Jak branża kosmetyczna radzi sobie bez deklaracji „BEZ…”? Praktycy komentują zmiany i rzeczywistość.
Jak branża kosmetyczna radzi sobie bez deklaracji „BEZ…”? Praktycy komentują zmiany i rzeczywistość.

Od 1 lipca producenci kosmetyków muszą ostrożniej podchodzić do używania popularnych dotąd haseł, jak “hipoalergiczny”, “free from” czy “bez parabenów”.

Zmiana prawa miała na celu dwie kwestie. Po pierwsze, wprowadzenie do komunikacji zasad uczciwości i przejrzystości. Na etykiecie nie mogą znajdować się zatem informacje, które nie są poparte rzetelnymi i wiarygodnymi badaniami. Po drugie, regulator zabrania dyskredytowania składników prawnie dopuszczonych do użytku. 

Dobrze czy źle?

Zdania w tej kwestii są podzielone. Część moich rozmówców jeszcze przed 1 lipca mówiła: „Uff, nareszcie!”. Uważali, że pojawi się w końcu bat na niepohamowaną fantazję marketingowców. Ich zdaniem, np. szafowanie słowem „hipoalergiczny”, kiedy w składzie znajduje się kilka składników dość często wywołujących podrażnienia, to zwykłe nabijanie konsumenta w butelkę. Większego sensu nie ma również informowanie klientów, że dany produkt określonej substancji nie zawiera, kiedy po prostu nie jest ona w tej kategorii produktów w ogóle stosowana. To było więc zwykłe żerowanie na nieświadomości.

Przeciwnicy wprowadzanej zmiany uważają, że ogranicza one prawo konsumentów do bycia poinformowanym, także w kwestii tego, czego dany kosmetyk nie ma w składzie, a co dla znacznej grupy klientów ma znaczenie niebagatelne.

Jest też grupa producentów, która przez lata pewnych składników unikała w swoich produktach, co ich zdaniem utwaliło postrzeganie marki wśród konsumentów. - Od 1 lipca nie powinniśmy zobaczyć na etykietach haseł typu „paraben free”. O własnościach i różnorodnym PR parabenów można by prowadzić długie dysputy. Sylveco to producent kosmetyków naturalnych - które z założenia nie posiadają w składzie parabenów,  stąd nowe przepisy nie wpłynęły na wizerunek naszych marek, ani na zmianę strategii marketingowej - mówi nam Joanna Darwińska, dyrektor marketingu Sylvevo.


Kwitnący BEZ

Oczywiście najczęściej deklaracje na temat tego, czego dany produkt nie zawiera, dotyczyły składników z kiepskim PR-em. Takich, którym przez lata dorobiono czarną gębę. Klasyk - no właśnie: parabeny. Nie ma co ukrywać: sama branża kosmetyczna dołożyła do tego cegiełkę. Początkowo deklaracje „BEZ” dominowały w narracji marek naturalnych, często niszowych, by w dość szybkim czasie przejść do mainstreamu.

Nagle wszyscy masowo z parabenów się wycofywali, informując o tym wyraźnie na etykiecie produktu. Nic dziwnego, że takie informacje spowodowały, że utrwalił się w świadomości konsumentów przekaz o szkodliwym działaniu parabenów. Podobnie jak SLS-ów, SLES-ów, silikonów czy PEG-ów.

Co miało największy wpływ na ten zwrot akcji? Oczywiście Internet. To narzędzie, które może świetnie służyć upowszechnianiu pewnych informacji, budowaniu świadomości konsumenckiej. Ale kij zawsze ma dwa końce. Niczym nieograniczone zasięgi i siła mediów społecznościowych są niestety równie skuteczne w rozpowszechnianiu mitów, półprawd i legend miejskich.

Nawet kiedy tu i ówdzie wypowie się autorytet medyczny, kwestionujący na przykład wpływ parabenów na zwiększone ryzyko raka piersi, przekaz o jego „kancerogennym” działaniu i tak szerzy się zgodnie efektem kuli śnieżnej. I konsument wie swoje, uważając, że taki czy inny lekarz chodzi na pasku wielkich firm kosmetycznych…

Czy konsumenci zaakceptowali zmiany?

Szczerze? Pobieżne rozmowy uświadamiają, że kiedy wyjdzie się z branżowej bańki, to ledwie część osób wie, że w ogóle zaszła jakaś zmiana. Im bardziej zaangażowany i świadomy konsument, to znaczy taki, który rzeczywiście unikał pewnych składników, tym wiedza jest większa, ale przeważa rozczarowanie takim kierunkiem zmian.

W opinii klientów, którzy z rozmaitych przyczyn preferowali kosmetyki nie zawierające określonych składników, będąc przekonanymi, że są znacznie lepsze ich odpowiedniki, uważają, że zwyczajnie utrudnia im się życie.

Wcześniej wystarczyło szybko przejrzeć etykietę, by znaleźć krem BEZ tego i owego. Teraz pozostaje śledzenie INCI. Owszem, aplikacji rozszyfrowujących składy jest sporo, ale jednak zabiera to znacznie więcej czasu niż przeczytanie krótkiego, czasem po prostu jedynie graficznego komunikatu na etykiecie.

- Wielu klientów nadal poszukuje kosmetyków, na których jest wyraźnie napisane, czego nie zawierają, czyli takich oznakowanych „bez parabenów” czy „nie zawiera SLS”. Jeśli etykieta produktu nie zawiera takich sformułowań to raczej nie będą zadawali sobie trudu przeczytania pełnego składu, ale mogą powstrzymać się od zakupu. Klienci nie są bowiem świadomi najnowszych prawnych regulacji w zakresie oznakowania kosmetyków, które obowiązują nas – producentów - mówi Anna Wasilewska – twórczyni i właścicielka marki Orientana. - Nasuwa się więc pytanie – skąd teraz przeciętny konsument będzie wiedział, że dany kosmetyk jest naturalny? - dodaje.

Pojawiają się też głosy, że deklaracje pozytywne wpłyną aż nadto kreatywnie, np. zachęcając do promocji kosmetyku poprzez składniki, które specjalnie korzystnego działania na skórę nie wywierają, ale brzmią intrygująco. Ostatecznie więc konsument i tak będzie narażony na marketingowe bajeczki.

Co ciekawe, o ile firmy przymuszone zagrożeniem finansowym – np. mandatami nakładanymi przez Inspekcję Sanitarną – w zdecydowanej większości zmieniły etykiety produktów, to na wybranych stronach internetowych komunikacja w narracji „BEZ” pozostała.

Jeden z producentów wyjaśnił nam, że to właśnie w trosce o rzetelne informowanie konsumentów, którzy chcą wiedzieć, czy dany produkt, nie zawiera przypadkiem określonych składników. Czyli jak widać rewolucja rewolucją, ale niektórzy zostawiają sobie pewne furtki wciąż otwarte.

O komentarze w sprawie, jak rynek kosmetyczny radzi sobie bez „BEZ” poprosiliśmy firmy kosmetyczne. Oto najciekawsze wypowiedzi!

Justyna Żerańska, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: przedsiębiorcy zaakceptowali nowe otoczenie regulacyjne
Beata Iwanienko, L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie: kosmetyki wprowadzane na rynek muszą być przebadane i bezpieczne
Hanna Kurcińska, współzałożycielka Hagi Cosmetics: certyfikaty rozwiązałyby problem "negatywnych deklaracji", ale to rozwiązanie zbyt drogie dla małych firm
Anna i Urszula Bieluń, właścicielki Ministerstwo Dobrego Mydła: nigdy nie budowałyśmy komunikacji na strachu
Anna Szczerba, założycielka marki Annabelle Minerals: zmiana wymusiła pozytywną kreatywność
Joanna Hołuj, właścicielka firmy IOSSI: zmiana dotycząca deklaracji marketingowych nie wpłynęła na naszą sprzedaż ani wizerunek
Emilia Szymczak, dyrektor marketingu Marion: konsumenci odnotowali zmiany i dość często je komentują
Paweł Kosowicz, współwłaściciel Yope: znajdujemy inne sposoby na edukację o składach
Sylwia Brzuska, współwłaścicielka firmy Stara Mydlarnia: mamy wypracowaną świadomość marki
Aleksandra Matysiak, Melli Care: ostatecznie okazało się, że temat zakazu deklaracji "free-from" kompletnie nie zainteresował konsumentów

# Raporty tematyczne

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager Oferta pracy: Pollux - makijażysta/makijażystka marki Brand Manager - rekrutacja ukryta Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego