Blanka Chmurzyńska-Brown: współprca firm kosmetycznych z influencerami budzi dużo pytań, organizujemy kolejny webinar w tym temacie
Blanka Chmurzyńska-Brown: współprca firm kosmetycznych z influencerami budzi dużo pytań, organizujemy kolejny webinar w tym temacie

Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:

Choć jako organizacja pracodawców sami nie realizujemy zasięgowych kampanii influencer marketingowych, dostrzegamy i obserwujemy z ciekawością ich rosnące znaczenie w branży.

Z jednej strony – wywołują one czasami ferment. Kilka lat temu zderzyliśmy się z nierzetelnym influencerem, który stosował czarny PR oskarżając firmy kosmetyczne o nieetyczne postępowanie, a jego bezkarność pokazała jak bardzo spóźniony w stosunku do rozwoju blogosfery jest system prawny. Z drugiej strony natomiast widzimy, że dla wielu firm udane projekty z udziałem twórców internetowych: blogerów, vlogerów, influencerów, stanowią ważny krok na drodze do sukcesu. Jeden z podstawowych powodów jest taki, że kosmetyki to ten typ produktu, który często (częściej niż kosztowne dobra) kupujemy z polecenia bliskich, przyjaciół, znajomych – także tych wirtualnych, znanych tylko z sieci.

Potwierdził to raport Mobile Institute Beauty & the Future z 2021 r. Wynika z niego, że Polscy internauci poszukują inspiracji dotyczących produktów kosmetycznych przede wszystkim na YouTubie, na forach kosmetycznych. Kobiety częściej korzystają także z dedykowanych grup na facebooku oraz z TikToka. Z roku na rok rośnie też siła poleceń influencerów w młodszych grupach wiekowych.

Media społecznościowe to potężne narzędzie marketingu rekomendacji. Bez wątpienia influencerzy, jako udzielający tych rekomendacji, powinni zachowywać się fair nie tylko wobec zleceniodawców, lecz także wobec swoich obserwatorów, informując ich o podejmowanych współpracach – wszak zaufanie internautów zdobywa się przede wszystkim szczerością.

Działania UOKiK w Polsce, które spowodowały poruszenie wśród marketerów pod koniec roku, to emanacja ogólnoeuropejskiej polityki transparency for consumer. Jako branża mierzymy się z nią od 12 lat, m.in. poprzez prowadzenie portalu  www.kosmopedia.org, na którym rozwiewamy mity i wątpliwości dotyczące składów kosmetyków i innych bieżących zagadnień z nimi związanych. Dobrze, że nasza administracja publiczna pochyliła się wreszcie nad nieuregulowaną dotychczas kwestią działań twórców internetowych – unormowanie tego obszaru jest potrzebne, na razie to trochę ziemia niczyja i można tu wszystko. Prawo polskie ewidentnie nie nadążyło za zmieniającą się rzeczywistością wirtualną. A skutkiem jest po prostu zbyt częste wprowadzanie konsumenta w błąd.

Postępowania wszczęte przez UOKiK w stosunku do kilku influencerów spowodowały wiele wątpliwości nie tylko w ich środowisku, lecz także wśród firm zlecających takie kampanie. Ponieważ współpracujemy z UOKiK m.in. przy Kosmopedii, a także aktywnie działamy w Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, trafiały do nas różne pytania ze strony firm członkowskich. Specjalnie dla nich przygotowaliśmy więc ponad 2-godzinny webinar pod koniec stycznia z kancelarią DZP. Okazało się, że pytań jest tak wiele, że nie sposób w krótkim czasie na nie odpowiedzieć.

Dotyczyły one przede wszystkim odpowiedzialności firm wchodzących we współpracę z influencerami o różnym zasięgu i na różnych zasadach (odpłatnie bądź nie, na zasadzie barterowej wymiany produkt-publikacja). Nie wszyscy przedsiębiorcy mają jasność, kto ostatecznie jest odpowiedzialny za odpowiednie oznaczenie współpracy u influencera, gdy kampanię zleca agencja, a nie firma bezpośrednio.

Współpraca z agencjami budzi też wątpliwości w zakresie przekazywania paczek z produktami. Padły pytania, czy obdarowany takim zestawem twórca nie ma obowiązku informować o każdym produkcie.

Widać, że firmy nie do końca czują się odpowiedzialne za kształtowanie warunków umowy testowania takiego podarunku. Pojawiały się również tematy bardzo techniczne – jak oznaczać współpracę w poszczególnych serwisach społecznościowych, czy na wszystkich kafelkach instastories powinny znajdować się hashtagi. I w końcu – firmy pytały też o poradę prawną w sytuacji, gdy ktoś oznacza ich firmę w mediach społecznościowych, publikując różne treści, a w rzeczywistości takie zlecenie nigdy nie zaistniało.

Ponieważ nie wyczerpaliśmy tematu, organizujemy kolejne spotkanie poświęcone współpracy z influencerami 17 lutego o godz. 11.00. W pierwszej edycji wydarzenia do firm kosmetycznych dołączyli przedstawiciele innych branż. Trzymamy kciuki, żeby i tym razem było podobnie! Mamy nadzieję, że tworząc takie forum wymiany myśli, miejsce do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, wypracujemy najlepsze możliwe praktyki w zakresie influencer marketingu dla sektora kosmetycznego.

od redakcji: zapisy na webinar pod tym linkiem.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager