Brand24: mądre zarządzanie wizerunkiem marki online naprawdę się opłaca

Brand24: mądre zarządzanie wizerunkiem marki online naprawdę się opłaca

Tekst: Jarosław Roszkowski, Head of Analysis Department Brand24

Influencer marketing jest w ostatnich latach jednym z najszybciej rosnących kanałów dotarcia marek do konsumentów.

Nie jest to zaskakujące, bo stanowi odzwierciedlenie zmieniającego się rynku mediów, w których to właśnie influencerzy zyskują coraz silniejszy wpływ na kształtowanie postaw konsumenckich.

Miniony rok przyniósł wiele przykładów tego, zaczynając od najbardziej spektakularnego przypadku lodów Ekipy.

Dobre zaplanowanie działań z influencerami staje się więc coraz bardziej istotną kwestią dla efektywności całości działań marketingowych.

Od wielu lat zajmuję się analizą buzzu, a więc również identyfikacją wpływu kampanii z influencerami na wyniki marek. Bazując na tym doświadczeniu, chciałbym wskazać na jeden z elementów, który bardzo rzadko jest uwzględniany w planowaniu, a w mojej ocenie odgrywa fundamentalną rolę.

Liczą się oceny

Jest to ocena produktu/marki przez konsumentów. Najważniejsza jest ocena samych produktów. Wszystkie pogłębione analizy opinii, jakie wykonujemy, wskazują, że kluczem do oceny jest efekt działania produktu. Często ocena nie dotyczy produktów danej marki, ale również innych obszarów. Dla przykładu w kategorii beauty taką kwestią jest testowanie na zwierzętach (oczywiście w UE zabronione, ale przenosi ten aspekt na marki prowadzące sprzedaż w Chinach).

Lovebrands mają zapewniony buzz organiczny

W wypadku bardzo pozytywnie ocenianych marek, a szczególnie dla tych najlepszych (tzw. love brands), sytuacja jest bardzo komfortowa. Przede wszystkim mogą liczyć na buzz organiczny, czyli treści spontaniczne o marce tworzone przez internautów, bez wsparcia marketingowego.

Taki buzz może osiągać wysokie poziomy szczególnie dla marek, które mają dużą wartość produktu przy atrakcyjnej cenie. Takim przykładem są takie marki jak Eveline czy Bielenda.

Druga korzyść pojawia się przy działaniach influencer marketingu. Tutaj dobrze oceniane produkty mogą liczyć na efektywność działań powyżej średniej. Jest to widoczne przede wszystkim na poziomie interakcji (wskaźnik zaangażowania), co przekłada się na zasięg takich treści. Dobre produkty zyskują też efekt mnożnikowy w postaci pozytywnych komentarzy, co w połączeniu z sentymentem głównej treści wpływa na podwyższoną skuteczność wizerunkową i sprzedażową kampanii. W wypadku kampanii wysyłkowych produkty są częściej i lepiej prezentowane np. na Instastories.

Kiepsko oceniane marki ponoszą wyższe koszty współpracy

W wypadku marek z dużym udziałem negatywnych ocen, sprawa robi się bardzo skomplikowana. Negatywna ocena marki mocno ogranicza kategorie influencerów, wśród których może się pojawić. Potencjalne wejście w takie obszary może powodować mniejsze lub większe sytuacje kryzysowe. Takie marki praktycznie też muszą ponosić wyższe koszty działań influencerskich.

Zdecydowana większość marek kosmetycznych jest dobrze oceniana. Wg naszych wyliczeń najwięcej marek uzyskuje udział pozytywnych opinii w przedziale od 70% do 90%. Co więcej widzimy, że na poziomie portfolio marki mogą być zarówno gwiazdy, jak i słabo oceniane produkty.

Dlatego warto zagłębić się w opinie online i poznać przyczyny takiej a nie innej oceny produktów marki. To pozwoli zidentyfikować te, w oparciu o które można przeprowadzić działania promocyjne. Taka optymalizacja strategii poprawi odbiór online marki.

Prowadzone przez nas analizy wyraźnie wskazują, że świadoma strategia zarządzania wizerunkiem online pozwala markom poprawić wizerunek w długim okresie, a to z kolei przełoży się na efekt sprzedażowy.

fot. unsplash.com
# Wywiady i opinie
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi