Deinfluencing - nowy trend nadciąga, a w zasadzie już jest

Deinfluencing - nowy trend nadciąga, a w zasadzie już jest

Musiało do tego dojść. Zawsze po akcji pojawia się reakcja. Social media zrewolucjonizowały komunikację i marketing. Ostatecznie, za sprawą własnego sukcesu, stały się przestrzenią niekończących się promocji i poleceń. Tylko czy naprawdę wszystko jest #musthave???

Siłą social mediów miała być autentyczność. I tak było. W pionierskiej fazie sociali: Youtuba, Facebooka czy Instagrama wielu odbiorców miało przekonanie, że wiarygodną poradę czy polecenie znajdą w sieci. Zbiegało się to w czasie z kryzysem tradycyjnych mediów, w których reklama i PR przenikały się wzajemnie zbyt głęboko, wzbudzając uzasadnioną nieufność. Wielu internetowym twórcom, którzy pasjonowali się jakąś dziedziną, udawało się, bazując na kompetencjach, byciu w interakcji z odbiorcami i szczerości przekazu, budować swoje marki osobiste, a nagrodą były coraz większe zasięgi. To była jeszcze era niewinności.

Marketing wchodzi na ostro

Kolejne lata przyniosły imponujący wzrost wydatków reklamowych na internet. Zjawisko naturalne, bo marketerzy oczekują skutecznej reklamy, czyli takiej, która naprawdę trafia do określonej grupy odbiorców. Social media nie tylko ułatwiały targetowanie, ale dawały szanse na efektywne współprace z influencerami, czyli użytkownikami, którzy dzięki swoim zasięgom wpływali na decyzje zakupowe odbiorców. Nawiązywano je chętnie z gwiazdami wykreowanymi przez social media, ale do sieci szturmem ruszyli także celebryci, odkrywając, że polecajki są znakomitym źródłem dochodu. Czasem te współprace jasno komunikowano jako reklamę, często jednak odbiorcy mieli do czynienia ze zwykłą kryptoreklamą. Kto by się jednak tym przejmował, kiedy brakowało jasnych przepisów…? W Polsce UOKiK niedawno te kwestie uregulował, ale uwaga, coś pęka w odbiorcach. Bo ile reklam, rekomendacji, zachwytów i poleceń jesteśmy w stanie udźwignąć w trakcie scrollowania?

Kryzys nadmiaru

Social media, zwłaszcza Instagram, a w ostatnim czasie TikTok, puchną od współprac, zwanych przez niektórych kolaboracjami (co w polskim, słusznie, kojarzy się słabo). Influencerzy zachęcają nieustannie: kup to, kup tamto, przy okazji świetnie na tym zarabiając. Samo zarabianie nie jest niczym złym. Zły stał się przesyt i brak spójności. Wiele gwiazd internetu zamieniło swoje życie w codzienne wydanie „Big Brothera” zmiksowanego ze „Wszystko na sprzedaż”. Nic dziwnego, że duża grupa użytkowników odczuwa przesyt infantylnymi treściami w stylu „Hej, przychodzę do was z nową mascarą” czy kolejnym „kodzikiem rabatowym na kolekcję”. Krytyczne wobec internetowych słupów sprzedażowych jest pokolenie Z. Ale nie tylko ta generacja. Ogólnie możemy nazwać całą tę grupę, nieufnych wobec treści w socialach, świadomymi konsumentami (także mediów). Uważają, że promowany przez influencerów konsumpcjonizm jest niemoralny z wielu względów – ekonomicznych, społecznych i ekologicznych przede wszystkim. Nie dają się nabrać „szczerym poleceniom”, dzięki którym wiele internetowych gwiazd nowobogacko manifestuje swoją zamożność. Swoją drogą to luksusowe życie influencerów najbardziej imponuje dzieciakom marzącym o podobnej karierze. Znak czasów.

Na TikToku trenduje de-influence

Odpowiedzią na influencer marketing staje się więc de-influence lub deinfluencing (oba terminy są w użyciu). Filmy oznaczone hashtagiem #deinfluencing mają już ponad 200 milionów wyświetleń na TikToku i ta liczba rośnie. W szlachetnej formie jest wezwaniem do pohamowania konsumpcjonizmu, świadomych zakupów, wybierania rzeczy, których naprawdę potrzebujemy, zamiast kupowania wszystkiego, co polecają influencerzy. De-influence miał punktować nachalną reklamę i kryptoreklamę. Skłaniać do refleksji, czy kupowanie czegoś, o czym w sieci zrobiło się głośno, jest tym, czego potrzebujemy najbardziej?

Choć trend jest młody, ale jak widać już silny, w jego obrębie pojawiają się wypaczenia. Część twórców internetowych, wiedząc, na czym można teraz budować popularność, po prostu przygotowuje materiały, które są krytyczne wobec określonych marek czy produktów. Bo to przyciąga uwagę. Oczywiście nadużyciem byłoby stwierdzenie, że większość krytykujących kłamie. Często jest to naprawdę rozczarowanie takim czy innym produktem lub wypunktowanie jego słabych stron, ale jak mówią na mieście, bywa też zemstą na marce, z którą wcześniej nie udało się nawiązać współpracy.

Inny zauważalny problem to fakt, że trend, który miał przyhamować nachalne promowanie, stał się przyczynkiem do promowania, tylko w inny sposób.

Najpierw więc z reguły jest skrytykowanie określonego produktu określonej marki, by następnie polecić coś innego, wartego uwagi. Często ma to formułę: drogi produkt, który niekoniecznie jest wart swoich pieniędzy i tańszy zamiennik, który jest równie dobry, a może i lepszy. Czyli wracamy do tego, co było: polecanek. Tylko może w formule bardziej emocjonującej reklamy porównawczej. Niektórzy specjaliści marketingu internetowego przestrzegają, że trend może doprowadzić do tsunami czarnego PR-u, i to wcale nie takiego oddolnego, konsumenckiego, ale mogą wejść w to agencje social mediowe. Na razie większość TikTokerów wyraźnie zastrzega, że kosmetyki, które recenzują negatywnie, nie podeszły im osobiście, ale komuś innemu mogą się podobać. Albo mówią, że sam kosmetyk nie jest zły, ale cena jest absurdalnie wysoka, bo podobną jakość można znaleźć w znacząco niższej cenowo marce.

- Deinfluencing to wciąż influencing. Twórcy wykorzystują swoją sprawczość, aby wpłynąć na decyzje zakupowe dużej grupy ludzi. Po prostu zaadaptowali ten trend, aby rezonować z konsumentami w czasie spowolnienia gospodarczego - mówi Jasmine Enberg, analityczka mediów społecznościowych w Insider Intelligence.

Także aktualnie na TikToku rządzi #NiePolecam. Co polecam Waszej uwadze. Czy myślę, że to koniec #TikTokMadeMeBuyIt? Absolutnie nie, czego dowodem jest większość postów z hasztagami #deinfluence #deinfluencing #deinfluencer.

# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi