Iwona Czopek, BodyBoom: odbiorcy biznesowi znają zalety kosmetycznego Made in Poland, w przypadku konsumentów ta świadomość jest niska
Iwona Czopek, BodyBoom: odbiorcy biznesowi znają zalety kosmetycznego Made in Poland, w przypadku konsumentów ta świadomość jest niska

Iwona Czopek, Head of Marketing & Communication Xrocket:

Polski rynek kosmetyczny od kilku już lat rozkwita, notując systematyczny wzrost i w dużej mierze zawdzięcza ten dynamiczny rozwój sprzedaży eksportowej. Co przemawia za nami?

Mocną stroną polskich kosmetyków jest niewątpliwie stosunek jakości do ceny, ale nasze marki potrafią się przebić z ofertą głównie dzięki kreatywności oraz elastyczności, w tym gotowości do dopasowania się do lokalnych potrzeb, dobrym przykładem jest choćby dopasowanie kosmetyków do wymogów państw muzułmańskich.

Polskie marki, w szczególności młode brandy takie jak BodyBoom, odwołują się do ekologii i naturalności, i tutaj w sukurs polskim producentom przychodzi wzrastająca globalnie świadomość konsumentów i ich zwrot ku naturze oraz naturalnym kosmetykom.

Naszym plusem jest również doskonałe rozeznanie w nowych kanałach komunikacji, zdolność do ich kreatywnego wykorzystywania. Potencjał dla rozwoju polskiej marki kosmetycznej niewątpliwie istnieje, chociaż wstrzymałabym się jeszcze z twierdzeniem, iż udało nam się odczarować „Made in Poland”.

Oczywiście uruchomiony program promocji branży kosmetycznej, który pomaga przedsiębiorcom w ekspansji zagranicznej na perspektywiczne rynki pozaunijne, czy możliwość szerszego rozwijania skrzydeł, dzięki programom typu „Go to brand” na pewno jest dobrym kierunkiem działania. Bez wsparcia z zewnątrz wiele małych firm nie miałoby szans, by pokazać się z ofertę poza granicami Polski. Są to jednak projekty w głównej mierze skierowana na odbiorców B2B.

Brakuje przemyślanej komunikacji adresowanej do użytkowników końcowych. Potwierdzają to nasze doświadczenia eksportowe – wśród kupców, partnerów B2B polskie marki cieszą się dobrą renomą. Cenią nas za jakość kosmetyków, ale również za rzetelność, profesjonalizm i dużą elastyczność działania. Trudno jednak mówić o istniejącej renomie polskich kosmetyków wśród odbiorców końcowych.

Nawet w przypadku konsumentów z Azji, gdzie dostrzegamy dużą otwartość na polskie kosmetyki, wynika to głównie z zalet samych produktów – wysokiej jakość, naturalnego składu i faktu, że jesteśmy producentami z Europy, a nie konkretnie – firmami z Polski.

Oczywiście przy tak wielu markach istniejących na polskim rynku, z czego znaczna część to marki selektywne, trafiające w konkretną niszę, niełatwo jest wybrać kilka wspólnych cech, na których oprze się komunikacja P-Beauty, ale nie wątpię, że mamy do opowiedzenia wiele historii, które przemówią do konsumenta i że warto również sięgnąć do historii, choćby przypominając początki marki Max Factor i jej twórcę Maksymiliana Faktorowicza czy urodzoną w Krakowie Helenę Rubinstein. 

Polecamy:

Niemcy już promują G-Beauty. Pytanie, czy nie czas na P-Beauty?

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager