Dla branży rok 2022 był niewątpliwie trudnym rokiem ze względu na uwarunkowania gospodarcze i sytuację w Ukrainie. Ale był to też czas pozytywnych wydarzeń. Dla nas, w MPS International, był to rok 30-lecia istnienia firmy. Hucznie obchodziliśmy jubileusz z całą obecną załogą i naszymi emerytami. Podobnych okazji do świętowania w naszej branży było więcej, zwłaszcza że sam Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego również świętował rocznicę powstania. Od 20 lat istnieje ta organizacja zrzeszająca członków naszej branży, której mam ogromny zaszczyt być prezesem już drugą kadencję.
Mijający rok mogłabym scharakteryzować trzema słowami: nieprzewidywalność, niepewność i dywersyfikacja.
Nieprzewidywalność dotyczyła cen mediów oraz materiałów, a niepewność zrodziła się z powodu wojny, która wybuchła tuż obok nas. To wszystko powodowało wstrzymanie wielu inwestycji.
W MPS International potwierdziło nam się, że dywersyfikacja źródeł dochodu jest kluczem do stabilnego funkcjonowania na rynku. Dlatego cieszymy się, że poza kontraktową produkcją kosmetyków, zajmujemy się także produkcją opakowań oraz rozwijamy nasze marki kosmetyków i chemii gospodarczej skierowane przede wszystkim dla branży HoReCa. Ponadto sprzedajemy nasze wyroby i usługi na różnych rynkach.
To nie był rok, w którym można było odnosić spektakularne sukcesy w biznesie. Za nasze osiągnięcia uważam utrzymanie dotychczasowego tempa produkcji, skonstruowanie na tyle atrakcyjnej oferty, by dotychczasowi kluczowi klienci pozostali z nami oraz zwiększenie zatrudnienia na początku roku. W sferze społecznej za sukces uważam duże zaangażowanie naszych pracowników w pomoc uchodźcom oraz walczącej Ukrainie. Pracownicy oddolnie organizowali zbiórki darów, a my – jako firma – wsparliśmy te działania przekazując kosmetyki, środki do dezynfekcji, a miejskiemu sztabowi kryzysowemu – kartony, które wówczas były trudno dostępne.
Ciekawym trendem rynkowym jest sukcesywny wzrost świadomości konsumentów, którzy wymagają od właścicieli marek kosmetycznych, by składy produktów były przejrzyste, naturalne i certyfikowane. W naszej branży coraz bardziej zyskują na znaczeniu certyfikaty: ISO, IFS HPC, Ecocert, Cosmos i RSPO. Wśród konsumentów popularna stała się też aplikacja Kosmopedia przygotowana przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. Narzędzie to umożliwia konsumentom zeskanowanie INCI produktu i weryfikację tego, co tak naprawdę się w nim znajduje. Cieszę się, że branża jest otwarta na potrzeby swoich odbiorców i wychodzi im na przeciw.
Rok 2023 jawi się jako bardzo nieprzewidywalny. Nie wiemy, jakie będą ceny prądu, gazu, ogrzewania systemowego. Nie mamy pewności, że łańcuchy dostaw będą stabilne, że inflacja nie będzie rosła. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jakie działania podejmie rząd, zwłaszcza w obliczu zbliżających się wyborów w 2023 roku. To wszystko sprawi, że wyzwaniem w przyszłym roku będzie rozsądne planowanie w tak nieprzewidywalnych czasach. Chodzi zarówno o planowanie inwestycji, produkcji, jak w obszarze polityki personalnej.
W 2023 roku życzę konkurencji i sobie, żeby nam wszystkim udało się utrzymać zaplanowany harmonogram produkcji, sprzedaży, inwestycji i rozwoju. By naszej branży udało się uniknąć redukcji zatrudnienia, byśmy nadal umieli wsłuchiwać się w potrzeby konsumentów i jeszcze precyzyjniej na nie odpowiadać. Te potrzeby z pewnością będą się zmieniać wraz z sytuacją ekonomiczną gospodarstw domowych. Życzę wszystkim dużo zdrowia i wytrwałości, by obronną ręką przejść przez ten trudny rok.