Drogerie Hebe: warto zawsze mieć plan B, a nawet plan C i zrealizować go możliwie najlepiej w danej sytuacji rynkowej
Drogerie Hebe: warto zawsze mieć plan B, a nawet plan C i zrealizować go możliwie najlepiej w danej sytuacji rynkowej

Sonda "Było, Jest, Będzie" 2020-2021

Magdalena Mularuk, dyrektor marketingu Hebe:

Trzy kluczowe, Pani zdaniem, słowa dla biznesu w roku 2020… 

Ten rok w biznesie upłynął moim zdaniem pod hasłami takimi jak:

  • Elastyczność – polegająca na umiejętności dostosowania działań firm do bieżącej, trudnej i niespotykanej do tej pory sytuacji
  • Bezpieczeństwo – ważne jak nigdy dotąd, aby zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa podczas dokonywania zakupów, poprzez działania w miejscu sprzedaży stacjonarnej, ale również proponując alternatywę - opcję sprzedaży online
  • Wygoda – możliwość zakupów dokonywanych we własnym domu, z dostawą w wybrane miejsce

Plany a rzeczywistość – na ile w 2020 udało się Państwu zrealizować wcześniejsze założenia?   

Życie weryfikuje nawet najbardziej ambitne plany. Ważne jest, aby potrafić je modyfikować, zależnie od sytuacji. Warto zawsze mieć plan B, a nawet plan C i starać się go zrealizować możliwie jak najlepiej w danej sytuacji rynkowej. Ważny jest dobry zespół, który potrafi szybko adaptować się do sytuacji, opracować zmianę planów i jeszcze szybciej wprowadzić ją w życie.

W które obszary rynku i kategorie produktowe najmocniej uderzyła pandemia? 

Niewiele jest obszarów rynku, które na pandemii nie straciły. Większość branż poniosła straty, niektóre z nich straciły tak wiele, że długi czas zajmie im ich odpracowanie, jeśli to w ogóle będzie możliwe. Pandemia pokazała bardzo wyraźnie, jak ważna jest szybka reakcja i dostosowanie działań do zmieniającej się sytuacji.

Co okazało się istotnym czynnikiem dla Państwa firmy, by przetrwać pandemiczny kryzys?

Zdecydowanie możemy wskazać tu sprzedaż online. E-commerce w obecnej sytuacji, w obliczu obowiązujących obostrzeń, daje możliwość detalistom na prowadzenie stałej sprzedaży, a klientom na zamówienia bez obawy o własne bezpieczeństwo. W naszym przypadku wiązało się to z większą koncentracją naszych działań na tej gałęzi biznesu, promocją, wypracowaniem rozwiązań logistycznych, ale sprawdziło się. Udało nam się wypracować sprawnie funkcjonujące rozwiązania.

W naszej krótkookresowej strategii dla firmy najistotniejsze jest…

Zdecydowanie wskazałabym elastyczne podejście do zmieniających się warunków.

W strategii długofalowej stawiamy na…

Dopasowanie się do potrzeb klienta. Stale śledzimy trendy, obserwujemy rynek i naszych klientów, ich wybory, zapytania, oczekiwania i decyzje zakupowe i staramy się dopasować do ich potrzeb.

Jakie zmiany widać w zachowaniu konsumentów? Na ile wydają się one Pani trwałe?

Klienci dostosowują się do sytuacji i robią zakupy, które są konieczne, a niekoniecznie są przyjemnością samą w sobie. Wydaje mi się, że kiedy sytuacja wróci do normy, z pewnością część tych zachowań konsumentów ulegnie zmianie. Wróci radość ze sprawiania sobie przyjemności poprzez zakupy. Wierzę natomiast, że e-commerce będzie nadal się umacniać i nie zastąpi całkowicie handlu tradycyjnego, ale będzie jego silną alternatywą i wsparciem. W biznesach, które prowadzą zarówno sprzedaż kanałami tradycyjnymi, jak  i online, ważne jest, aby obie usługi były komplementarne wobec siebie.

Przewiduję, że w 2021 najsilniejszym trendem na rynku kosmetycznym będzie…

Powrót do sklepów stacjonarnych. Kosmetyki mają to do siebie, że klientki lubią je przetestować, powąchać, obejrzeć kolor w rzeczywistości. Łatwiej wtedy podjąć decyzję odnośnie zakupu, poprosić konsultantkę o pomoc w doborze odpowiedniego kosmetyku. Inaczej w przypadku produktów, które znamy i lubimy – łatwiej wtedy o decyzję o zakupie online.

Najważniejsze wyzwanie stojące przed branżą u progu 2021 to…

Wypracowanie modelu biznesowego odpornego na turbulencje rynku, takie jak COVID-19, biorącego pod uwagę wszelkie nieprzewidywalne scenariusze. Możliwość dywersyfikacji, gotowość do nagłej zmiany i umiejętność przystosowania się. Myślę, że dotyczy to zarówno branży kosmetycznej, jak i całego rynku oraz mniejszych działalności gospodarczych. Obecny rok pokazał nam, że wszystko się może zdarzyć.

Sobie i konkurencji życzymy…

Zdecydowanie zakończenia pandemii i związanego z nią ryzyka oraz więcej przewidywalności w przyszłym roku i kolejnych latach.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager