Strategie w kryzysie. Vipera: Trzeba więc być blisko klienta, blisko codziennego życia

Strategie w kryzysie. Vipera: Trzeba więc być blisko klienta, blisko codziennego życia

Rok 2020 zmusił większość graczy do działania reaktywnego na wydarzenia związane z Covid-19. Rok 2021, mimo światełka w tunelu w postaci szczepień, wciąż naznaczony jest niepewnością... Co to oznacza dla biznesu? Pytamy o to naszych rynkowych praktyków.

Jaką obrać strategię w kryzysie niepewności, by zabezpieczać biznes? Co warto brać pod uwagę, by cieszyć się zaufaniem konsumentek? Jakie porfolio się sprawdza? Które produkty mogą okazać się Państwa zdaniem interesujące dla konsumentów?

Ewa Wrzesińska, dyrektor ds. marketingu i wdrożeń VIPERA:

Ostatnie trzy dekady to mnogość zmian w sposobach zarządzania firmą, całkowitego przeobrażenia zachowań i priorytetów klienta. Aby skutecznie rozwijać biznes, konieczne jest sprawne dopasowanie działań firmy do zmieniających się warunków funkcjonowania rynku w tych jakże dynamicznych czasach. Ostatni rok jest szokujący, bo nigdy nie było tak szalonego tempa zmian, a prawidłowe rozłożenie zadań i priorytetów jest kluczowym wyznacznikiem rozwoju każdej firmy.

Niezależnie od wielkości firmy, szczególnie cenna wydaje się rola marketerów jako tych, którzy są paliwem napędowym marketingu, odpowiadają za wszechobecny digital i rzetelną prezentację wartości produktów dla klientów.

Dziś kupujący nie szukają reklam czy folderów, by podjąć decyzję zakupową. O wiele bardziej ufają opiniom wpływowych influencerek lub polegają na poczcie pantoflowej. Zaufanie do firm spada, 81% kupujących - bardziej niż poradom biznesowym - ufa rekomendacjom swoich rodzin i przyjaciół. Trzeba więc być blisko ziemi, blisko klienta, blisko codziennego życia. Rutynowe wspieranie sprzedaży zdecydowanie traci na skuteczności, schodzi na margines. Obecnie klient, a nie produkt ma być w centrum strategii firmy.

Aby wykształcić adwokatów marki potrzeba czasu, a w nim umiejętnych działań ściągających uwagę klienta. Komunikujmy wartość, która jest istotna dla klienta. Wypadkową działań marketerów powinien być fakt sprzedaży, jako element całego procesu aktywacji klienta.

Poziom eksportu wprawdzie spadł, ale mimo wszystko elastycznie działająca firma rekompensuje sobie spadki sprzedaży w dotychczasowym asortymentcie oferując inny, dopasowany do potrzeb klienta. Badania głoszą, że szminka poległa w starciu z koronawirusem. Tak, zresztą wszystkie kosmetyki kolorowe sprzedają się gorzej, bo ograniczenie kontaktów społecznych i praca zdalna powodują, że brakuje okazji do malowania się.

Ten rok pokazuje jednak, że oferta dopasowana do potrzeb klientów daje szansę na sprzedaż w kraju oraz w eksporcie kosmetyków dodających kobietom wdzięku I  kolorytu. Odrobina luksusu, którą zapewnia ładny makeup, jest niezbędną  przyjemnością w codziennym życiu kobiety. W końcu, nie nosimy masek non-stop.

Dbałość o funkcjonalność naszych produktów staje się bardzo istotna. Szminki do malowania ust powinny być niezawodne - takie, żeby nie ścierały ich maseczki i żeby nie wysuszały naskórka. VIPERA ma je w dwóch liniach – RENDEZ-VOUS oraz LIP TINT. Podobnie z primerem i podkładem, a wartościowe kosmetyki do malowania oczu - bazy, cienie, linery, konturówki, maskary - nie mają prawa zawodzić ani efektem ani trwałością. Mając takiej klasy produkty, warto powalczyć o świadomość klientek, o content marketing i korzystać z opinii micro-influencerek, mediów społecznościowych, innych trans-medialnych środków masowego przekazu. Komunikacja społeczna jest kluczem do lepszej edukacji użytkowniczek, by szeroko uzmysławiać autentyczne i bardzo przydatne zalety produktu w covidowych czasach. To oczywiście nie jest ani łatwe, ani tanie, ale indywidualizacja stwarza szanse, aby wybierając produkty kosmetyczne klientka miała szansę na pełne zadowolenie z ich zakupu. 

Ochrona interesów klientek jest w czasach pandemii ważnym trendem dla odpowiedzialnych firm produkcyjnych. Recesja powoduje, że zacieśnia się konkurencja. Zapomnijmy o umieszczaniu w ofercie produktowej kosmetyków dekoracyjnych słabych jakościowo.

Niska cena może  zwabić, ale jeżeli za ceną nie idzie wartość produktu to jest to nikogo nie satysfakcjonujący jednorazowy strzał.

Dbajmy o budowanie wartościowych, autentycznych marek i nauczmy się umiejętnie komunikować tę wartość. Niech klient będzie w centrum uwagi. Budujmy narzędzia komunikacji dookoła niego, dbajmy o cały proces przed-zakupowy, zakupowy i po-zakupowy. Dobre wrażenia pozakupowe budują lojalność.

# Wywiady i opinie
 reklama