MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Naturalne kosmetyki są atutem w eksporcie – Elfa Pharm Polska, Laboratorium Kosmetyczne Ava
Naturalne kosmetyki są atutem w eksporcie – Elfa Pharm Polska, Laboratorium Kosmetyczne Ava

Popyt na kosmetyki naturalne rośnie na całym świecie. Ten trend konsumencki sprzyja firmom z tego typu ofertą. Zapytaliśmy przedstawicieli tego segmentu rynku, jak postrzegają znaczenie eksportu z ich własnej perspektywy i na co jako producenci muszą zwracać szczególną uwagę.

Julia Widz, Manager ds. Eksportu Elfa Pharm Polska
Polska ma wiele atutów ułatwiających sprzedaż produktów poza granice kraju. Sprzyja jej m.in. położenie w centralnej części Europy, która kojarzona jest głównie ze zdrowym powietrzem i czystymi terenami. Elfa Pharm Polska odnosi sukces również na rynkach zagranicznych, a eksport stanowi 20% obrotu firmy i stale rośnie.

Od początku istnienia firma Elfa Pharm Polska wystawia się na głównych dorocznych międzynarodowych targach kosmetycznych w różnych rejonach świata. Do tej pory uczestniczyła w Cosmoprof Bolognia (rynek europejski), Cosmoprof Asia w Hongkongu (rynek azjatycki), Cosmoprof North America odbywających się w Las-Vegas (rynek amerykański), Beauty Word Middle East w Dubaju (rynek arabski). Targi dają możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów z dystrybutorami z różnych rejonów świata.
 

Przez wielu partnerów zagranicznych Polska postrzegana jest jako kraj z Europy Centralnej, który kojarzy się z czystymi, sielskimi terenami, z szerokim dostępem do naturalnych składników.

 

W celu wprowadzenia produktów na rynek zagraniczny Elfa Pharm Polska musiała dostosować się do uwarunkowań, m.in. kulturowych oraz do regulacji prawnych, określających warunki dopuszczenia wyrobów kosmetycznych na rynek. Wymagało to długich negocjacji i spełnienia określonych wymogów. Jedne z najbardziej rygorystycznych przepisów obowiązują w Japonii i Unii Europejskiej. Regulacje prawne dotyczą głównie zakazu stosowania wielu substancji i składników, które zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa kosmetyków.

Flagową marką dostępną na rynku azjatyckim jest Green Pharmacy przeznaczona do kompleksowej pielęgnacji ciała, twarzy i włosów. Dużym zainteresowaniem cieszą się także O’Herbal, Dr Santé czy bardziej zaawansowana technologicznie Vis Plantis, która w produkcji wykorzystuje m.in. filtrat ze śluzu ślimaka czy ekstrakt z kory brzozy i ziela trędownika.

Kinga Kotuniak, Brand Manager Laboratorium Kosmetyczne Ava

Jak ważny jest rozwój eksportu z perspektywy firmy?
Na eksport nastawiliśmy się już kilka lat temu i czas pokazał, że był to dobry wybór. Udział eksportu w ogólnej sprzedaży naszej firmy z roku na rok znacząco wzrasta. Od kilku lat bierzemy udział w programach unijnych dofinansowujących zagraniczne imprezy targowe i misje czasem w bardzo odległych częściach świata. Regularne branie udział w tego typu działaniach, pozwoliło nam wypromować markę AVA w Europie, w Azji, w tym w krajach arabskich i w Ameryce Północnej. Z racji na duże zainteresowanie naszymi kosmetykami klientów zagranicznych, działania promocyjne traktujemy na równi z rynkiem krajowym. Przykładamy też bardzo dużą wagę do personelu w naszym dziale eksportu. Zatrudniamy najwyższej klasy specjalistów.

Jak dopasowujecie ofertę na często bardzo różne od siebie rynki?
Staramy się dobierać ofertę tak by pasowała praktycznie wszędzie i póki co, udaje nam się zainteresować tą samą serią kosmetyczną kilka rynków jednocześnie. Dokonując wyboru preparatów na eksport, sięgamy po rozwiązania uniwersalne, poszukiwane przez klientki na całym świecie. To w pewnym sensie klucz do sukcesu. Trzeba jednak przyznać, że oferta eksportowa naszej marki często różni się od krajowej i o tym też warto pamiętać wdrażając nowości. Oprócz przygotowywania nowych produktów na kraj, dobrze jest uświadomić sobie, czy one również spotkają się z uznaniem w innych częściach świata, czy raczej opracować nowość spełniającą oczekiwania klientek spoza naszych granic? Tak więc odpowiednia strategia przy wdrażaniu nowości i poprzedzające ją badania rynków w różnych krajach są bardzo istotne.

Czy polskie kosmetyki swój sukces zawdzięczają jedynie cenie, czy też widoczne jest zdobywania zaufania jakością produktów, nowatorstwem, pomysłowością polskich producentów?
Postawiłabym raczej na nowatorstwo, jakość i zaufanie. W przypadku Laboratorium Kosmetycznego AVA, magnesem przyciągającym klientów zagranicznych są kosmetyki ekologiczne z certyfikatem ECOCERT. Posiadanie certyfikowanych kosmetyków w ofercie jest znakomicie wyróżnia firmę na tle konkurencji i jest potwierdzeniem najwyższej jakości zarówno receptur, jak również całego procesu produkcji.

Jakie targi międzynarodowe przybliżają firmy do zdobywania nowych rynków?
Ważnych targów na całym świecie jest wiele. Ale myślę, że najważniejszą imprezą dla polskich wystawców jest coroczna edycja Cosmoprof w Bolonii. Jest to miejsce skupiające producentów, dystrybutorów i klientów praktycznie z całego świata. W branży krąży powiedzenie, które podpowiada, że nie musisz wystawiać się na innych kontynentach, bo cały świat wiosną zjeżdża do Bolonii. Tak więc klienta np. z Omanu możesz pozyskać we Włoszech.

Czytaj więcej:
Eksport: Delia Cosmetics, Bielenda Kosmetyki Naturalne
Eksport: Ziaja, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris
Eksport: TZMO, Phenicoptere

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!