Brand24: mądre zarządzanie wizerunkiem marki online naprawdę się opłaca
Brand24: mądre zarządzanie wizerunkiem marki online naprawdę się opłaca

Tekst: Jarosław Roszkowski, Head of Analysis Department Brand24

Influencer marketing jest w ostatnich latach jednym z najszybciej rosnących kanałów dotarcia marek do konsumentów.

Nie jest to zaskakujące, bo stanowi odzwierciedlenie zmieniającego się rynku mediów, w których to właśnie influencerzy zyskują coraz silniejszy wpływ na kształtowanie postaw konsumenckich.

Miniony rok przyniósł wiele przykładów tego, zaczynając od najbardziej spektakularnego przypadku lodów Ekipy.

Dobre zaplanowanie działań z influencerami staje się więc coraz bardziej istotną kwestią dla efektywności całości działań marketingowych.

Od wielu lat zajmuję się analizą buzzu, a więc również identyfikacją wpływu kampanii z influencerami na wyniki marek. Bazując na tym doświadczeniu, chciałbym wskazać na jeden z elementów, który bardzo rzadko jest uwzględniany w planowaniu, a w mojej ocenie odgrywa fundamentalną rolę.

Liczą się oceny

Jest to ocena produktu/marki przez konsumentów. Najważniejsza jest ocena samych produktów. Wszystkie pogłębione analizy opinii, jakie wykonujemy, wskazują, że kluczem do oceny jest efekt działania produktu. Często ocena nie dotyczy produktów danej marki, ale również innych obszarów. Dla przykładu w kategorii beauty taką kwestią jest testowanie na zwierzętach (oczywiście w UE zabronione, ale przenosi ten aspekt na marki prowadzące sprzedaż w Chinach).

Lovebrands mają zapewniony buzz organiczny

W wypadku bardzo pozytywnie ocenianych marek, a szczególnie dla tych najlepszych (tzw. love brands), sytuacja jest bardzo komfortowa. Przede wszystkim mogą liczyć na buzz organiczny, czyli treści spontaniczne o marce tworzone przez internautów, bez wsparcia marketingowego.

Taki buzz może osiągać wysokie poziomy szczególnie dla marek, które mają dużą wartość produktu przy atrakcyjnej cenie. Takim przykładem są takie marki jak Eveline czy Bielenda.

Druga korzyść pojawia się przy działaniach influencer marketingu. Tutaj dobrze oceniane produkty mogą liczyć na efektywność działań powyżej średniej. Jest to widoczne przede wszystkim na poziomie interakcji (wskaźnik zaangażowania), co przekłada się na zasięg takich treści. Dobre produkty zyskują też efekt mnożnikowy w postaci pozytywnych komentarzy, co w połączeniu z sentymentem głównej treści wpływa na podwyższoną skuteczność wizerunkową i sprzedażową kampanii. W wypadku kampanii wysyłkowych produkty są częściej i lepiej prezentowane np. na Instastories.

Kiepsko oceniane marki ponoszą wyższe koszty współpracy

W wypadku marek z dużym udziałem negatywnych ocen, sprawa robi się bardzo skomplikowana. Negatywna ocena marki mocno ogranicza kategorie influencerów, wśród których może się pojawić. Potencjalne wejście w takie obszary może powodować mniejsze lub większe sytuacje kryzysowe. Takie marki praktycznie też muszą ponosić wyższe koszty działań influencerskich.

Zdecydowana większość marek kosmetycznych jest dobrze oceniana. Wg naszych wyliczeń najwięcej marek uzyskuje udział pozytywnych opinii w przedziale od 70% do 90%. Co więcej widzimy, że na poziomie portfolio marki mogą być zarówno gwiazdy, jak i słabo oceniane produkty.

Dlatego warto zagłębić się w opinie online i poznać przyczyny takiej a nie innej oceny produktów marki. To pozwoli zidentyfikować te, w oparciu o które można przeprowadzić działania promocyjne. Taka optymalizacja strategii poprawi odbiór online marki.

Prowadzone przez nas analizy wyraźnie wskazują, że świadoma strategia zarządzania wizerunkiem online pozwala markom poprawić wizerunek w długim okresie, a to z kolei przełoży się na efekt sprzedażowy.

fot. unsplash.com
# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager