Rafał Załubka, Krynica Vitamin: pandemia skierowała naszą uwagę na segment produktów do dezynfekcji

Rafał Załubka, Krynica Vitamin: pandemia skierowała naszą uwagę na segment produktów do dezynfekcji

Rozmowa z Rafałem Załubką, członkiem zarządu Krynica Vitamin.

Po kilku miesiącach przygotowań Krynica Vitamin wznawia produkcję płynów do dezynfekcji. Skąd ta decyzja?

Do wznowienia produkcji długo się przygotowywaliśmy. Analizowaliśmy, czy lepiej sprawdzi się płyn, czy żel, zastanawialiśmy się nad składem, jak rozszerzyć asortyment. Zaczęliśmy też budować dział handlowy skupiony na tym segmencie. Produkty będą m.in. dystrybuowane pod marką własną spółki – HYGEA med.

Nowością będą bezalkoholowe do dezynfekcji.

Tak. W ciągu pół roku rynek się nasycił, nie chcieliśmy być kolejnym producentem dostarczającym to samo. Dlatego wprowadzamy produkty bezalkoholowe, powstałe w oparciu o nadtlenek wodoru w stężeniu 4,9%. Są one przyjazne dla dzieci, ale też dla osób często dezynfekujących dłonie. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż produkty bezalkoholowe nie muszą być przechowywane w specjalnie wyznaczonych miejscach dla produktów łatwopalnych i niebezpiecznych.

Prowadzimy też prace nad koncepcją rozwoju części chemiczno-kosmetycznej. Prace trwają, ale jest za wcześnie, by o nich mówić. Produkcja środków chemicznych ma zapewnić nam dywersyfikację źródeł przychodów. Wydaje się, że przyzwyczajenia dotyczące dezynfekcji dłoni zostaną z nami na dłużej, higiena rąk weszła nam w krew.

Jak to się stało, że Krynica Vitamin zaczęła produkować płyny do dezynfekcji?

Podczas pierwszej fali epidemii ucierpiało wiele branż, w tym handlowa i gastronomiczna, a w konsekwencji także my jako producent napojów. Niektórzy z naszych największych odbiorców znacznie ograniczyli zamówienia na napoje. Czasem z dnia na dzień dowiadywaliśmy się, że wstrzymują odbiory, bo niesprzedany towar zalega im w magazynach. Zastanawialiśmy się pod koniec marca, jak w takiej sytuacji uratować firmę i uniknąć masowych zwolnień, tym bardziej, że nie wiedzieliśmy, jak długo potrwa lockdown.

Musieliśmy zadziałać w sposób niestandardowy. Nie mieliśmy żadnego doświadczenia w produkcji chemicznej, więc dużo ryzykowaliśmy. Skorzystaliśmy z wprowadzonej wyjątkowo przyspieszonej procedury rejestracyjnej środków biobójczych. Sprzedawaliśmy je w kwietniu i w maju i do końca nie mieliśmy pewności, czy w ten sposób uratujemy spółkę. Najpierw musieliśmy nauczyć się kupować spirytus i inne składniki wcześniej niepotrzebne w naszej działalności. Później trzeba było znaleźć rynki zbytu, bo zaczęliśmy od produkcji do magazynu. W Polsce nie było zainteresowania ani ze strony podmiotów komercyjnych, ani państwowych instytucji. A gdy w końcu znaleźliśmy partnera w Niemczech, rząd zakazał wywozu produktów używanych w walce z pandemią. Obawialiśmy się, że zostaniemy z pełnym magazynem i zamiast pomóc firmie jeszcze jej zaszkodzimy, tym bardziej, że zaczęły się zapowiedzi reklamacji.

Czyli moce produkcyjne skierowaliście na środki do dezynfekcji...

Mieliśmy wolną rezerwową linię produkcyjną do wytwarzania półlitrowych butelek PET, którą mogliśmy uruchomić – tak, by produkcja chemiczna nie wpływała na wytwarzanie napojów. Nie mieliśmy żadnego biznesplanu, ani długofalowych przemyśleń. Postanowiliśmy zaryzykować i sprawdzić, co się wydarzy.

Strzał w dziesiątkę?

Łącznie w okresie do września br. włącznie sprzedaliśmy płynów do dezynfekcji na kwotę 94,6 mln złotych. Rezerwy z tytułu reklamacji stanowiły 14,2 mln zł. Sprzedaż netto wyniosła 80,4 mln zł. Te wyniki finansowe przełożyły się na wzrost wartości akcji, co również nas cieszy. Rynek pozytywnie zareagował na wyniki spółek, które włączyły się w walkę z pandemią. Jednak dobre wyniki w tym roku wynikają również z kontraktu na dostawy napojów do USA i rozwoju na rynku niemieckim, ale też dzięki dużemu zapotrzebowaniu naszego największego kontrahenta na polskim rynku na napoje typu tonic.

Podukcja płynów do odkażania na jakiś czas została wstrzymana. Dlaczego?

Po pierwszej fazie pandemii rynek nasycił się dezynfektantami, nie było zapotrzebowania na dalszą produkcję, a my, mając zapasy płynów, latem zawiesiliśmy produkcję.

Mówił Pan o ryzyku reklamacji. O co dokładnie chodzi w tej kwestii?

Reklamacja ze strony naszego niemieckiego partnera dotyczyła nieoznakowania produktów trójkątem ostrzegawczym. Działaliśmy pod presją czasu i chcieliśmy jak najszybciej dostarczyć na rynek produkt, który był niezbędny w warunkach pandemii. Pod koniec lata niemieckie urzędy uznały m.in., że forma butelki zbyt przypomina napój, co stwarza zagrożenie zdrowia. Nasz klient został więc z towarem w magazynie. Sprawa reklamacji jest w toku, gdy wypracujemy kompromis, niezwłocznie o nim poinformujemy.

Liczycie na równie dobry zarobek jak wiosną?

Dziś działamy w innej rzeczywistości rynkowej, więc powtórzenie wyników z wiosny będzie wręcz niemożliwe. Konkurencja jest większa, a marże dużo niższe. Obserwujemy rynek i widzimy, że potrzebne są płyny i żele w mniejszych objętościach – np. 50 ml. Uczestniczymy w przetargach ogłaszanych przez administrację publiczną i inne podmioty zobowiązane do zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego w czasie pandemii. Mamy moce produkcyjne na poziomie 15 tysięcy litrów miesięcznie, ale też jesteśmy elastyczni. Wielkość produkcji dostosujemy do zapotrzebowania rynku.

Na co zostanie przeznaczony zysk? Czy będziecie wypłacać dywidendę?

Co roku wypłacamy dywidendę, ale jej wysokość jest zależna od sytuacji spółki. W I półroczu osiągnęliśmy wysokie przychody i zyski, a skala naszego podstawowego biznesu wzrosła, więc postanowiliśmy wypłacić zaliczkę na dywidendę. Również inwestujemy. W ciągu pięciu lat wydaliśmy na inwestycje prawie 90 mln zł. Zakład jest już dobrze wyposażony, a w przygotowaniu mamy kolejne projekty m.in. w zakresie optymalizacji kosztów i ochrony środowiska. Wypłata tak znaczącej dywidendy nie ograniczy rozwoju spółki.

# Wywiady i opinie
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi