Te kosmetyki i artykuły higieniczne wyprodukowane w Polsce to nasze eksportowe hity

Te kosmetyki i artykuły higieniczne wyprodukowane w Polsce to nasze eksportowe hity

W łazienkach Europejczyków królują polskie mydło i papier toaletowy. Polska w TOP3 eksporterów tych produktów

Polskie kosmetyki oraz produkty toaletowe coraz częściej stoją na łazienkowych półkach w Europie i na świecie. Według International Trade Center, Polska w 2023 roku była 8. największym dostawcą produktów kosmetycznych, drogeryjnych i toaletowych na europejskim rynku. Akcenta wyliczyła, że wartość eksportu tych produktów znacznie wzrosła po pandemii. W 2023 roku wyniosła 5,02 mld EUR, co oznacza 44 proc. wzrost w porównaniu do przedpandemicznego 2019 roku (3,48 mld EUR). W łazienkach Europejczyków znajdziemy przede wszystkim preparaty do higieny jamy ustnej i zębów, mydło oraz papier toaletowy. Polska znajduje się w TOP3 największych eksporterów tych produktów w Europie i TOP10 na świecie.

– Z danych Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego wynika, że stosunek eksportu do importu kosmetyków w Polsce w 2023 roku wyniósł 1,72, co oznacza, że eksport przewyższa import o 72 proc. To wyraźny sygnał, że polskie firmy dobrze radzą sobie na rynkach zagranicznych. Dane International Trade Centre pokazują, że największym partnerem handlowym Polski w tej branży są Niemcy, które odpowiadają za co piąte euro uzyskane z eksportu preparatów kosmetycznych, drogeryjnych i toaletowych. Kolejne miejsca zajmują Wielka Brytania oraz Rosja. Z roku na rok zainteresowanie polskimi produktami z tego sektora rośnie. Znaczące wzrosty eksportu odnotowaliśmy w Ukrainie (+58 proc. r/r), USA (+48 proc.) i Turcji (+39 proc.). Co więcej, Polska plasuje się także w ścisłej czołówce światowych eksporterów kosmetyków, w tym produktów do pielęgnacji ciała i włosów, makijażu oraz mydeł, zajmując miejsce w pierwszej dziesiątce na świecie – zauważa Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału instytucji płatniczej Akcenta.

Pielęgnacja skóry i makijaż

Kosmetyki do pielęgnacji skóry i makijażu to produkty, które znajdziemy w każdej łazience, a polskie marki zdobywają uznanie nie tylko w kraju, ale i na świecie. W 2023 roku Polska zajęła 4. miejsce w Europie oraz 10. miejsce globalnie pod względem eksportu tych produktów, który wyniósł 2,43 mld EUR. To 16 proc. wzrost w porównaniu do 2022 roku, kiedy eksport wynosił 2,09 mld EUR. W porównaniu do okresu przed pandemią (1,52 mld EUR w 2019 roku), eksport był wyższy aż o 60 proc. Największymi odbiorcami naszych kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych są Niemcy (549 mln EUR), Wielka Brytania (205 mln EUR) i Belgia (157 mln EUR).

Artykuły menstruacyjne

Produkty do higieny menstruacyjnej, takie jak podpaski i tampony, to codzienny niezbędnik większości kobiet na świecie. Polska zajmuje 3. miejsce w Europie i 4. na świecie pod względem eksportu tych produktów. W 2023 roku eksport wyniósł 1,12 mld EUR, co jest równoważne z wynikiem z 2022 roku. Główne kierunki eksportowe to Austria (291 mln EUR), Niemcy (170 mln EUR) oraz Rumunia (87 mln EUR). Największy wzrost w eksporcie w 2023 roku odnotowano w przypadku Austrii, gdzie sprzedaż była wyższa aż o imponujące 1277 proc. – z 21 mln EUR w 2022 roku do 291 mln EUR w 2023.

Papier toaletowy

Papier toaletowy to produkt codziennego użytku, ale mało kto zastanawia się nad jego pochodzeniem. Polska, będąca jednym z liderów w tej branży, zajmuje 3. miejsce w Europie i 5. globalnie pod względem eksportu papieru toaletowego. W 2023 roku eksport wyniósł 828 mln EUR, co oznacza 14 proc. wzrost w porównaniu do 2022 roku, kiedy był na poziomie 726 mln EUR. Co druga rolka jest eksportowana do Niemiec (445 mln EUR w 2023), kolejne miejsca zajmują Czechy (83 mln EUR) i Holandia (55 mln EUR).

Higiena jamy ustnej i zębów

W dziedzinie higieny jamy ustnej, Polska odgrywa ważną rolę na globalnym rynku, znajdując się na wysokim 2. miejscu w Europie i 4. na świecie. W 2023 roku eksport polskich produktów takich jak pasta do zębów i płyn do płukania wyniósł 507 mln EUR, co oznacza niewielki 3 proc. wzrost w porównaniu do 2022 roku. Niemcy, odpowiadające za 20 proc. całkowitego eksportu, są głównym odbiorcą naszych preparatów (98 mln EUR w 2023). Kolejnymi ważnymi rynkami są Wielka Brytania (84 mln EUR) i Francja (33 mln EUR).

Mydło

Czy to w kostce, czy w płynie, mydło jest nieodzownym elementem naszej codziennej higieny. Polska, zajmująca 3. pozycję w Europie i 6. na świecie pod względem eksportu mydeł, uzyskała w 2023 roku 781 mln EUR z eksportu tego produktu, co oznacza 11 proc. wzrost w porównaniu do 701 mln EUR w 2022 roku. Największym odbiorcą polskiego mydła są Niemcy, które importują produkty o wartości 249 mln EUR, co stanowi 31 proc. całkowitego eksportu. Kolejne są Wielka Brytania (78 mln EUR) i Francja (57 mln EUR), do której eksportowaliśmy aż 81 proc. więcej mydła niż w 2022 roku.

Preparaty do golenia

Pianki, żele i maszynki do golenia znane są każdemu wielbicielowi gładkiej skóry. Polska, zajmująca 5. miejsce w Europie i 8. na świecie w zakresie eksportu tych produktów, odnotowała w 2023 roku znaczący wzrost eksportu (+30 proc. r/r) i osiągnęła z tego tytułu wartość 714 mln EUR. Główne kierunki eksportu polskich preparatów do golenia to Niemcy, gdzie import osiągnął wartość aż 164 mln EUR. Kolejne rynki to Rosja (52 mln EUR) i Czechy (43 mln EUR).

Kosmetyki do włosów

Szampony, odżywki i produkty do stylizacji to niezbędne akcesoria dla wszystkich dbających o swoje fryzury. Polska zajmuje 6. miejsce w Europie i 9. na świecie pod względem eksportu tych produktów (łączna wartość eksportu to 631 mln EUR, +16 proc. r/r). Główne kierunki eksportu polskich kosmetyków do włosów to Niemcy, które importują produkty o wartości 92 mln EUR. Następnie Rosja (79 mln EUR) i Wielka Brytania (61 mln EUR). W porównaniu do poprzedniego roku, eksport wzrósł do Rosji o 50 proc., do Wielkiej Brytanii o 16 proc. i do Niemiec o 9 proc.

– W ostatnich latach w Akcencie obserwujemy znaczący wzrost udziału firm z sektora kosmetyków i preparatów drogeryjnych w naszym portfelu klientów. Choć globalnie rynek kosmetyków jest zdominowany przez wielkie korporacje, w Polsce jest rozdrobniony i zróżnicowany, z licznymi polskimi firmami, które, mimo że nie osiągają dużej skali działalności, stanowią istotny segment rynku. Te mniejsze przedsiębiorstwa często napotykają wyzwania związane z ekspansją międzynarodową, w tym zarządzaniem ryzykiem walutowym i ochroną przed zmiennością kursów. Wiele mniejszych firm, operujących na mniejszą skalę, szuka wsparcia w zakresie ekspansji międzynarodowej, szczególnie w obszarze ochrony przed ryzykiem walutowym. W rezultacie, ich obecność w portfelu klientów Akcenty rośnie z roku na rok – wyjaśnia Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału instytucji płatniczej Akcenta.

# Eksport
 reklama