Nie ma Polaka, który nie znałby tych dwóch firm. Ziaja i Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris mają bardzo dobrą reputację na polskim rynku, ale od lat oba przedsiębiorstwa aktywnie rozszerzają swoją ekspansję międzynarodową. Czym zdobywają uznanie na rynkach zagranicznych? Wydaje się, że oprócz ambicji i determinacji właścicieli, by rozwijać firmę poprzez aktywność eksportową, ważną rolę gra to samo, co w Polsce – jakość produktów i biznesowa wiarygodność.
Lidia Ziaja, Kierownik Działu Eksportu Ziaja Ltd
Jak ważny jest eksport z perspektywy Państwa firmy
Sprzedaż eksportowa jest bardzo ważna dla naszej firmy z wielu powodów. Ziaja od kilku lat aktywnie rozszerza działania na rynkach zagranicznych. To dla nas szansa na dalszy intensywny rozwój firmy, zdobywanie nowych doświadczeń i klientów.
Jak dopasowuje się ofertę na często bardzo różne od siebie rynki?
Firma Ziaja dba o jak największą spójność oferty na rynku polskim i rynkach eksportowych. Gwarantuje to rozpoznawalność marki niezależnie od kraju i wzmacnia jej wizerunek. Na potrzeby rynków eksportowych tworzymy wersje opakowań z lokalnymi językami. Bazujemy na polskich projektach z jednoczesnym uwzględnieniem specyfiki danego kraju czy regionu. Bestsellerami zagranicznymi są serie popularne w Polsce już od wielu lat: oliwkowa, kozie mleko, masło kakaowe.
Czy polskie kosmetyki swój sukces zawdzięczają jedynie cenie, czy też widoczne jest zdobywania zaufania jakością produktów, nowatorstwem, pomysłowością polskich producentów?
Klienci doceniają nowoczesne receptury, cenione i sprawdzone składniki, skuteczność, oryginalne zapachy, komfort aplikacji i przyjemność stosowania. Istotny jest również design i spójność z wizerunkiem firmy, osiągnięciami, filozofią, podejściem do klienta i jego potrzeb. Dlatego tak ważne jest budowanie trwałych relacji zarówno z partnerami handlowymi, jak i klientami. Odpowiedzialność, otwartość, aktywny i regularny kontakt tworzą zaufanie, jakim klienci obdarzają firmę oraz jej produkty.
Jak targi międzynarodowe przybliżają firmę do zdobywania nowych rynków?
Dzięki udziałowi w targach międzynarodowych firma Ziaja zdobyła wielu partnerów zagranicznych. Nasze doświadczenie wskazuje, że tego typu wydarzenia to jedne z pierwszych działań, które powinna podjąć firma planująca budować sprzedaż eksportową. Targi dają możliwość przedstawienia oferty i osiągnięć firmy, a przez to zdobycia wielu cennych kontaktów handlowych.
Olimpia Romanik, Senior Marketing Manager-International Markets Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris
Jak ważny jest eksport z perspektywy Państwa firmy
Ambicją naszej firmy jest, aby marki Dr Irena Eris, Pharmaceris, Lirene i Under Twenty były znane i dostępne dla konsumentek na całym świecie. Dziś oznacza to sprzedaż już w ponad 50 krajach. Intensyfikacja działań eksportowych to wybór strategiczny i jest naturalnym kierunkiem rozwoju naszych marek, a sprzedaż na rynkach zagranicznych staje się z roku na rok coraz ważniejszym elementem naszego modelu biznesowego i pozwala wygenerować wzrosty już dziś trudne do osiągnięcia na tak nasyconym rynku jakim jest rynek polski. Z drugiej strony, proces budowania pozycji marki na rynkach międzynarodowych to ciekawe wyzwanie biznesowe, które otwiera nas na świat, przynosi nowe pomysły i poszerza kompetencje zespołu i firmy.
Jak dopasowuje się ofertę na często bardzo różne od siebie rynki?
Jednym z podstawowych czynników sukcesu na rynkach zagranicznych jest odpowiedni dobór asortymentu. Potrzeby konsumentów w różnych regionach świata zdecydowanie się różnią, więc ważne jest, żeby je poprawnie zidentyfikować, a następnie zaspokajać poprzez właściwie dobraną ofertę produktów. Przykładowo, na rynkach MENA wśród naszych bestsellerów zdecydowanie znajdują się kosmetyki ochrony przeciwsłonecznej dla dorosłych i dla dzieci, produkty wybielające, pielęgnacja przeciwtrądzikowa i przeciwzmarszczkowa. Bliska współpraca z lokalnym partnerem biznesowym pozwala optymalnie dopasować ofertę i narzędzia wsparcia do potrzeb rynku.
Czy polskie kosmetyki swój sukces zawdzięczają jedynie cenie, czy też widoczne jest zdobywania zaufania jakością produktów, nowatorstwem, pomysłowością polskich producentów?
W przypadku naszej oferty, zdecydowanie stawiamy na innowacyjność i nowoczesność. „Innowacja” – to słowo klucz, kiedy mówimy o sukcesie firmy. Innowacyjność w kosmetyce i kosmetologii jest niezbędna, by wyróżniać się na tle konkurencji, wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumentów spragnionych nowości, by być intrygującym w komunikacji z klientem. Jako jedna z niewielu firm kosmetycznych, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris posiada własne, unikatowe w branży, Centrum Naukowo-Badawcze, gdzie prowadzone są własne, zaawansowane badania. To ich efekty sprawiają, że firma może proponować nowe technologie i substancje aktywne. Mamy własne patenty i wiele autorskich zgłoszeń patentowych, a nasi naukowcy publikują swoje odkrycia w prestiżowej prasie branżowej, biorą udział w zagranicznych kongresach, dokładając tym samym cegiełkę do rozwoju światowej kosmetologii.
Jakie targi międzynarodowe przybliżają firmy do zdobywania nowych rynków?
W ciągu roku bierzemy udział w dużej ilości kosmetycznych imprez targowych - do największych należą na pewno targi Cosmoprof w Bolonii, które w tym roku obchodzą już 50. Jubileusz, a także targi Beauty World Middle East w Dubaju. Obie imprezy przyciągają wystawców i kupców z całego regionu, a nawet świata. Targi są okazją do zaprezentowanie naszej oferty i rozpoczęcia nowych projektów. Spotkamy się z naszymi aktualnymi partnerami handlowymi, których zawsze indywidualnie zapraszamy i którzy chętnie corocznie odwiedzają nasze stoisko aby podsumować współpracę i porozmawiać o nowych pomysłach. Korzystamy również z okazji nawiązania nowych relacji biznesowych z sieciami i potencjalnymi dystrybutorami na nowych rynkach.
Czytaj więcej:
Eksport: Delia Cosmetics, Bielenda Kosmetyki Naturalne
Eksport: TZMO, Phenicoptere
Eksport: Elfa Pharm Polska, Laboratorium Kosmetyczne Ava