Lekcje z Covidu - co jest ważne z perspektywy starych marek?

Lekcje z Covidu - co jest ważne z perspektywy "starych" marek?

To był wyjątkowo trudny rok. Większość właścicieli firm wiedziała już po pierwszym kwartale, że założenia przyjęte na rok 2020 można śmiało wyrzucić do kosza. Ogólnoświatowe tsunami zatrzęsło rynkami, branżami, ale też stylem życia konsumentów, co zawsze przekłada się na biznes.

Firma Beiersdorf, właściciel marki Nivea, odnotowała spadek sprzedaży w pierwszym półroczu o 10,7%, a LVMH, w której portfolio znajdują się marki luksusowe, odnotowała spadek przychodów o 38% w drugim kwartale 2020, porównując to z tym samym okresem roku poprzedniego.

Każda firma mierzyła się z wieloma wyzwaniami. Czasem okazywało się, że to, co dotąd było siłą, w pandemii stawało się kamieniem u szyi. Przykład? Cieniem na sprzedaży kosmetyków luksusowych położył się lockdown, wstrzymane, a później mocno ograniczone podróże samolotowe. Według właścicieli marki Estée Lauder prawie 60 procent nowych konsumentów marki to osoby, które dokonują pierwszych zakupów na lotniskach! Spora grupa ludzi, którzy często podróżują służbowo, nawykowo kosmetyki kupuje w lotniskowych sklepach duty free. Brak podróży to brak biznesu w tej części rynku detalicznego.

Analitycy uważają, że marki z długim dziedzictwem muszą nauczyć się bardziej zwinnego reagowania na rynkowe wstrząsy. Wyjść poza schematyczne działania, które podejmuje się „od zawsze”, na rzecz nowych rozwiązań, które będą bezpiecznikiem w kryzysowych momentach.

Inny, covidowy świat, sprawił, że wiele zaplanowanych na wiosnę 2020 kampanii reklamowych nie nadawało się do publikacji/emisji. Epatowanie luksusem, rodzinnym spokojem i beztroską czy hasłami w stylu „must have” w obliczu trawiącej świat tragedii, okazały się mocno nie na miejscu. Niektóre światowe firmy zmieniały więc zaplanowane reklamy na gorąco, nawiązując do tego, co „tu i teraz” oraz emocji związanych z empatią, nadzieją, wspólnotą doświadczeń, czym zdobywali sympatię konsumentów. Nie musiało być przesadnie pięknie i landrynkowo, ważne, by było szczerze, autentycznie i z jakimś sensownym przesłaniem.

Co zrobić, by firmy z historyczną nadbudową wciąż były atrakcyjne dla młodych konsumentów?

Dla młodych ludzi dziedzictwo, historyczne konotacje i burżuazyjny powiew luksusu wcale nie muszą być czymś kuszącym. Dlaczego? Bo w międzyczasie na rynku pojawiły się marki, które wydają się bliskie i tożsame z ich wartościami czy stylem życia.

Chcąc nie chcąc, marki klasy premium plus wchodzą więc coraz częściej na ziemie zdawałoby się tożsamościowo im obce, np. na Tik-Toka, właśnie po to, by znaleźć się wśród millenialsów i zetek. Mocniej rozwijają swoje działy digital, by nadążyć za zmieniającym się światem.

Estée Lauder jest pierwszą marką kosmetyczną, która nakręciła reklamę w kosmosie, dając do zrozumienia, że mimo pięknych kart przeszłości, to właśnie przyszłość wciąż jest w jej zasięgu.

Ta marka rozszerzyła również porady kosmetyczne na WhatsApp, zdając sobie sprawę, że bezpośrednia komunikacja online jest podstawą sukcesu. L'Oréal USA w ramach współpracy z marką Snap Camera, wprowadził natomiast filtry upiększające do Snapchata.

Nivea India ustanowiła rekord Guinnessa w kategorii… ludzi myjących twarz jednocześnie w Internecie, korzystając z transmisji na żywo, podczas której 119 mężczyzn myło twarz rynkową nowością Nivea Men Acne Wash. Coraz częściej więc tradycyjne marki stawiają na virale, internet i challange, by budzić zainteresowanie młodych grup konsumenckich.

Wspólnota wartości

Ale młodzi konsumenci to nie tylko internetowe filmiki i wygłupy. Marki kosmetyczne zauważają, że dla młodego pokolenia ważne są również kwestie ultra-poważne, wcale nie powiązane ściśle z biznesem kosmetycznym. Konsumenci z pokolenia Millenials i Z czekują od marek zaangażowania w sprawy ważne społecznie, zajmowania stanowiska, opowiedzenia się w kontrowersyjnych tematach. W minionym roku sporo globalnych kampanii mówiło wprost o przemocy w rodzinie, wielowymiarowej przemocy wobec kobiet, nawiązywało do ruchu Black Lives Matter czy kwestii związanych z LGBT+. W Polsce mieliśmy natomiast Strajk Kobiet, który również wywołał nieco emocji między markami a konsumentkami. I znów zdecydowanie bardziej aktywne w tej kwestii były młode marki. Więksi gracze dołączali z czasem i starali się być bardziej wyważeni w komunikacji, co jednak bywa niekorzystnie odbierane przez młode osoby.

Odbicie na kształt litery K?

Czy „stare” marki przetrwają w długiej perspektywie? To zależy od ich samych. Wydaje się, że właśnie kryzys Covid zmusza je do przeanalizowania tego, co wartościowego mają do zaproponowania kolejnym generacjom? Z drugiej strony to właśnie kryzys pandemiczny sprawił, że wielu konsumentów deklaruje, iż ważniejsza jest dla nich jakość nie ilość, rzemiosło i lokalna produkcja zamiast tej masowej na Dalekim Wschodzie, gdzie często w pogoni za zyskiem łamane są prawa pracownicze… Analitycy przewidują, że rynek po Covidzie będzie układał się w kształt litery K. Jedne marki wystrzelą w górę, inne zjadą w dół. Pandemia pokazała, że nic nie jest dane raz na zawsze i zmusiła wiele dobrze osadzonych rynkowo marek do wyjścia ze strefy komfortu. Świat po tym trzęsieniu ziemi wydaje się jednak wciąż mieć więcej znaków zapytania niż pewników.

fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi