L.K. Joanna: Wierzymy, że dalsze inwestycje w rozwój zagraniczny pozwolą nam zbudować silniejszą pozycję międzynarodową marki

L.K. Joanna: Wierzymy, że dalsze inwestycje w rozwój zagraniczny pozwolą nam zbudować silniejszą pozycję międzynarodową marki

Jak oceniacie tegoroczne targi w Bolonii? Co było ich mocną, co słabszą stroną?

Agnieszka Rajewska, dyrektor marketingu L.K. Joanna: Mocnymi stronami targów Cosmoprof jest zawsze ich międzynarodowy charakter, różnorodność wystawców oraz bogaty program wydarzeń towarzyszących. Słabsze strony obejmowały wyzwania logistyczne związane z dużą liczbą uczestników oraz konieczność wcześniejszego planowania spotkań, aby móc w pełni skorzystać z oferowanych możliwości.

Najsympatyczniejsza lub zaskakująca sytuacja, jaka przydarzyła się Państwu podczas tegorocznych targów Cosmoprof, to…

Najsympatyczniejszą sytuacją, jaka przydarzyła nam się podczas tegorocznych targów Cosmoprof, było spotkanie z klientką, która od wielu lat korzysta z naszych produktów. Zaskoczyła nas, przynosząc na stoisko własnoręcznie przygotowany prezent – pudełko domowych ciasteczek. Był to dla nas niezwykle miły gest, który uświadomił nam, jak mocno nasze kosmetyki są obecne w życiu klientów, i jak szczere mogą być relacje budowane nawet podczas tak dużego, biznesowego wydarzenia jak Cosmoprof.

Czy targi pozostają miejscem inspiracji, świeżych pomysłów czy coraz trudniej o efekt wow w tej materii? A może efektywniejsze są po prostu store check’i na różnych rynkach?

Targi Cosmoprof jako najważniejsze wydarzenie w branży kosmetycznej, wciąż pozostają dla nas miejscem inspiracji i źródłem świeżych pomysłów. W krótkim czasie i w jednym miejscu mamy okazję poznać nowości kosmetyczne, opakowaniowe, ale także strategie marketingowe innych firm. W tym zakresie targi pozostają bezkonkurencyjne. Jednak nie sposób zauważyć, że wczasach, gdy trendy kosmetyczne są natychmiastowo rozpowszechniane w mediach społecznościowych, coraz trudniej jest zaskoczyć konsumenta, a zwłaszcza marketera, czymś całkowicie nowym. Efekt „wow” jest krótszy, bardziej ulotny, a innowacje szybciej stają się mainstreamowe.  

Które trendy kosmetyczne mają dziś największe znaczenie globalnie?

Obserwujemy powtarzalność pewnych motywów (ekologia, personalizacja, K-beauty). To sprawia, że choć targi nadal są inspirujące, coraz trudniej znaleźć coś naprawdę przełomowego. Nie da się nie zauważyć, że największe znaczenie globalne zaczyna mieć personalizacja wspierana przez sztuczną inteligencję. Systemy diagnostyczne oparte na AI pozwalają na dokładniejszą analizę włosów/skóry i rekomendację odpowiednich produktów. ​Bardzo istotne znaczenie mają cały czas zrównoważony rozwój i eko-innowacje. Konsumenci poszukują produktów przyjaznych dla środowiska, a firmy kosmetyczne odpowiadają na to, wprowadzając ekologiczne opakowania, formuły oparte na naturalnych składnikach oraz oferują zrównoważone procesy produkcyjne. Na podium plasuje się także holistyczne podejście do pielęgnacji urody, gdzie nie skupiamy się tylko na samym wyglądzie, lecz również na ogólnym samopoczuciu i zdrowym stylu życia.

Czy eksport jest istotnym elementem strategii biznesowej firmy?

Laboratorium Kosmetyczne Joanna systematycznie rozwija działalność na rynkach zagranicznych, traktując je jako ważny obszar dalszego wzrostu. Obecnie zdecydowana większość naszej sprzedaży realizowana jest na rynku polskim, który stanowi około 84% naszych obrotów, jednak udział eksportu sukcesywnie rośnie i wierzymy, że dalsze inwestycje w rozwój zagraniczny pozwolą nam zbudować jeszcze silniejszą pozycję międzynarodową marki.

Na których rynkach Państwa marka/marki są obecne? Które są dla Was celem lub marzeniem w dającej się przewidzieć przyszłości?

Obecnie najwięcej sprzedajemy w Europie Środkowo-Wschodniej, a także w Skandynawii oraz w niektórych krajach arabskich. O marzeniach chętnie porozmawiamy, gdy się spełnią.

Co jest największym wyzwaniem w realizacji założeń eksportowych z perspektywy polskiego eksportera?

Główne nasze bolączki to niestabilność rynków, duża konkurencja polskich producentów, ale też nacisk na niską cenę i polityka handlowa sieci zagranicznych, nie uwzględniająca obecności innych zagranicznych marek.

Czy rząd, czyli de facto podatnik, powinien mocniej wspierać sektorowy rozwój branży kosmetycznej na innych rynkach? Czy dotychczasowe działania/programy były skuteczne? Jakie narzędzia byłyby Waszym zdaniem w tym pomocne?

Wsparcie rządu dla sektorowego rozwoju branży kosmetycznej na rynkach zagranicznych jest zdecydowanie cenne i wskazane, ponieważ rodzima kosmetyka stanowi doskonałą wizytówkę polskiego przemysłu. Za szczególnie efektywne uważamy działania promocyjne na międzynarodowych targach branżowych, misje gospodarcze oraz wsparcie marketingowe polskich marek kosmetycznych za granicą.

opr. Inga Lewandowska
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: BasicLab - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Tulea - Key Account Manager Oferta pracy: Orbico - Key Account Manager – DRUGSTORE Channel Oferta pracy: Rossmann SDP - Category Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager