Szmaragdowe Żuki: naszymi atutami okazały się e-commerce w DNA marki i jej lokalność

Szmaragdowe Żuki: naszymi atutami okazały się e-commerce w DNA marki i jej lokalność

Sonda "Było, Jest, Będzie" 2020-2021

Marta Górska, właścicielka firmy:

Trzy kluczowe, Pani zdaniem, słowa dla biznesu w roku 2020…

Mijający rok 2020, to rok nietypowy pod każdym względem. Nie ma nikogo, kogo by nie zaskoczył (inna sprawa, jak kto to zaskoczenie wykorzystał).

W mojej ocenie najpopularniejsze hasła dla biznesu w tym roku to e-commerce (i jego zdecydowane zwycięstwo nad sprzedażą „sklepową”), Pay Po (i rosnąca jego popularność we wszystkich branżach usiłujących utrzymać się na powierzchni) oraz maskne (to hasło wybitnie kosmetyczne, niekoniecznie związane z samym biznesem, choć biznesowo także można je wykorzystać).

Plany a rzeczywistość – na ile w 2020 udało się Państwu zrealizować wcześniejsze założenia?

Szczęśliwie wszystkie nasze plany na mijający rok udało się zrealizować. Należy uczciwie przyznać, że nie obyło się bez obsuw terminowych, ale finalnie zrealizowaliśmy nasze 100% założeń. Nie wszystkie plany wiązały się wybitnie bezpośrednio z produkcją i sprzedażą, ale pośrednio już tak, bo największym naszym przedsięwzięciem była budowa i wyposażenie naszego nowego własnego zakładu produkcyjnego, zwanego przez nas pieszczotliwie labo.

W które obszary rynku i kategorie produktowe najmocniej uderzyła pandemia?

Lock-down, home office oraz inne ograniczenia w relacjach międzyludzkich sprawiły, że oczywiście najmocniej pandemię odczuła „kolorówka”. O ile podczas pierwszej fali triumfy święciły kremy do rąk i płyny do dezynfekcji (co niektóre firmy znakomicie wykorzystały i dzięki odpowiedniemu timingowi odnotowały spore wzrosty sprzedaży), o tyle druga jesienna fala już nie zaskakiwała, ani nie przytłaczała wyborami konsumentów.

Co okazało się istotnym czynnikiem dla Państwa firmy, by przetrwać pandemiczny kryzys?

Wydaje się, że fakt, iż e-commerce stanowi jeden z wiodących kanałów dystrybucji naszych kosmetyków. No i oczywiście to,  ze w portfolio naszych produktów znajdują się kosmetyki pielęgnacyjne, a nie kolorowe. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że nasze produkty są niemal na wskroś lokalne – składniki pochodzą z roślin z naszych rejonów i tworzone są przez nas samych lub przez firmy w większości polskie – dzięki temu uniknęliśmy opóźnień w dostawie surowców związanych z przestojami na granicach, brakami magazynowymi zagranicznych dostawców itp.

W naszej krótkookresowej strategii dla firmy najistotniejsze jest…

Kiedyś przyjmowaliśmy krótko- i długookresowe strategie. Teraz jedyną jest „zachować spokój”… I robić swoje…

W strategii długofalowej stawiamy na…

Jak wyżej. Plus kładziemy nacisk na zwiększenie i przyspieszenie rozwoju naszego sklepu online, całego naszego e-commerce oraz naszej obecności w przestrzeni internetowej.

Jakie zmiany widać w zachowaniu konsumentów? Na ile wydają się one Pani trwałe?

W pierwszej fali pandemii wydawało się, że konsumenci zamknięci w domach z nudów składają zamówienia. Takich ilości zamówień wiosennych nie mieliśmy w poprzednich latach. W zamówieniach królowała pielęgnacja dłoni. Jesienna fala pandemii z kolei pokazała, że sytuacja jest o wiele poważniejsza, nie zmniejszyła się wprawdzie istotnie ilość zamówień, ale spadła wartość pojedynczego koszyka. Okres przedświąteczny wydaje się być tożsamy z rokiem ubiegłym (choć zakupy konsumenci zaczęli robić ciut później niż w ubiegłych latach). O trwałości tych zachowań trudno mówić, są raczej implikowane sytuacją związaną z pandemią.

Przewiduję, że w 2021 najsilniejszym trendem na rynku kosmetycznym będzie…

Rozwój e-commerce – już obserwujemy wysyp nowych sklepów online i zintensyfikowany marketing tych już istniejących. Ale to trend biznesowy. Co do trendów stricte kosmetycznych… Chyba będziemy obserwować dalszy wzrost rynku kosmetyków naturalnych i większy udział w rynku kosmetyków lokalnych – lokalnych składnikami, pochodzeniem składników. Cieszymy się, że jesteśmy jednymi z prekursorów tego trendu. Lokalność to nasza dewiza i DNA marki od początku jej istnienia.

Najważniejsze wyzwanie stojące przed branżą u progu 2021 to…

Dla niektórych przetrwać na niezmienionym poziomie, dla innych po prostu przetrwać. Wydaje się, że jeśli prognozy wirusologów się sprawdzą, to późną wiosną już nieco odetchniemy. Sądzę, że doświadczenia tegoroczne nauczyły nas wszystkich świetnego planowania stanów magazynowych oraz odporności na konieczność podejmowania nagłych, niespodziewanych roszad personalnych, nauczyły sprawnego i szybkiego gospodarowania zasobami ludzkimi, pracą w zespole oraz wykształciły umiejętność radzenia sobie na odległość. To wszystko sprawia, że wchodzimy w nowy rok całkiem nieźle przeszkoleni. Jakoś po napisaniu tego, optymistyczniej rysuje mi się przyszłość niż przed napisaniem…; )

Sobie i konkurencji życzymy…

Aby efekt szminki nie zawiódł; -)
 

# Wywiady i opinie
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi