Blanka Chmurzyńska-Brown, PZPK: umiejętność adaptacji do nieoczekiwanych zmian okazała się dla branży kluczowa

Blanka Chmurzyńska-Brown, PZPK: umiejętność adaptacji do nieoczekiwanych zmian okazała się dla branży kluczowa

Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego (Kosmetyczni.pl):

Okres od marca do dziś to nie tyle lekcja, co cały przyspieszony kurs z COVIDU i wszystkich wywołanych nim zjawisk.

Niezmiennie uważam, że branża kosmetyczna poradziła sobie z tym bezprecedensowym kryzysem sprawnie – lepiej, niż wielu innych producentów dóbr szybko zbywalnych, których biznesy niejednokrotnie zatrzęsły się w posadach.

Moim zdaniem stało się tak przede wszystkim dlatego, że polską branżę tworzą liderzy, którzy oprócz wizji mają też olbrzymią wiedzę i doświadczenia gromadzone przez lata. Cechują ich operatywność biznesowa, elastyczność działania, umiejętność szybkiego dostosowania się do zmiennych warunków gospodarczych w kraju i za granicą oraz zrozumienie potrzeb konsumentów. Takie zaplecze pozwoliło dużej części np. firm błyskawicznie przestawić produkcję na żele wodno-alkoholowe czy płyny dezynfekujące czy przekierować sprawnie sprzedaż do kanału online. Z punktu widzenia biznesowego (podtrzymania produkcji, utrzymania miejsc pracy), społecznego, a nawet politycznego – było to kluczowe.

Mimo pierwszych trudnych tygodni wielu przedsiębiorców przekonało się też, jak wielkie znaczenie dla biznesu ma eksport – i to nie tylko na najczęściej wybierane rynki.

Związek od dawna stara się podkreślać znaczenie eksportu zarówno tu, w kraju, jak i na zagranicznych imprezach i targach, na których jesteśmy obecni od wielu lat (teraz także online; -)). Pomimo lockdownu i rozmaitych utrudnień w pierwszych 4 miesiącach 2020 r. przedsiębiorcy sprzedali za granicą kosmetyki za 5,1 mld zł, czyli o blisko 6 proc. więcej niż rok wcześniej (dane za GUS). To wielkie osiągnięcie najlepiej udowadnia, jak stabilnie, mimo kryzysów, rośnie pozycja Polski na kosmetycznej mapie świata. 

Nie idealizuję nieidealnego. Dostrzegam oczywiście, że wiele firm przeżywa poważne trudności, a niektóre ogłosiły upadłość, że problemów i trudności jest bardzo wiele, bo każda z firm ma swoją specyfikę, skalę działania, określone kierunki ekspansji, kanały sprzedaży, klientów i niepowtarzalne portfolio produktów.

Z naszego związkowego badania „Branża kosmetyczna vs. COVID-19” z II kwartału br. dowiedzieliśmy się jednak, że choć 1/3 firm kosmetycznych w Polsce bardzo poważnie odczuła negatywny wpływ pandemii, a produkcja została ograniczona w ponad połowie przedsiębiorstw, aż 66% z nich utrzymało zatrudnienie na poziomie sprzed okresu lockdownu.

Sektor kosmetyczny po raz kolejny udowodnił, że naprawdę posiada umiejętność szybkiej adaptacji do nowych warunków, potrzeb rynkowych i preferencji konsumenta.

Dziś już wiemy, że na dłuższą metę zwiększenie udziału środków do dezynfekcji klasyfikowanych jako produkty biobójcze czy wyroby medyczne nie naprawi sytuacji, bo rynek polski i wiele rynków ościennych już się nimi nasyciło. Wiemy też, że nie naprawi jej także sam e-commerce, który na początku pandemii traktowaliśmy nieco na wyrost lek na całe zło spowodowane Covidem.

Strat powstałych w rynku tradycyjnym nie da się zasypać sprzedażą online – opublikowane 21 września br. dane GUS wskazują, wyraźnie, że coraz mniej kupujemy przez internet, a kosmetyki odnotowały wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. zaledwie o 0,8%.

Potrzeba nowych pomysłów – i takie już się rodzą. Widzimy zmiany zachodzące w niektórych trendach. Patrzymy, jak konsumenci jeszcze staranniej planują i robią zakupy, jak umacnia się trend wybierania lokalnych produktów i jak coraz głośniej mówi się o potrzebach zaangażowania producentów kosmetyków w sprawy środowiskowe. Wiemy, że firmy też to dostrzegają i już podejmują działania w tych obszarach. Mamy nadzieję, że ostatni kwartał roku nie przyniesie kolejnego lockdownu i pozwoli producentom kosmetyków znowu w pełni rozwinąć skrzydła. Ale jeśli COVID znów zaatakuje – jesteśmy na niego lepiej przygotowani.

opr. Lidia Lewandowska
# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi