Blanka Chmurzyńska-Brown: jako organizacja branżowa mamy kilka supermocy

Blanka Chmurzyńska-Brown: jako organizacja branżowa mamy kilka supermocy

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, dziś funkcjonujący w świadomości uczestników rynku i otoczenia pod hasłem Kosmetyczni, obchodzi jubileusz 20-lecia. Ta silna organizacja branżowa nie tylko znakomicie integruje kosmetyczną społeczność w Polsce, ale przede wszystkim skutecznie walczy o jak najlepszą legislację dla sektora.

Do rozmowy o tym co już było, co jest i co będzie zaprosiliśmy dyrektor generalną PZPK - Blankę Chmurzyńską-Brown.

Co jest dziś siłą Kosmetycznych?

Mamy, jako organizacja, kilka „supermocy”. Pierwszą, najważniejszą, z której wynikają wszystkie inne, jest społeczność, którą stworzyliśmy i konsekwentnie rozwijamy. Koncentrujemy się na jednym sektorze, więc mamy najlepsze na rynku rozeznanie, jakie są mocne strony branży kosmetycznej i co trzeba wzmocnić.

Nasza druga supermoc to różnorodność. 240 firm daje nam ogrom wiedzy – dzięki temu wiemy, jakie potrzeby czy obawy mają duzi, średni i mali przedsiębiorcy. Rozumiemy, w jakim zakresie i w których obszarach  należy ułatwiać funkcjonowanie przedsiębiorcom, producentom i dystrybutorom kosmetyków znad Wisły.

I mocny zespół – 10 osób w biurze związku, pracujących wyłącznie dla sektora kosmetycznego, które każdego dnia sprawdzają, konsultują, szukają rozwiązań. Dzięki temu zachowujemy najwyższą czujność w sprawach regulacyjnych – i to wskazałabym jako naszą kolejną mocną cechę.

Co dało impuls do założenia organizacji?

Impuls miał charakter historyczno-legislacyjny. Pojawiła się bowiem perspektywa przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, która miała za sobą pociągnąć powstanie zupełnie nowego otoczenia prawnego. Baliśmy się, czy będziemy umieli odnaleźć się w tych nowych warunkach i konkurować na rynku wspólnotowym UE. Musieliśmy stworzyć podmiot, który poświęci się w 100% branży kosmetycznej i zintensyfikuje działania dla niej. Ale energię do działania nasza organizacja zaczerpnęła od przedsiębiorców, którzy zasygnalizowali potrzebę wzmocnienia głosu firm kosmetycznych w Polsce i UE.

Jakie procesy legislacyjne były najistotniejsze, najtrudniejsze, ale w efekcie dające najwięcej satysfakcji z pracy?

Przez 20 lat było ich kilka. Pierwszym historycznie było oczywiście przygotowanie gruntu dla przedsiębiorców pod działalność w ramach Unii Europejskiej. Uporządkowanie przestrzeni prawnej, zniesienie 20% akcyzy na kosmetyki, samodzielna praca związku w strukturach KE (AHWP) jeszcze przed wejściem organizacji do Cosmetics Europe. Dalej olbrzymim wyzwaniem była dla nas praca przy (wciąż obowiązującym) rozporządzeniu kosmetycznym 1223/2009. W Polsce stoczyliśmy i wygraliśmy też dużą bitwę o obecność kosmetyków w aptekach. O tym, jak była ważna, niech świadczy fakt, że spowodowała bezpośrednio bardzo gwałtowny wzrost liczby firm, które chciały włączyć się w prace naszej organizacji. Podobnie było w czasie COVID, kiedy właściwie każda ustawa czy rozporządzenie była wyzwaniem dla firm – i w branży czuło się przekonanie, że lepiej działać razem. Wtedy właśnie wszyscy czerpaliśmy z faktu, że jesteśmy społecznością. To uczucie, że po dobrze wykonanej pracy firmy obdarzają nas zaufaniem – to chyba źródło największej satysfakcji. Teraz jednoczą i mobilizują nas projekty środowiskowe – zarówno te unijne, jak i polskie – w tym rewizja rozporządzenia kosmetycznego. Mamy nadzieję, że to też skonsoliduje branżę.

Co jest największym wyzwaniem w relacjach z władzą – każdą – nie tylko obecną?

Jej zmienność. To, że tak szybko ludzie przychodzą i odchodzą. Nasza praca w dużej mierze opiera się na relacjach i zrozumieniu branży. Dziś wyrabiamy sobie relacje, przekonujemy do naszych argumentów i za chwilę zaczynamy od nowa. To największe wyzwanie w pracy z politykami i urzędnikami administracji publicznej.

Czy rządy wsłuchują się w głos przedsiębiorców? Co robić, by być usłyszanym?

Nasz modus operandi zakłada, że z każdą administracją należy pracować na tyle blisko i proaktywnie, na ile jest to możliwe. Z niektórymi resortami wychodzi nam świetnie, z niektórymi jest nam trudniej. Praktyka pokazuje, że dobra argumentacja, poparta głosami ekspertów, głosami firm działających w Polsce, prawie zawsze jest słyszana. Bywa, że z powodów politycznych nie jest wysłuchiwana. Każdą taką sytuację analizujemy wnikliwie i staramy się z niej wyciągać wnioski.

Co jest Twoim zdaniem wyzwaniem dla branży na kolejne 5-10 lat?

Po pierwsze, przekonanie Komisji i Parlamentu do takiego projektu rewizji rozporządzenia kosmetycznego, który pozwoli rozwijać się sektorowi kosmetycznemu w całej Unii. Po drugie, wyzwania środowiskowe, w które bardzo mocno – i słusznie – angażuje się legislator, angażujemy się my, jako przedsiębiorcy i które interesują żywo konsumentów. To nowy układ, w którym funkcjonujemy od kilku lat. I wciąż się go uczymy.

A jak widzisz rynek kosmetyczny w perspektywie tych kolejnych 5-10 lat?

Mam marzenie, żeby rósł i rozwijał się. Twórcy firm i produktów made in Poland, które funkcjonują na rynku, to fachowcy, wizjonerzy, tytani pracy. Zasługują na to, by pomagać im latać wysoko, a nie podcinać skrzydła. Ale jestem realistką. Nie obejdzie się bez trudności. Mam nadzieję, że do tych gospodarczych, na które mamy najmniejszy wpływ, politycy nie dołożą nam swoich.

Obawiamy się jednak, że drastyczne zmiany legislacyjne, które przed nami, mogą utrudnić funkcjonowanie małych i średnich firm. To nimi stoi nasz rynek i to one są jego siłą. Dlatego musimy walczyć o to, by te podmioty miały możliwość dalszego wzrostu i działania. By wymogi były do spełnienia dla wszystkich.

Czego chciałabyś sobie życzyć z okazji 20-lecia Związku?

Niezmiennie życzę sobie i wszystkim firmom należącym do naszej Kosmetycznej rodziny jak najmniej zakrętów na ścieżkach rozwoju. Obyśmy kolejny jubileusz świętowali w jeszcze większym gronie firm, w stabilnej politycznie i gospodarczo Polsce i Europie.

Dziękuję Ci za rozmowę i życzę kolejnych sukcesów Tobie, Związkowi i wszystkim Kosmetycznym!

Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creatot TikTok - Nacomi Oferta pracy: Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych - Cosmo Group Oferta pracy: Paese - Product Manager Marek Własnych Oferta pracy: MPS International - Specjalista ds. legislacyjnych Oferta pracy: MG Evolution - Brand Communication Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Technolog ds. rozwoju kosmetyków Oferta pracy: MPS International - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Saraya - Regulatory Affairs Manager Oferta pracy: Yonelle ekspert/szkoleniowiec marki Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Brand Manager – kosmetyka biała Oferta pracy: Ezebra.pl - Kupiec Oferta pracy: Semilac - Brand Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Manager ds. marketingu Oferta pracy: Mustela - Junior Product Manager Oferta pracy: BasicLab - Media Planner Buyer Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Technolog Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Koordynator ds. marketingu i e-commerce Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Dax Cosmetics - Key Account Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. Zakupów i Logistyki Oferta pracy: Mokosh Cosmetics - Samodzielny Technolog Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager