrealizować więcej konkretnych działań dla rozwoju sektora i samych przedsiębiorców czy zgłaszać rekomendacje do właściwych instytucji, a ostatecznie sprawniej reprezentować sektor w Polsce i Europie.

 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager