Deinfluencing - nowy trend nadciąga, a w zasadzie już jest

Deinfluencing - nowy trend nadciąga, a w zasadzie już jest

Musiało do tego dojść. Zawsze po akcji pojawia się reakcja. Social media zrewolucjonizowały komunikację i marketing. Ostatecznie, za sprawą własnego sukcesu, stały się przestrzenią niekończących się promocji i poleceń. Tylko czy naprawdę wszystko jest #musthave???

Siłą social mediów miała być autentyczność. I tak było. W pionierskiej fazie sociali: Youtuba, Facebooka czy Instagrama wielu odbiorców miało przekonanie, że wiarygodną poradę czy polecenie znajdą w sieci. Zbiegało się to w czasie z kryzysem tradycyjnych mediów, w których reklama i PR przenikały się wzajemnie zbyt głęboko, wzbudzając uzasadnioną nieufność. Wielu internetowym twórcom, którzy pasjonowali się jakąś dziedziną, udawało się, bazując na kompetencjach, byciu w interakcji z odbiorcami i szczerości przekazu, budować swoje marki osobiste, a nagrodą były coraz większe zasięgi. To była jeszcze era niewinności.

Marketing wchodzi na ostro

Kolejne lata przyniosły imponujący wzrost wydatków reklamowych na internet. Zjawisko naturalne, bo marketerzy oczekują skutecznej reklamy, czyli takiej, która naprawdę trafia do określonej grupy odbiorców. Social media nie tylko ułatwiały targetowanie, ale dawały szanse na efektywne współprace z influencerami, czyli użytkownikami, którzy dzięki swoim zasięgom wpływali na decyzje zakupowe odbiorców. Nawiązywano je chętnie z gwiazdami wykreowanymi przez social media, ale do sieci szturmem ruszyli także celebryci, odkrywając, że polecajki są znakomitym źródłem dochodu. Czasem te współprace jasno komunikowano jako reklamę, często jednak odbiorcy mieli do czynienia ze zwykłą kryptoreklamą. Kto by się jednak tym przejmował, kiedy brakowało jasnych przepisów…? W Polsce UOKiK niedawno te kwestie uregulował, ale uwaga, coś pęka w odbiorcach. Bo ile reklam, rekomendacji, zachwytów i poleceń jesteśmy w stanie udźwignąć w trakcie scrollowania?

Kryzys nadmiaru

Social media, zwłaszcza Instagram, a w ostatnim czasie TikTok, puchną od współprac, zwanych przez niektórych kolaboracjami (co w polskim, słusznie, kojarzy się słabo). Influencerzy zachęcają nieustannie: kup to, kup tamto, przy okazji świetnie na tym zarabiając. Samo zarabianie nie jest niczym złym. Zły stał się przesyt i brak spójności. Wiele gwiazd internetu zamieniło swoje życie w codzienne wydanie „Big Brothera” zmiksowanego ze „Wszystko na sprzedaż”. Nic dziwnego, że duża grupa użytkowników odczuwa przesyt infantylnymi treściami w stylu „Hej, przychodzę do was z nową mascarą” czy kolejnym „kodzikiem rabatowym na kolekcję”. Krytyczne wobec internetowych słupów sprzedażowych jest pokolenie Z. Ale nie tylko ta generacja. Ogólnie możemy nazwać całą tę grupę, nieufnych wobec treści w socialach, świadomymi konsumentami (także mediów). Uważają, że promowany przez influencerów konsumpcjonizm jest niemoralny z wielu względów – ekonomicznych, społecznych i ekologicznych przede wszystkim. Nie dają się nabrać „szczerym poleceniom”, dzięki którym wiele internetowych gwiazd nowobogacko manifestuje swoją zamożność. Swoją drogą to luksusowe życie influencerów najbardziej imponuje dzieciakom marzącym o podobnej karierze. Znak czasów.

Na TikToku trenduje de-influence

Odpowiedzią na influencer marketing staje się więc de-influence lub deinfluencing (oba terminy są w użyciu). Filmy oznaczone hashtagiem #deinfluencing mają już ponad 200 milionów wyświetleń na TikToku i ta liczba rośnie. W szlachetnej formie jest wezwaniem do pohamowania konsumpcjonizmu, świadomych zakupów, wybierania rzeczy, których naprawdę potrzebujemy, zamiast kupowania wszystkiego, co polecają influencerzy. De-influence miał punktować nachalną reklamę i kryptoreklamę. Skłaniać do refleksji, czy kupowanie czegoś, o czym w sieci zrobiło się głośno, jest tym, czego potrzebujemy najbardziej?

Choć trend jest młody, ale jak widać już silny, w jego obrębie pojawiają się wypaczenia. Część twórców internetowych, wiedząc, na czym można teraz budować popularność, po prostu przygotowuje materiały, które są krytyczne wobec określonych marek czy produktów. Bo to przyciąga uwagę. Oczywiście nadużyciem byłoby stwierdzenie, że większość krytykujących kłamie. Często jest to naprawdę rozczarowanie takim czy innym produktem lub wypunktowanie jego słabych stron, ale jak mówią na mieście, bywa też zemstą na marce, z którą wcześniej nie udało się nawiązać współpracy.

Inny zauważalny problem to fakt, że trend, który miał przyhamować nachalne promowanie, stał się przyczynkiem do promowania, tylko w inny sposób.

Najpierw więc z reguły jest skrytykowanie określonego produktu określonej marki, by następnie polecić coś innego, wartego uwagi. Często ma to formułę: drogi produkt, który niekoniecznie jest wart swoich pieniędzy i tańszy zamiennik, który jest równie dobry, a może i lepszy. Czyli wracamy do tego, co było: polecanek. Tylko może w formule bardziej emocjonującej reklamy porównawczej. Niektórzy specjaliści marketingu internetowego przestrzegają, że trend może doprowadzić do tsunami czarnego PR-u, i to wcale nie takiego oddolnego, konsumenckiego, ale mogą wejść w to agencje social mediowe. Na razie większość TikTokerów wyraźnie zastrzega, że kosmetyki, które recenzują negatywnie, nie podeszły im osobiście, ale komuś innemu mogą się podobać. Albo mówią, że sam kosmetyk nie jest zły, ale cena jest absurdalnie wysoka, bo podobną jakość można znaleźć w znacząco niższej cenowo marce.

- Deinfluencing to wciąż influencing. Twórcy wykorzystują swoją sprawczość, aby wpłynąć na decyzje zakupowe dużej grupy ludzi. Po prostu zaadaptowali ten trend, aby rezonować z konsumentami w czasie spowolnienia gospodarczego - mówi Jasmine Enberg, analityczka mediów społecznościowych w Insider Intelligence.

Także aktualnie na TikToku rządzi #NiePolecam. Co polecam Waszej uwadze. Czy myślę, że to koniec #TikTokMadeMeBuyIt? Absolutnie nie, czego dowodem jest większość postów z hasztagami #deinfluence #deinfluencing #deinfluencer.

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Paese - Product Manager Marek Własnych Oferta pracy: MPS International - Specjalista ds. legislacyjnych Oferta pracy: MG Evolution - Brand Communication Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Technolog ds. rozwoju kosmetyków Oferta pracy: MPS International - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Saraya - Regulatory Affairs Manager Oferta pracy: Yonelle ekspert/szkoleniowiec marki Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Brand Manager – kosmetyka biała Oferta pracy: Ezebra.pl - Kupiec Oferta pracy: Semilac - Brand Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Manager ds. marketingu Oferta pracy: Mustela - Junior Product Manager Oferta pracy: BasicLab - Media Planner Buyer Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Technolog Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Koordynator ds. marketingu i e-commerce Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Dax Cosmetics - Key Account Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. Zakupów i Logistyki Oferta pracy: Mokosh Cosmetics - Samodzielny Technolog Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager