Agnieszka Rajewska, dyrektor marketingu L.K. Joanna: Mocnymi stronami targów Cosmoprof jest zawsze ich międzynarodowy charakter, różnorodność wystawców oraz bogaty program wydarzeń towarzyszących. Słabsze strony obejmowały wyzwania logistyczne związane z dużą liczbą uczestników oraz konieczność wcześniejszego planowania spotkań, aby móc w pełni skorzystać z oferowanych możliwości.
Najsympatyczniejszą sytuacją, jaka przydarzyła nam się podczas tegorocznych targów Cosmoprof, było spotkanie z klientką, która od wielu lat korzysta z naszych produktów. Zaskoczyła nas, przynosząc na stoisko własnoręcznie przygotowany prezent – pudełko domowych ciasteczek. Był to dla nas niezwykle miły gest, który uświadomił nam, jak mocno nasze kosmetyki są obecne w życiu klientów, i jak szczere mogą być relacje budowane nawet podczas tak dużego, biznesowego wydarzenia jak Cosmoprof.
Targi Cosmoprof jako najważniejsze wydarzenie w branży kosmetycznej, wciąż pozostają dla nas miejscem inspiracji i źródłem świeżych pomysłów. W krótkim czasie i w jednym miejscu mamy okazję poznać nowości kosmetyczne, opakowaniowe, ale także strategie marketingowe innych firm. W tym zakresie targi pozostają bezkonkurencyjne. Jednak nie sposób zauważyć, że wczasach, gdy trendy kosmetyczne są natychmiastowo rozpowszechniane w mediach społecznościowych, coraz trudniej jest zaskoczyć konsumenta, a zwłaszcza marketera, czymś całkowicie nowym. Efekt „wow” jest krótszy, bardziej ulotny, a innowacje szybciej stają się mainstreamowe.
Obserwujemy powtarzalność pewnych motywów (ekologia, personalizacja, K-beauty). To sprawia, że choć targi nadal są inspirujące, coraz trudniej znaleźć coś naprawdę przełomowego. Nie da się nie zauważyć, że największe znaczenie globalne zaczyna mieć personalizacja wspierana przez sztuczną inteligencję. Systemy diagnostyczne oparte na AI pozwalają na dokładniejszą analizę włosów/skóry i rekomendację odpowiednich produktów. Bardzo istotne znaczenie mają cały czas zrównoważony rozwój i eko-innowacje. Konsumenci poszukują produktów przyjaznych dla środowiska, a firmy kosmetyczne odpowiadają na to, wprowadzając ekologiczne opakowania, formuły oparte na naturalnych składnikach oraz oferują zrównoważone procesy produkcyjne. Na podium plasuje się także holistyczne podejście do pielęgnacji urody, gdzie nie skupiamy się tylko na samym wyglądzie, lecz również na ogólnym samopoczuciu i zdrowym stylu życia.
Laboratorium Kosmetyczne Joanna systematycznie rozwija działalność na rynkach zagranicznych, traktując je jako ważny obszar dalszego wzrostu. Obecnie zdecydowana większość naszej sprzedaży realizowana jest na rynku polskim, który stanowi około 84% naszych obrotów, jednak udział eksportu sukcesywnie rośnie i wierzymy, że dalsze inwestycje w rozwój zagraniczny pozwolą nam zbudować jeszcze silniejszą pozycję międzynarodową marki.
Obecnie najwięcej sprzedajemy w Europie Środkowo-Wschodniej, a także w Skandynawii oraz w niektórych krajach arabskich. O marzeniach chętnie porozmawiamy, gdy się spełnią.
Główne nasze bolączki to niestabilność rynków, duża konkurencja polskich producentów, ale też nacisk na niską cenę i polityka handlowa sieci zagranicznych, nie uwzględniająca obecności innych zagranicznych marek.
Wsparcie rządu dla sektorowego rozwoju branży kosmetycznej na rynkach zagranicznych jest zdecydowanie cenne i wskazane, ponieważ rodzima kosmetyka stanowi doskonałą wizytówkę polskiego przemysłu. Za szczególnie efektywne uważamy działania promocyjne na międzynarodowych targach branżowych, misje gospodarcze oraz wsparcie marketingowe polskich marek kosmetycznych za granicą.