Drogerie Hebe: warto zawsze mieć plan B, a nawet plan C i zrealizować go możliwie najlepiej w danej sytuacji rynkowej

Drogerie Hebe: warto zawsze mieć plan B, a nawet plan C i zrealizować go możliwie najlepiej w danej sytuacji rynkowej

Sonda "Było, Jest, Będzie" 2020-2021

Magdalena Mularuk, dyrektor marketingu Hebe:

Trzy kluczowe, Pani zdaniem, słowa dla biznesu w roku 2020… 

Ten rok w biznesie upłynął moim zdaniem pod hasłami takimi jak:

  • Elastyczność – polegająca na umiejętności dostosowania działań firm do bieżącej, trudnej i niespotykanej do tej pory sytuacji
  • Bezpieczeństwo – ważne jak nigdy dotąd, aby zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa podczas dokonywania zakupów, poprzez działania w miejscu sprzedaży stacjonarnej, ale również proponując alternatywę - opcję sprzedaży online
  • Wygoda – możliwość zakupów dokonywanych we własnym domu, z dostawą w wybrane miejsce

Plany a rzeczywistość – na ile w 2020 udało się Państwu zrealizować wcześniejsze założenia?   

Życie weryfikuje nawet najbardziej ambitne plany. Ważne jest, aby potrafić je modyfikować, zależnie od sytuacji. Warto zawsze mieć plan B, a nawet plan C i starać się go zrealizować możliwie jak najlepiej w danej sytuacji rynkowej. Ważny jest dobry zespół, który potrafi szybko adaptować się do sytuacji, opracować zmianę planów i jeszcze szybciej wprowadzić ją w życie.

W które obszary rynku i kategorie produktowe najmocniej uderzyła pandemia? 

Niewiele jest obszarów rynku, które na pandemii nie straciły. Większość branż poniosła straty, niektóre z nich straciły tak wiele, że długi czas zajmie im ich odpracowanie, jeśli to w ogóle będzie możliwe. Pandemia pokazała bardzo wyraźnie, jak ważna jest szybka reakcja i dostosowanie działań do zmieniającej się sytuacji.

Co okazało się istotnym czynnikiem dla Państwa firmy, by przetrwać pandemiczny kryzys?

Zdecydowanie możemy wskazać tu sprzedaż online. E-commerce w obecnej sytuacji, w obliczu obowiązujących obostrzeń, daje możliwość detalistom na prowadzenie stałej sprzedaży, a klientom na zamówienia bez obawy o własne bezpieczeństwo. W naszym przypadku wiązało się to z większą koncentracją naszych działań na tej gałęzi biznesu, promocją, wypracowaniem rozwiązań logistycznych, ale sprawdziło się. Udało nam się wypracować sprawnie funkcjonujące rozwiązania.

W naszej krótkookresowej strategii dla firmy najistotniejsze jest…

Zdecydowanie wskazałabym elastyczne podejście do zmieniających się warunków.

W strategii długofalowej stawiamy na…

Dopasowanie się do potrzeb klienta. Stale śledzimy trendy, obserwujemy rynek i naszych klientów, ich wybory, zapytania, oczekiwania i decyzje zakupowe i staramy się dopasować do ich potrzeb.

Jakie zmiany widać w zachowaniu konsumentów? Na ile wydają się one Pani trwałe?

Klienci dostosowują się do sytuacji i robią zakupy, które są konieczne, a niekoniecznie są przyjemnością samą w sobie. Wydaje mi się, że kiedy sytuacja wróci do normy, z pewnością część tych zachowań konsumentów ulegnie zmianie. Wróci radość ze sprawiania sobie przyjemności poprzez zakupy. Wierzę natomiast, że e-commerce będzie nadal się umacniać i nie zastąpi całkowicie handlu tradycyjnego, ale będzie jego silną alternatywą i wsparciem. W biznesach, które prowadzą zarówno sprzedaż kanałami tradycyjnymi, jak  i online, ważne jest, aby obie usługi były komplementarne wobec siebie.

Przewiduję, że w 2021 najsilniejszym trendem na rynku kosmetycznym będzie…

Powrót do sklepów stacjonarnych. Kosmetyki mają to do siebie, że klientki lubią je przetestować, powąchać, obejrzeć kolor w rzeczywistości. Łatwiej wtedy podjąć decyzję odnośnie zakupu, poprosić konsultantkę o pomoc w doborze odpowiedniego kosmetyku. Inaczej w przypadku produktów, które znamy i lubimy – łatwiej wtedy o decyzję o zakupie online.

Najważniejsze wyzwanie stojące przed branżą u progu 2021 to…

Wypracowanie modelu biznesowego odpornego na turbulencje rynku, takie jak COVID-19, biorącego pod uwagę wszelkie nieprzewidywalne scenariusze. Możliwość dywersyfikacji, gotowość do nagłej zmiany i umiejętność przystosowania się. Myślę, że dotyczy to zarówno branży kosmetycznej, jak i całego rynku oraz mniejszych działalności gospodarczych. Obecny rok pokazał nam, że wszystko się może zdarzyć.

Sobie i konkurencji życzymy…

Zdecydowanie zakończenia pandemii i związanego z nią ryzyka oraz więcej przewidywalności w przyszłym roku i kolejnych latach.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi