Julia Pushkareva, Wella Company: mamy ambitne cele dla regionu Polski i Europy Wschodniej

Julia Pushkareva, Wella Company: mamy ambitne cele dla regionu Polski i Europy Wschodniej

>> Uwielbiam to, że dzięki naszym produktom naprawdę możemy sprawić, że każdy poczuje się prawdziwym sobą. Jednym z kluczowych trendów obecnie jest wyrażanie siebie. Cieszę się, że mogę na co dzień wspierać to, że każdy jest piękny, bez względu na to, kim jest << - podkreśla Julia Pushkareva, General Manager EE w Wella. W naszej rozmowie mówimy o dopasowywaniu portfolio do oczekiwań konsumentów, biznesowych wyzwaniach, sile kompetencji i Polsce jako ważnym punkcie na firmowej mapie Welli.

Wirtualne Kosmetyki: Startup ze 140-letnią tradycją. To o Welli?

Julia Pushkareva: Firma Wella została założona w 1880 roku w Niemczech przez Franza Strohera. Od tego czasu nastąpiło kilka zmian właścicielskich, ale jesteśmy dumni, że od grudnia 2020 roku jesteśmy samodzielną, niezależną firmą. Oznacza to, że jesteśmy jednym z największych szybko rozwijających się start-upów kosmetycznych ze 140-letnią tradycją. Nasze 140 lat innowacji wspieranych naukowo, 1000 patentów i 300 naukowców zapewniły silne portfolio i umożliwiły nam wprowadzanie innowacyjnych produktów do naszej branży. Przez lata było wiele kamieni milowych, takich jak wynalezienie trwałej koloryzacji włosów lub wprowadzenie na rynek Clairol w 1931, System Professional w latach siedemdziesiątych i Nioxin w latach osiemdziesiątych. W tym stuleciu skupiliśmy się bardziej na badaniach i rozwoju, aby wprowadzić kultowe produkty, takie jak Wella Illumina Color czy Koleston Perfect ME+, a także na przejęciach marek, m.in. ostatnią akwizycją jest Briogeo. Połączenie tak długiej historii, dziedzictwa i wartości naprawdę daje nam przewagę, ponieważ możemy czerpać z naszego wieloletniego doświadczenia, aby tworzyć jeszcze lepsze produkty z nowoczesnymi rozwiązaniami, odpowiadające na obecne potrzeby konsumentów.

- Jak zmiany po kolejnych akwizycjach odbiły się na kondycji samego brandu?

Firma Wella jest w silnej kondycji i dzięki usamodzielnieniu możemy być teraz znacznie bardziej elastyczni niż w przeszłości. Portfolio produktów Welli jest od wielu lat niezwykle zróżnicowane. Zmieniają się jednak trendy i potrzeby konsumentów, a my chcemy mieć pewność, że nie pozostaniemy w tyle. Przejęcie tak niesamowitych marek, jak np. Briogeo, które jest eko-etyczne i zrównoważone, jasno pokazuje wartości, które wyznaje nasza firma. Wiemy, że tak świetne akwizycje idealnie wpasują się w nasze portfolio i będą napędzać rozwój firmy.

- Co uważa Pani za największy atut marki obecnie?

Ciężko wskazać jeden największy atut marki, gdy jest ich tak wiele. Oczywiście nasze wielokrotnie nagradzane portfolio przychodzi na myśl jako pierwsze. Wierzę jednak, że ludzie z pasją, którzy pracują dla Wella Poland, a także nasi partnerzy w handlu detalicznym i kosmetyce profesjonalnej, są równie ważnym kapitałem. Mamy szczęście, że mamy na pokładzie prawdziwe talenty, które wnoszą wartość każdego dnia. Wspaniale jest widzieć, że naprawdę wierzą w naszą wizję. Czujemy się dumni, że tysiące fryzjerów i stylistów na całym świecie doceniają nasze portfolio i pomagają nam mieć pozytywny wpływ na branżę kosmetyczną. Praca w Welli to bycie częścią rodziny, która ma wspólny cel.

- Polski oddział firmy jest stosunkowo duży. Jak rozumiem obsługujecie nie tylko polski rynek, ale też inne?

Dokładnie, mamy to szczęście, że Wella Polska jest trzecią co do wielkości strukturą firmy. Jednostka biznesowa z siedzibą w Warszawie wspiera cały region Europy Wschodniej, współpracując z ponad 30 rynkami i 25 dystrybutorami, w tym również ze Skandynawią, Portugalią i Izraelem. Po stronie dystrybutora mamy ponad 15 tys. pracowników i współpracujemy z przeszło 16 tys. salonów i 60 tys. sklepów. Nasze Finansowe Centrum Usług Wspólnych w Łodzi pomaga całemu regionowi EMEA, warszawski Supply Hub i Centrum Doskonałości IT w Łodzi wspierają natomiast cały świat. Firma Wella zatrudnia ponad 6 tys. pracowników na całym świecie, aż 430 z nich pracuje w Polsce.

- Dlaczego Warszawa jest tak ważnym punktem na mapie Welli?

Marki Wella zawsze cieszyły się w Polsce dużą popularnością. Polska nadal pozostaje jednym z trzech największych rynków w Europie Wschodniej. Dodatkowo jest bardzo centralnie położona i może się pochwalić dużą pulą ekspertów. Infrastruktura biznesowa Warszawy jest imponująca i doskonale odpowiada potrzebom Welli.

Nie zapominajmy jednak o naszym łódzkim biurze. Posiadanie jednego z trzech Centrów Usług Wspólnych Welli w Łodzi było również decyzją strategiczną. Łódź stała się w ostatnich latach stolicą Centrów Usług Wspólnych w regionie, więc wiedzieliśmy, że może to być bardzo korzystne, szczególnie w poszukiwaniu doświadczonych i posiadających wiedzę nowych członków zespołu.

- Sprzedaż produktów pozostała jednak w Orbico. Taki model się lepiej sprawdza niż tworzenie własnego zespołu sprzedażowego?

Orbico jest naszym strategicznym i zaufanym partnerem na kilku rynkach, nie tylko w Polsce. Nasza współpraca rozpoczęła się prawie dziesięć lat temu. Dzięki ich lokalnej wiedzy i doświadczeniu czujemy, że wspierają portfolio Wella w najlepszy możliwy sposób na każdym rynku, na którym działają. Jednocześnie my, w Wella Polska, zawsze trzymamy rękę na pulsie, aby słuchać tego, co dzieje się na rynku w celu znalezienia najlepszych rozwiązań, które zaspokoją potrzeby konsumentów.

- Dziś siłą wielu firm stają się akwizycje. Wella to też obecnie nie tylko flagowy brand, ale też inne, które firma na przestrzeni ostatnich lat pozyskała. Które z marek obecne są już w Polsce, a których możemy spodziewać się z jakiś czas – jeśli w ogóle jest to w planach?

Wella to rzeczywiście flagowa marka. W przypadku marek obecnych w handlu detalicznym oferujemy produkty w dwóch segmentach: Stylizacja i Koloryzacja. Największą gwiazdą Welli jest zdecydowanie Wellaflex, która oferuje produkty używane na co dzień, takie jak lakiery do włosów, pianki i niedawno wprowadzone suche szampony. Z kolei Wella Deluxe to doskonała propozycja do stylizacji, która zwalcza kluczowe oznaki uszkodzenia włosów, oferując kolekcję olejków wygładzających i nadających połysk. Mówiąc o ofercie Retail nie może zabraknąć Wellaton, który jest propozycją w segmencie masowym koloryzacji. Wellaton, nieco pomijany w przeszłości, ale o doskonałej jakości i w przystępnych cenach, jest produktem z dużą szansą na dalszy rozwój.

Jeśli chodzi o Professional Beauty, działamy we wszystkich podstawowych segmentach – koloryzacja, pielęgnacja, stylizacja i paznokcie, co pozwala nam wykorzystać synergie w ramach całego portfolio, z kolorem jako rdzeniem biznesu i pielęgnacją o największym potencjale wzrostu. Siła firmy Wella leży również w dywersyfikacji segmentów cenowych – począwszy od Illumina jako kolor premium o niesamowitym połysku i trwałości, przez Koleston Perfect, naszą markę hero i Color Touch, który reprezentuje segment demi-permanent. I wreszcie – Shinefinity – nasza najmłodsza marka w Europie Wschodniej z wyjątkowym efektem glazury, która niedługo wejdzie na polski rynek.

Jeśli chodzi o pielęgnację, tutaj również korzystamy z różnych prestiżowych marek – System Professional, Sebastian, Nioxin, SebMan i SP oraz Wella z produktami premium, jak i ofertą podstawową. Nie powinniśmy również zapominać o naszych regionalnych gwiazdach, którymi są Londa i Kadus, oferujące wysokiej jakości asortyment do koloryzacji i pielęgnacji naszym klientom, którzy prowadzą bardziej ekonomiczny styl życia. I wreszcie OPI, marka paznokci z paletą ponad 200 odcieni, uwielbiana przez naszych konsumentów, którzy czują, że „Kolor jest odpowiedzią”. Jesteśmy przekonani, że nasze portfolio pozwala nam na zaspokojenie pełnego zakresu potrzeb konsumentów.

Na innych rynkach europejskich, ale nie w Polsce, posiadamy jednak również inne marki, takie jak WeDo i Briogeo. Na razie nie mamy jeszcze konkretnych planów ich ekspansji w regionie EE.

- W jakim kierunku, Pani zdaniem, będzie rozwijać się segment hair-beauty?

Obecny mega trend, który pozostanie z nami na dłużej, to wyrażanie siebie i wsparcie osób, które pragną być prawdziwą wersją siebie. Kategoria włosów jest bardzo interesująca, ponieważ zauważasz czyjeś włosy od razu, gdy je widzisz, czy to osobiście, czy online podczas rozmowy wideo, więc jest to świetny sposób na wyrażenie siebie i zademonstrowanie, kim naprawdę jesteś. Posiadamy szeroką gamę produktów, dzięki którym możemy pomóc konsumentom, którzy preferują bardziej klasyczne podejście, ale także tym, którzy są bardziej odważni i żądni przygód ze swoim wyglądem.

Rozwija się również kategoria CARE i moim zdaniem to kolejny trend, który się utrzyma. W Wella mocno wierzymy w ten segment. Nie chodzi tylko o piękno zewnętrzne, ale także o wewnętrzne. W dzisiejszych czasach ludzie zwracają większą uwagę na swoje zdrowie - co nasiliło się podczas pandemii. Pielęgnacja polega na ochronie włosów, nawilżeniu ich i wzbogaceniu.

Ekoetyka i poszukiwanie naturalnych składników również będą kontynuowane. Mamy w swoim portfolio WeDo, markę, która stawia na zrównoważony rozwój, coś, co znajduje się w centrum wartości firmy Wella, która nieustannie szuka więcej sposobów, aby podążać w tym ważnym kierunku.

- Jakie wyzwania biznesowe uważa Pani w tym momencie najistotniejsze?

Wiele firm boryka się obecnie z globalnym kryzysem dostaw i z pewnością jest to coś, z czym zmaga się również Wella Company. Po drugie, nie można ignorować potencjalnej recesji gospodarczej, która dotyczy nie tylko nas, ale i większości kluczowych graczy w branży. Pytanie, które często sobie zadajemy, brzmi, jak rozwijać nasz biznes w rentowny i zrównoważony sposób, jednocześnie stawiając czoła zewnętrznym wyzwaniom?

- A jak przebiegała Pani ścieżka zawodowa w biznesie kosmetycznym?

Posiadam ponad 20-letnie doświadczenie w sprzedaży i zarządzaniu, głównie w branży kosmetycznej. Przygoda ta rozpoczęła się, kiedy zaczęłam pracować w Procter&Gamble w 2006 roku. Odkąd dołączyłam do Wella w 2013 roku, kiedy marka była jeszcze częścią P&G, mocno skupiałam się na segmencie profesjonalnym. Nie dążyłam specjalnie do znalezienia pracy w branży kosmetycznej, ale jako profesjonalistka stale poszukująca wyzwań i szybko zmieniającego się środowiska, doceniam tę kategorię. Chociaż cofając się mocno w czasie, podczas studiów byłam reprezentantką Avon, więc może moje serce zawsze biło mocniej dla tej branży?

Uwielbiam to, że dzięki naszym produktom naprawdę możemy sprawić, że każdy poczuje się prawdziwym sobą. Jednym z kluczowych trendów obecnie jest wyrażanie siebie. Cieszę się, że mogę na co dzień wspierać to, że każdy jest piękny, bez względu na to, kim jest.

- Jakie umiejętności menadżerskie sprawdzają się w świecie, który podlega tak wielu zmianom jednocześnie?

Moim zdaniem najskuteczniejsze umiejętności menedżerskie to elastyczność i umiejętność dostosowania się do ciągłych zmian oraz otwartość na nowe możliwości i nowe sposoby pracy. Kluczowe jest również szybkie i ciągłe uczenie się, uważne przyglądanie się odmiennym branżom i zdobywanie różnorodnych punktów widzenia z rozmaitych źródeł.

Będąc na urlopie macierzyńskim, postanowiłam poszerzyć horyzonty i dowiedzieć się, jak stworzyć internetową agencję turystyczną oraz jak zostać producentem szkoły online. Uzyskałam też dyplom trenera mentalnego. Wszystkie te poboczne zainteresowania naprawdę pomogły mi zdobyć nowe doświadczenia, które mogę teraz wykorzystać w mojej codziennej pracy. Nauka o digital and e-mail marketingu, promocji cyfrowej, a także praca jako coach sprawiła, że ​​stałam się jeszcze bardziej głodna wiedzy i proaktywna w zachęcaniu mojego zespołu do zdobywania nowych umiejętności.

- Co lubi robić Pani po pracy?

Przede wszystkim uwielbiam spędzać czas z rodziną – mężem i synem. Bardzo lubię przebywać na świeżym powietrzu, więc doceniam to, jak zielona jest Warszawa i jej parki. Poza tym jestem zdecydowanie beauty junkie, więc nie wyobrażam sobie, aby regularnie nie odwiedzać naszych salonów, aby zadbać o siebie. Lubię też nazywać siebie obywatelem świata, ponieważ podróże są naprawdę ważną częścią mojego życia – do tej pory odwiedziłam wszystkie kontynenty oprócz Antarktydy. Staram się też jak najlepiej poznać Polskę, więc odkrywanie nowych miejsc z rodziną jest jedną z ulubionych aktywności. Po pracy prowadzę też sesje coachingowe, co daje mi dużo satysfakcji.

- Czyli z Warszawą już się Pani polubiła...

Lubię mieszkać w Warszawie. Uważam, że jest to bardzo przytulne i kompaktowe miasto, w którym jednocześnie można znaleźć wszystko, co jest potrzebne. Myślę, że Warszawa jest bardzo przyjazna rodzinom z dziećmi. Cieszę się również, że mogę tutaj realizować swoje pasje bez ograniczeń. Na początku ciężko mi było przyzwyczaić się do tego, że wszystko jest zamknięte w niedziele, ale teraz uważam ten pomysł za bardzo atrakcyjny, ponieważ mogę naprawdę odpocząć i dobrze się bawić ze swoją rodziną. Podoba mi się fakt, że Warszawa jest tak centralnie położona w Europie, co oznacza, że łatwo jest polecieć do innych europejskich miast na krótkie wypady, kiedy tylko zechcę.

- To jeszcze na chwilę wrócę do kwestii zawodowych – jaki ma Pani cel zawodowy w horyzoncie kolejnych 5 lat?

Swoją nową rolę w Polsce rozpocząłem dokładnie rok temu, więc w nadchodzących latach naprawdę postaram się skupić na rozwoju regionu Polski i Europy Wschodniej zgodnie ze strategią firmy Wella. Mam wiele pomysłów na transformację organizacji. Będę dalej pracować nad dalszym rozwojem biznesu.

Kluczowe znaczenie będzie miało pogłębienie naszych relacji ze stylistami, a także z kluczowymi sprzedawcami detalicznymi. Nie mogę zapomnieć o e-commerce i digitalu, które w najbliższych latach chcę jak najbardziej rozwijać. Ważne jest dla mnie również dostarczanie dobrych wyników. Mam ambitne cele, więc porozmawiajmy za jakiś czas, żebym mogła zdradzić, czy udało mi się je osiągnąć! Naprawdę wierzę w ogromny potencjał regionu EE dzięki bardzo silnemu zespołowi, pełnemu talentów, niezwykle zróżnicowanemu środowisku i wspaniałym partnerom, z którymi współpracujemy.

Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia we wszystkich biznesowych wyzwaniach!
Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

# Wywiady i opinie
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi