Zaskakujący, trudny, smutny, jednocześnie dający nadzieję, że w grupie jest siła. Większość dyskusji prywatnych, jak i biznesowych kręciła się wokół tematów: wojna, inflacja, katastrofa ekologiczna. Natomiast w 2022 roku nasze społeczeństwo zdało egzamin z człowieczeństwa, braterstwa oraz zauważalne były zacieśnione więzi międzyludzkie. Dualizm polityczny, który obserwowaliśmy w latach ubiegłych, nieco zatarł się, a na pierwszym planie byliśmy my jako ludzie i sąsiedzi, pomimo pewnych różnic i podziałów. To napawa dużym optymizmem na kolejne lata.
Inflacja – odmieniana przez wszystkie przypadki, ponieważ dotyka nie tylko biznes, ale także klienta końcowego, który swoimi decyzjami zakupowymi, albo ich brakiem dyktuje warunki rynkowe. Żadna firma nie może przejść obojętnie wobec faktu galopujących cen, wzrostu kosztów energii, na drugiej szali mając ubożejącego klienta, który rezygnuje z niektórych produktów, lub szuka tańszych zamienników i żyje w oczekiwaniu na promocje.
Ekologia – w poprzednich latach nie była tak wyraźnie widoczna w obszarze biznesu, jak w tym roku, szczególnie w branży beauty. Czekamy na nowe regulacje unijne, w związku z czym w roku 2022 dyskutowaliśmy niezmiernie dużo na temat zmian. Ten aspekt mocno mnie cieszy, że sprawy związane z dbaniem o planetę coraz mocniej są przenoszone na biznes, a nie spoczywają tylko na barkach pojedynczego konsumenta.
Niepewność – w sytuacji makroekonomicznej, mikroekonomicznej oraz geopolitycznej. A także w wydłużonym czasie dostaw, a co za tym idzie w trudnościach z planowaniem produkcji i zarządzaniu gospodarką magazynową oraz w zachowaniach konsumenckich. Klienci zmienili kompulsywne zakupy na rozsądne planowanie. Cena podczas zakupów grała główną rolę, zostawiając często deklaracje związane z wyborem jakości i ekologii na dalszym planie.
Wzmocnienie naszej obecności w sieciach poprzez rozszerzenie asortymentu oraz nawiązanie współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Bestsellery Clochee, jako nieliczne, wyróżnione marki dostępne są na pokładach samolotów. Z dużym sukcesem rozwijamy także eksport. Skupiliśmy się na krajach Bliskiego wschodu. Wyprodukowaliśmy linię Pure Whitening stworzoną na potrzeby krajów arabskich, wprowadziliśmy też markę Clochee do Arabii Saudyjskiej.
Pielęgnacyjny minimalizm, a także dostrzeżenie grupy silver generation jako silnej reprezentacji konsumentów. Cieszy mnie także nieustanne zwracanie się w kierunku naturalności.
Z perspektywy biznesu — utrzymać ceny dla klienta końcowego, zarządzać planowaniem produkcji i nie spowalniać rozwoju.
Z perspektywy kraju — utrzymać tempo wzrostu gospodarczego i nie zbankrutować.
Z perspektywy świata – zadbać realnie o pokój w sferze militarnej, zatrzymać kryzys energetyczny oraz ekologiczny.
Spokoju i stabilizacji, zachowania optymizmu oraz podążania za marzeniami z sukcesami.