Strategia Plastikowa - komentarz Blanki Chmurzyńskiej-Brown, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

Strategia Plastikowa - komentarz Blanki Chmurzyńskiej-Brown, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

Wirtualne Kosmetyki: Czego jako przedstawiciele biznesu kosmetycznego oczekujecie od regulatora oraz jakich zmian przedsiębiorcy mogą spodziewać się w kolejnych miesiącach/latach w związku z koniecznością wdrażania dyrektywy?

Blanka Chmurzyńska-Brown, Dyrektor Generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego: Zmiany wynikające z nowych regulacji będą znaczące. Widzimy jednak gotowość polskiego sektora kosmetycznego do aktywnego uczestnictwa w tym procesie. Ponad 200 osób z 84 firm biorących udział w konferencji organizowanej przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego „Strategia Plastikowa i Kosmetyki. Nowa Era Opakowań” i blisko 70 podpisów pod Deklaracją, będącą naszym zobowiązaniem do dalszych działań, a zarazem potwierdzeniem, że nasze zainteresowanie kwestią Strategii Plastikowej nie kończy się na jednorazowym spotkaniu – to obiecujące liczby.

Cieszymy się, że gotowość branży dostrzegają też przedstawiciele administracji rządowej. Podkreślała to m.in. Minister Przedsiębiorczości i Technologii, Jadwiga Emilewicz, otwierając nasze wydarzenie. Potwierdziła, że sektor kosmetyczny jest pierwszym, który w tak kompleksowy sposób mierzy się z wyzwaniami czekającymi przedsiębiorców i polską gospodarkę, w związku z bardzo intensywnymi działaniami Unii Europejskiej na rzecz walki z odpadami z tworzyw sztucznych.

Od decydentów oczekujemy przede wszystkim stworzenia w Polsce logicznego, przejrzystego i wiarygodnego systemu finansowania efektywnego gospodarowania odpadami w porozumieniu ze wszystkimi uczestnikami łańcucha wartości opakowań.

Wymaga to m.in. stworzenia platformy wymiany informacji i współpracy projektantów, producentów, recyklerów oraz zaangażowania całego łańcucha wartości opakowań w proces przejścia na Gospodarkę o Obiegu Zamkniętym. Ważne jest też, by nadać odpowiednie role wszystkim uczestnikom GOZ i stworzyć system kontroli nad efektywnym gospodarowaniem odpadami. Nie wolno też zapomnieć o tym, że polski rząd ma do zrealizowania dużo działań w zakresie edukacji ekologicznej.

Jako branża wiemy, że czekające nas zmiany będą kosztowne – szczególnie te związane z wprowadzaniem Rozszerzonej Odpowiedzialności Przedsiębiorcy. Opłaty dla przedsiębiorców za opakowania jednostkowe z plastiku wprowadzane na rynek, które obecnie w Polsce są bardzo niskie i wynoszą 0,6 EUR za tonę, będą wyższe.

Polscy producenci kosmetyków są gotowi stopniowo zwiększać nakłady na ten cel. Muszą jednak mieć poczucie, że proponowany im poziom pokrycia kosztów selektywnej zbiórki i przetwarzania odpadów jest adekwatny do rzeczywistego wpływu ich opakowań na środowisko. Z pewnością zachęcające dla przedsiębiorców będą też programy finansowe, ulgi podatkowe, wsparcie działów B+R czy popularyzacja wynalazków – takiego wsparcia branża ma prawo się spodziewać.

Z naszego dialogu z recyklerami wnioskujemy, że wielką potrzebą Polski jest również uczynienie odzysku opakowań i ich recyklingu po prostu opłacalnymi. Żeby to osiągnąć, regulator musi przede wszystkim zatrzymać wyciek tworzyw sztucznych z gospodarki, niegospodarność i szarą strefę odpadów.

W kolejnych krokach powinien dostosować system zbiórki do potencjału recyklingu w kraju, pomóc rozwinąć infrastrukturę i technologię recyklingu oraz poprawić konkurencyjności rynku surowców wtórnych i w końcu stworzyć opłacalne warunki do handlu nimi.

Wirtualne Kosmetyki: Czy Pani zdaniem biznes kosmetyczny poszukuje pewnych samoregulacji lub rozwiązań, które w jakiś sposób ograniczają negatywny wpływ zużytych opakowań na stan środowiska?

Oczywiście! Branża kosmetyczna w wielu obszarach wykazała się skuteczną samoregulacją i tym razem nie jest inaczej.

Najlepszym przykładem poszukiwań nowych rozwiązań w obszarze ograniczania negatywnego wpływu plastiku na środowisko jest nasza ubiegłotygodniowa konferencja, która stworzyła pierwszą w Polsce przestrzeń do wymiany myśli i rozpoczęcia dialogu dla prawie wszystkich uczestników łańcucha wartości opakowań.

Tylko w takim gronie uczestników dyskusje i poszukiwania zyskują właściwy wymiar i mają szansę na powodzenie. Mamy nadzieję, że czwartkowe spotkanie było pierwszym krokiem na drodze do osiągnięcia sukcesu i realizacji celów Strategii Plastikowej.

# Wywiady i opinie
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi