Bardzo trudny, mogę powiedzieć, że najtrudniejszy w kilkunastoletniej historii naszej firmy, wymagający konieczności podejmowania wielu szybkich i niełatwych decyzji. W lutym, po wybuchu wojny w Ukrainie, w trybie natychmiastowym podjęliśmy decyzję o anulowaniu wszystkich zamówień z Rosji, jak również wstrzymaliśmy import marek Natura Siberica i Receptury Babuszki Agafii produkowanych w Estonii. Marki te były kluczowe w portfolio firmy Eurus, dlatego musieliśmy podjąć błyskawiczne działania związane m.in. z poszerzeniem kanałów sprzedaży innych naszych marek oraz rozpoczęciem dystrybucji i produkcji nowych brandów. Dzięki tym działaniom utrzymaliśmy naszą pozycję na rynku i uniknęliśmy zwolnień pracowników.
Płynność finansowa, innowacyjność i elastyczność w działaniu. Zamknięta w trzech słowach strategia Consumer First Marketing, czyli reagowanie na potrzeby konsumentów, komunikacja i prawdziwy dialog.
Biorąc pod uwagę bardzo trudną sytuację biznesową, w jakiej znaleźliśmy się po wybuchu wojny w Ukrainie, sukcesem jest to, że zachowaliśmy miejsca pracy naszych pracowników i utrzymaliśmy na rynku firmę, na której pozycję i wiarygodny wizerunek wśród partnerów biznesowych pracowaliśmy kilkanaście lat. Rozwijamy nasze marki Neboa, REVOSS Professional i KIMOCO Beauty, intensyfikujemy działania marketingowe dla marek, których jesteśmy dystrybutorem i pracujemy nad poszerzaniem naszej oferty.
Od 1 lipca 2022r. portfolio dystrybuowanych przez naszą firmę produktów poszerzyło się o marki ukraińskiej firmy Elfa Group: Dr Sante, O’Herbal, Fresh Juice, The Doctor i Very Berry. Częścią grupy spółek Elfa Group jest polska firma Elfa Pharm Chociw, z którą podpisaliśmy umowę. Aby umożliwić naszym parterom biznesowym szybkie i łatwe zakupy, w tym roku uruchomiliśmy nowoczesną platformę zakupową B2B, na której jest dostępny cały nasz asortyment.
Zmiana zachowań konsumenckich związana z tzw. świadomym konsumpcjonizmem. Troska o naszą planetę, która tak naprawdę jest troską o nas samych, o nasze zdrowie, o czyste powietrze, wodę, sprawia, że coraz większa grupa konsumentów wybiera kosmetyki produkowane zgodnie z filozofią respect the nature i less waste, zwraca uwagę na to z czego zrobione są opakowania, przygląda się substancjom aktywnym i recepturom. Z trendem tym wiąże się wzrost sprzedaży kosmetyków naturalnych, organicznych. Przykładem takiego brandu jest nasza marka Neboa oferująca kosmetyki do pielęgnacji skóry głowy i włosów oraz żele do mycia ciała. Produkty te zawierają ponad 95% składników pochodzenia naturalnego, a opakowania są produkowane z materiałów z recyclingu.
W trendach jest również K-beauty jako źródło nowości i innowacji w kosmetologii. Koreańska pielęgnacja podbiła rynek europejski (w tym również polski) wiele lat temu i zyskała szerokie grono lojalnych konsumentek, które regularnie sięgają po kosmetyki azjatyckie, ceniąc je za wysoką jakość, skuteczność i szybkie efekty działania.
Wzrost kosztów dotyczących zarówno produkcji, jak i dystrybucji, który jest związany z rosnącymi kosztami transportu, surowców, opakowań, a także nieustannie rosnąca inflacja, co ma negatywny wpływ na całą gospodarkę i pogorszanie się nastrojów konsumenckich. Wielkim wyzwaniem w dzisiejszych czasach jest również dbanie o płynność finansową firmy. Nie dające się przewidzieć zmiany na rynku energetycznym i rosnące w związku z tym ceny prądu i gazu oraz niestabilne kursy walut sprawiają, że obecnie zarządzanie biznesem, krótko- i długoterminowe planowanie są bardzo utrudnione.
Przede wszystkim zdrowia, zakończenia wojny w Ukrainie, spadku inflacji oraz stabilizacji, która pozwoli z większym spokojem planować i podejmować ważne z biznesowego punktu widzenia decyzje.