Tenex: Na ten rok zaplanowaliśmy duży skok w eksportowej części biznesu

Tenex: Na ten rok zaplanowaliśmy duży skok w eksportowej części biznesu

Jak oceniacie tegoroczne targi w Bolonii? Co było ich mocną, co słabszą stroną?

Cezary Ociepa, prezes Tenex: Cosmoprof w Bolonii 2025 oceniamy bardzo dobrze. Jesteśmy zadowoleni z ogólnej frekwencji oraz z ilości klientów, która trafiła na nasze stoisko. Niezwykle dobry był odbiór naszych nowości oraz kierunków rozwoju brandów. To pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość i dodaje wiatru w żagle. Minus niezmienny od lat to organizacja tych targów w okresie Ramadanu, co znacznie ogranicza możliwości potencjalnych, nowych kontaktów biznesowych z rynkami arabskimi. Minusem były też strajki komunikacji, co utrudniło dojazd do targów klientom i wystawcom.

Najsympatyczniejsza lub zaskakująca sytuacja, jaka przydarzyła się Państwu podczas tegorocznych targów Cosmoprof, to…

Jedną z najsympatyczniejszych sytuacji było spotkanie z klientem ze Stanów Zjednoczonych, który chciał od nas kupić wszystko, co mamy, i twierdził, że produkty wyglądają dokładnie tak jak w jego głowie. „Chcę wszystko, chcę Was całych, koniecznie z tymi słodkimi donutami i całym teamem”. To fantastyczny odbiór naszej pracy. Jesteśmy wdzięczni za takich klientów. Liczymy, że tak jak deklarował, kupi wszystko, oprócz nas, a z donutami polecimy do niego uczcić wspólny sukces! (śmiech)

Czy targi pozostają miejscem inspiracji, świeżych pomysłów czy coraz trudniej o efekt wow w tej materii? A może efektywniejsze są po prostu store check’i na różnych rynkach?

Efekt wow proponujemy w ramach naszej nowej linii YOLYN, więc to hasło przewijało się na naszym stoisku tysiące razy! Jednak z perspektywy stricte biznesowej, widać zdecydowanie trend mniejszych stoisk, ale mocno skonkretyzowanych, charakterystycznych, zauważalnych. A spotkania B2B około- lub pozatargowe to skuteczny kierunek.

Które trendy kosmetyczne mają dziś największe znaczenie globalnie?

Tych trendów jest naprawdę wiele. Po pierwsze zrównoważony rozwój i ekologia dla dobra naszej planety. Okazuje się, że można działać prośrodowiskowo i wciąż robić dobre produkty. Po drugie clean beauty i skinimalizm z ograniczonymi, przejrzystymi składami i bezpieczeństwem kosmetyku. Po trzecie personalizacja – trend wyzwanie pod kątem zróżnicowanych potrzeb klientów eksportowych, który już wykorzystujemy na rynku polskim.

Czy eksport jest dla Państwa firmy ważną częścią strategii biznesowej? Jak rozkłada się sprzedaż w proporcjach Polska – rynki zagraniczne?

Jesteśmy eksporterem od 7 lat i sprzedaż międzynarodowa jest dla nas bardzo ważna. Obecnie waży ok. 10% i liczymy na więcej. Podejmujemy szereg działań na różnych rynkach, na ten rok zaplanowaliśmy duży skok tej części biznesu. Liczymy, że się uda.

Na których rynkach Państwa marka/marki są obecne? Które są dla Was celem lub marzeniem w dającej się przewidzieć przyszłości?

Jesteśmy obecni w Europie Zachodniej (Włochy, Hiszpania), Europie Wschodniej (Ukraina), rynkach arabskich (Irak), ale też Dalekiej Azji (Chiny, Wietnam) oraz w USA. Celem jest rozwój sprzedaży na tych najbardziej odległych kierunkach. Marzenie to Ameryka Południowa. Pracujemy nad jego spełnieniem.

Co jest największym wyzwaniem w realizacji założeń eksportowych z perspektywy polskiego eksportera?

Największe wyzwanie to trafić z produktem w potrzeby klienta eksportowego. O ile trudno czasem pozyskać wartościowego gracza, o tyle jeszcze trudniej jest spełnić potrzeby jego i jego odbiorców. Nie każda linia daje się po prostu dystrybuować 1:1. Czasem wymaga modyfikacji lub stworzenia zupełnie nowego konceptu, szczególnie w kontekście rynków arabskich i dalekiej Azji.

Czy rząd, czyli de facto podatnik, powinien mocniej wspierać sektorowy rozwój branży kosmetycznej na innych rynkach? Czy dotychczasowe działania/programy były skuteczne? Jakie narzędzia byłyby Waszym zdaniem w tym pomocne?

Każdy program rządowy jest pomocny w rozwoju biznesu. Wyjęcie profitów z eksportu to długotrwały proces. Nawet na przykładzie Cosmoprof, efekt będzie mierzalny pod koniec roku. Z tego względu ważne są projekty typu stoiska PAiH czy misje gospodarcze. Mocnym narzędziem byłyby także mniejsze spotkania z kluczowymi graczami na ich rynkach oraz łatwiejsze wpisanie się w programy rządowe. Czasem kryteria są tak restrykcyjne, że niewielki błąd kosztuje przedsiębiorcę bardzo dużo. A przecież celem jest rozwój polskiej branży kosmetycznej. Mamy nadzieję, że polski rynek wciąż będzie na fali wznoszącej, a przyczyni się do tego właśnie wsparcie polskiego rządu.

opr. Inga Lewandowska
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: BasicLab - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Tulea - Key Account Manager Oferta pracy: Orbico - Key Account Manager – DRUGSTORE Channel Oferta pracy: Rossmann SDP - Category Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager