Oceanic: Kluczowy trend w influencer marketingu w 2023 roku – podejście jakościowe, a nie ilościowe

Oceanic: Kluczowy trend w influencer marketingu w 2023 roku – podejście jakościowe, a nie ilościowe

Kluczowe jest zastanowienie się, jakich influencerów marka potrzebuje – czy poprzez takie działania zależy nam na budowaniu zasięgu, engagementu czy love brandu - zauważa Linda Karsz, Senior Brand Communication Manager OCEANIC. Jak więc dopasować strategię marketingową w socialach? Indywidualnie dla każdej marki.

Czy działania związane z influencer marketingiem są częścią strategii Państwa marek?

Jeśli naszym celem jest stworzenie dobrej widoczności marki w tzw. szeroko rozumianym onlinie, to w strategii komunikacyjnej marek nie możemy pominąć także influencer marketingu. Influencerzy stali się nowym punktem styku z konsumentem – w ramach budżetów marketingowych jest to touch point, który rośnie z roku na rok. Warto go wyodrębnić i zastanowić się, jak dobrze zmonetyzować działania z influencerami. Przede wszystkim poprzez odpowiedni dobór influencerów per marka czy produkt – to jest klucz do sukcesu. Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących touchpointow marketingowych, odpowiednio ułożony w strategii marki, może przynieść założone efekty. Kluczowe jest zastanowienie się, jakich influencerów marka potrzebuje – czy poprzez takie działania zależy nam na budowaniu zasięgu, engagementu czy love brandu.

Na jakich kanałach prowadzicie konta marek? Które obecnie wydają się najskuteczniejsze, a które najbardziej perspektywiczne?

Działania komunikacyjne marek prowadzimy przede wszystkim na kanałach Facebook oraz Instagram, gdzie jesteśmy dobrze rozpoznawalni. Na Youtube i TikToku prezentujemy materiały w ramach kampanii 360 digital, gdzie mamy możliwość dotarcia do szerszej grupy użytkowników potencjalnych zainteresowanych naszymi treściami. Skuteczność bardzo zależy od tego, do kogo kierujemy naszą komunikację – w ramach marki AA nasza grupa docelowa jest bardzo szeroka, dlatego sprawdza się podejście multichannellowe. Inaczej będziemy komunikować się do pokolenia Gen Z, a inne treści chcą zobaczyć konsumentki 50+. Celem jest takie wybranie touchpointów i komunikatów, aby wszyscy nasi odbiorcy byli zaopiekowani, co oczywiście stanowi duże, ale bardzo ciekawe wyzwanie! Bacznie obserwujemy TikToka, który z miesiąca na miesiąc rośnie w Polsce dwucyfrowo (!). Rozpoczęliśmy współpracę influencerską na tym kanale oraz prowadzimy kampanie kluczowych produktów, które mogą zainteresować tiktokowego użytkownika np. z marką makijażową AA Wing of Color.

Kim są influencerzy, z którymi podejmują Państwo współprace? Jakie są kryteria ich doboru? Jakie formy content sprawdzają się najlepiej?

Kryteria doboru, podobnie jak i formy contentu zależą przede wszystkim od tego, do kogo chcemy skierować dany komunikat. W zeszłorocznej kampanii #jestemwrażliwAA na 40-lecie marki AA zaprosiliśmy do współpracy influencersko-ambasadorskiej wyjątkowe kobiety - producentkę i dziennikarkę telewizyjną Ewę Wachowicz (ambasadorkę linii AA Technologia Wieku 5 Repair), influencerkę Julię Żugaj, blogerkę Agata MaNosa, propagatorkę zdrowego stylu życia w każdym wieku Irenę Wielochę, finalistkę Top Model Nicole Akonchong. Zależało nam, aby komunikacja trafiła do różnych grup docelowych, bo taka jest marka AA – mówimy do konsumentki w każdym wieku.

Czy wytyczne UOKiK uporządkowały czy skomplikowały model współpracy z influ?

Wytyczne wprowadzone przez UOKiK uporządkowały współprace influencerskie. Tak jak wcześniej wspomniałam, influencer marketing to już osobny touchpoint na mapie działań marketingowych, dlatego wymagał porządnego uporządkowania, które nie zostawia wątpliwości dla żadnej ze stron. Konsument w momencie odbioru treści powinien otrzymać jasną informację, czy content, który ogląda jest współpracą reklamową.

Czy negatywne postrzeganie influencerów przez część odbiorców, zarzucającym im blichtr, promowanie konsumpcjonizmu, zbyt częste reklamowanie wielu produktów ("słupy sprzedażowe"), brak wartościowego contentu, egocentryzm – Waszym zdaniem będzie wpływać na jakieś zmiany we współpracach podejmowanych przez marki kosmetyczne?

Marki będą bardziej konsekwentnie dobierać influencerów. Dzisiaj już nie są najważniejsze milionowe ilości followersów, ale autentyczność i zaangażowanie danego influencera. „Słupy sprzedażowe” w końcu wyczerpią swój potencjał – która marka chciałaby promować swój produkt przy setkach innych produktów, które nie pasują do ich strategii? Rynek influencerów jest bardzo przepełniony, wraz z TikTokiem został zalany olbrzymią ilością nowych, dlatego marketerzy mają w czym wybierać. Przede wszystkim trzeba zrozumieć, że kluczem do sukcesu jest stworzenie strategii influencerskiej, która odpowiada na potrzeby danej marki. To już nie są czasy, że milionowi influencerzy sprzedadzą wszystko – od luksusowych perfum po odkurzacz???? Teraz marki inwestują w dużo mniejszych twórców, którzy są autentyczni i nie podejmują się współprac, w które nie wierzą lub nie są im bliskie. Są bliżej konsumenta, rozmawiają z nim: co lubi, czego oczekuje, jakie treści by go interesowały? Myślę, że to kluczowy trend w influencer marketingu w 2023 roku – podejście jakościowe, a nie ilościowe.

Czym zdobywa się Państwa zdaniem zaufanie konsumentów – użytkowników sieci?

Przede wszystkim spójną i przejrzystą komunikacją. Dzisiejszy konsument, który znajduje się w przestrzeni online jest dużo bardziej świadomy i czuły na fałsz, fakenews, niż ten dziesięć lat temu. Marka, która stawia w swojej komunikacji na nieprawdziwe treści czy używa komunikatów, które tak naprawdę nie są zgodne z tym co robi, zostanie bardzo szybko „obnażona”. Konsumenci oczekują od marek dialogu czy reakcji na bieżące trendy czy wydarzenia – zwłaszcza pokolenie Gen Z, które mocno stawia na autentyczność. Jako marka AA od czterdziestu lat stawiamy na wrażliwość, wszystkie nasze kosmetyki są testowane na skórze wrażliwej. Konsekwentnie nie używamy konkretnych składników, które taką skórę mogłyby podrażnić. Dlatego nasz konsument ufa marce AA, wie, że jest adresowana dla skóry wrażliwej. To się na pewno nie zmieni w naszej strategii marki.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Paese - Product Manager Marek Własnych Oferta pracy: MPS International - Specjalista ds. legislacyjnych Oferta pracy: MG Evolution - Brand Communication Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Technolog ds. rozwoju kosmetyków Oferta pracy: MPS International - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Saraya - Regulatory Affairs Manager Oferta pracy: Yonelle ekspert/szkoleniowiec marki Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Brand Manager – kosmetyka biała Oferta pracy: Ezebra.pl - Kupiec Oferta pracy: Semilac - Brand Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Manager ds. marketingu Oferta pracy: Mustela - Junior Product Manager Oferta pracy: BasicLab - Media Planner Buyer Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Technolog Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Koordynator ds. marketingu i e-commerce Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Dax Cosmetics - Key Account Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. Zakupów i Logistyki Oferta pracy: Mokosh Cosmetics - Samodzielny Technolog Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager