Opakowania kosmetyków będą przyjaźniejsze dla środowiska

Opakowania kosmetyków będą przyjaźniejsze dla środowiska

To nieuchronne. Ekologiczna dewastacja planety wymaga szybkich działań, by zatrzymać lub przynajmniej spowolnić ten proces.

Odpowiedzialność spada tak naprawdę na wszystkich: regulatorów, producentów, konsumentów.  W przypadku branży kosmetycznej najbardziej drażliwym tematem są opakowania i tu zajdzie największa zmiana – o czym mówiono wielowątkowo podczas seminarium Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego poświęconego Strategii Plastikowej.

W stronę gospodarki o obiegu zamkniętym

W Europie każdego roku generujemy blisko 26 mln ton odpadów plastikowych, z czego aż 70 proc. jest spalanych lub pozostawionych w środowisku bez zabezpieczenia, a tylko 30 proc. poddawanych jest recyklingowi.  Mało. Od 1,5 do 4 proc. światowej produkcji tworzyw każdego roku trafia do oceanów (większość pochodzi z Azji i Afryki, co nie zmienia faktu, że problem jest globalny).

Komisja Europejska podjęła działania mające na celu stworzenie nowego modelu gospodarczego, w którym redefiniuje się rolę tworzyw sztucznych. W połowie roku 2018 przyjęty został pakiet dyrektyw gospodarki o obiegu zamkniętym. Najkrócej rzecz ujmując jest to ambitne założenie wparcia produkcji bezodpadowej, procesów recyklingu i ograniczania negatywnego wpływu przemysłu na środowisko.

Jeśli teraz tworzywa sztuczne recyklingowane są na poziomie 35 proc., to do roku 2030 poziom ten ma wynieść 55 proc.

Koszty selektywnej zbiórki, transportu i przetwarzania odpadów opakowaniowych będą podzielone miedzy producentów i konsumentów. Pierwsi pokryją od 50 do 80 proc. tych kosztów (zależnie od regulacji krajowych i stopnia spełniania wymaganych poziomów recyklingu). Druga grupa zapewne odczuje to poprzez wyższą cenę produktów na półce sklepowej.

UE daje krajom członkowskim cztery lata (do 5 stycznia 2023 roku) na implementację przepisów zmienianych dyrektyw oraz dostosowania istniejących (w tym Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta) do wymaganych standardów.

Ważne: celem Strategii Plastikowej nie jest całkowita rezygnacja z plastiku, ale bardziej zrównoważona i odpowiedzialna gospodarka tym materiałem.

Inne spojrzenie na opakowanie

Do tej pory opakowanie spełniało głównie funkcje marketingowe, informacyjne i funkcjonalne. Miało wyróżniać produkt na półce, zachęcać konsumenta do sięgnięcia po właśnie ten produkt, informować, co znajduje się w środku (nie tylko poprzez komunikat słowny, ale podprogowo: kolorystyką, designem, zdobieniami), być wygodne w użytkowaniu. Poza tym w opakowaniu były, są i będą niezwykle ważne kwestie zachowania bezpieczeństwa kosmetyku. Opakowanie chroni przed zepsuciem czy zanieczyszczeniami, co jest istotne w trosce o zdrowie konsumentów.

Od kilku lat, wraz ze wzrostem eko-trendu, liczy się jeszcze jedna cecha: wpływ opakowania na środowisko naturalne.

Jak widać więc zmiany systemowe wyprzedzają same oczekiwania konsumentów, na które rynek zawsze odpowiada.

W tym przypadku spojrzenie producenta na opakowanie ma nie tylko zawężać się do jego estetyki i użyteczności, ale pytania: co dalej z tym pięknym odpadem?

Jak to wygląda teraz?

Opakowania kosmetyków stanowią 5 proc. całej masy opakowań na rynku (znacznie więcej wprowadza choćby branża spożywcza). Patrząc na strukturę opakowań wprowadzanych przez branżę kosmetyczną (dane REKOPOL), to 39 proc. stanowią papier i tektura, 26 proc. tworzywa sztuczne, 24 proc. drewno, 6 proc. szkło, 3 proc. aluminium, 1 proc, stal i 1 proc. pozostałe materiały.

Opakowania z tworzyw sztucznych, a więc osławiony plastik, to około 70 tys. ton wygenerowanych rocznie przez przemysł kosmetyczny, z czego 50 tys. ton w formie opakowań jednostkowych trafia do konsumenta, co stanowi 7 proc. całkowitej masy opakowań plastikowych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych.

Pojawiają się tu i ówdzie hasła, by kompletnie odejść od plastiku. Jednak całkowite „zerwanie z plastikiem” to póki co utopia. Opakowania z tworzyw sztucznych nie mogą zostać wyeliminowane z branży kosmetycznej, gdyż ich właściwości pozwalają na pełną kompatybilność z masą produktu i zapewnienie ochrony barierowej. Tworzywa sztuczne wykorzystywane są także w opakowaniach zbiorczych przeznaczonych do magazynowania i transportu (są to głównie folie).

Szkło jest alternatywą dla plastiku, ale jego wytwarzanie również nie jest obojętne dla środowiska. Proces wytopu, ale też koszty związane z logistyką i transportem tego cięższego od pastiku surowca (te koszty mają znaczenie szczególnie przy produkcji na dużą skalę), pozostawiają całkiem spory ślad węglowy. Oczywiście huty szkła wdrażają obecnie sporo innowacji, by ich produkcja stawała się bardziej czysta i neutralna dla środowiska. Jednak i tak nie każda kategoria produktów - choćby ze względów bezpieczeństwa dla konsumenta - nadaje się do wykorzystywania opakowań szklanych (np. ryzykowne jest to w produktach do kąpieli).

A co z biotworzywami? Tu problemem jest niska barierowość, a więc takie opakowanie niekoniecznie musi dobrze chronić kosmetyk, co pogorszy jego pierwotne właściwości.

Producenci więc na ryzyko wprowadzenia do obrotu kosmetyku, który może mieć negatywny wpływ na zdrowie konsumentów nie mogą sobie pozwolić. Poszukiwania tego typu surowców, które sprawdzą się w produktach kosmetycznych, trwają i sporo prac badawczych właśnie w tym obszarze obecnie się ogniskuje.

Może więc opakowania z tworzyw biodegradowalnych? To także kierunek bardzo rozwojowy, ale na ten moment problemem jest wciąż niewielka ilość przemysłowych kompostowni w Polsce i - podobnie jak w przypadku biotworzyw - problematyczna bywa kwestia barierowości.

Po jakie tworzywa sztuczne sięga przemysł kosmetyczny? (deklaracje firm kosmetycznych/ankieta)

  • 92 proc. – PE -  polietylen i jego odmiany (HDPE, LDPE)
  • 86 proc. – PP - polipropylen
  • 78 proc. – PET – politereftalan etylenu
  • 20 proc. – PS – polistyren
  • 20 proc. – PVC – polichlorek winylu

W Polsce recyklingowi poddaje się głównie opakowania PET po napojach.  PE i PP są rzadko i niechętnie recyklingowane. Złożona kwestia. Chodzi, m. in. o fakt, że w tej grupie mieszają się różne grupy opakowań (i detergenty, i kosmetyki, i kanistry po benzynie) o różnych wymogach prawnych odnośnie jakości, ale problematyczne jest także nieodwracalne przenikanie pewnych składowych z produktów w tworzywo (np. kompozycji zapachowej), co utrudnia znalezienie pomysłu na "drugie życie" po przetworzeniu. W Polsce nie ma możliwości pozyskania regranulatu PP z atestem dopuszczenia do kontaktu z żywnością. Z uwagi na niewielki popyt firmy zajmujące się recyklingiem niechętnie przyjmują odpady po kosmetykach. Ten niewielki recykling PE/PP wykorzystywany jest obecnie głównie do opakowań dla chemii gospodarczej.

Eko-design na czasie

I zmiany regulacyjne, i oczekiwania konsumentów sprawiają, że już dziś przemysł kosmetyczny temat opakowań ma na stałej agendzie. Przede wszystkim w eko-projektowaniu branża dąży do zmniejszania masy lub objętości opakowań. Firmy coraz chętniej sięgają po opakowania, które możliwe są do poddania recyklingowi i po takie, które zawierają recyklanty w materiale opakowaniowym. Aktywnie poszukuje się bezpiecznych i możliwych do zastosowania w przypadku produktów kosmetycznych materiałów biodegradowalnych i biotworzyw.

Coraz częściej producenci rezygnują z opakowań wielowarstwowych. Są firmy, które rezygnują z kartonowych opakowań dla słoików i/lub foliowych owijek. Niektórzy stawiają na umiar w dekoracyjnych elementach wykorzystywanych na szklanych opakowaniach, by nadawało się ono do ponownego przetworzenia (lakierowanie czy metalizacja utrudniają znacząco ten proces).

Są marki, których przewagą konkurencyjną jest możliwość nabywania elementów wymiennych, np. kasetka, do której konsumentki dokupują wkłady kosmetyków. Refille - to także ważny aspekt i prawdziwie eko-rozwiązanie, aczkolwiek kosmetomaty, które w ostatnim czasie mocno zaintrygowały opinię publiczną, będą miały zastosowanie dla kilku kategorii, głównie detergentów - z uwagi na kwestie bezpieczeństwa mikrobiologicznego. Ważna jest również edukacja konsumentów poprzez odpowiednie oznakowanie i instrukcje postępowania z odpadami.

Tematy: w co pakować kosmetyki, czy konsumenci rzeczywiście gotowi są płacić więcej za produkt pro-ekologiczny i jak bardzo ROP przełoży się na wzrost kosztów firm kosmetycznych – lista jest długa, a to tylko początek rozważań. Na wiele pytań jeszcze teraz nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie, ale na pewno są to zagadnienia, którymi jako branża będziemy zajmować się mocno w najbliższej przyszłości.

W opracowaniu tekstu bazowałam na raporcie polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego „Strategia Plastikowa i kosmetyki”, zrealizowanego wspólnie z Deloitte.
fot. Pixabay.com
# Raporty tematyczne
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi