Barbara Goździkowska, Drogerie Natura: kobiety są ekspertkami w zarządzaniu
Barbara Goździkowska, Drogerie Natura: kobiety są ekspertkami w zarządzaniu

>> Bądź zawsze wierna sobie i nie pozwól, by opinie innych odciągnęły cię od celu <<
Michelle Obama

Z czego Pani zdaniem wynika silny udział kobiet na stanowiskach właścicielskich i menadżerskich w sektorze kosmetycznym?

Barbara Goździkowska, prezes zarządu Natura: Abstrahując od faktu, że stereotypowo jest to typowo kobieca branża, to kto lepiej niż kobieta zrozumie potrzeby innych kobiet? Kosmetyki są nam bliskie jako użytkowniczkom, chcemy je zatem tworzyć, testować, sprzedawać i brać odpowiedzialność za obietnice, które te kosmetyki powinny spełniać. Stało się też społecznie akceptowane to, żeby każda z nas spełniała się na różnych płaszczyznach. Kobiety są ekspertkami w zarządzaniu. Od lat organizują życie rodzinne łącząc je z zawodowymi obowiązkami. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zastosowały te umiejętności w pracy, a przez to zdobywały kolejne, wyższe stanowiska.

Dlaczego to właśnie biznes kosmetyczny Panią przyciągnął?

Widzę w tym sektorze duże pole do rozwoju. Biznes kosmetyczny skupia w sobie gamę produktów, działań, pozwala na kreatywne podejście do tematu. Wiem też, że jest to branża potrzebna. Nie chciałabym sprowadzać jej tylko do kosmetyków. Te produkty pozwalają kobietom budować pewność siebie, pokochać swoje ciało, a co najważniejsze osiągać sukcesy i samorealizację przez „odnowę” wizerunku.

Z jakimi stereotypami w biznesie kobiety wciąż muszą się mierzyć?

Znane wszystkim stereotypy takie jak kobieca delikatność, niepodważalna potrzeba macierzyństwa, czy osławiony „szklany sufit”. Oprócz tego pojawia się też wymóg łączenia obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym, a przy tym nienaganny wygląd i zachowanie. Niemniej, cieszę się, że z biegiem lat te niepisane standardy zaczynają się zmieniać, a kobiety dostają coraz więcej szans na udowodnienie swoich kompetencji.

Trzy najważniejsze cechy, jakie przydają się w zarządzaniu firmą?

Po pierwsze pasja, która dla mnie oznacza wiarę w wykonywaną pracę, zaangażowanie, poczucie misji. Odnajduję ją również w poszukiwaniu nowych pomysłów, rozwiązań, tworzeniu inicjatyw i ich realizowaniu.

Nastawienie na cel w rozumieniu jasno zdefiniowanych ambicji i priorytetów  w organizacji, wskazaniu co chcemy jako zespół osiągnąć oraz podejmowaniu działań nastawionych na realizację wyznaczonego celu.

Umiejętność budowania lojalnego zespołu poprzez stałą współpracę i wsparcie. Czuwanie nad transparentnością zasad i działań oraz wskazywanie celu do którego, jako team, dążymy. Dawanie odpowiedzialności, budowanie zaangażowania, inspirowanie i motywowanie zespołu, przy jednoczesnym zachowaniu pozytywnej atmosfery pomiędzy jego członkami.

Jakie są Pani zdaniem współczesne konsumentki? Co je inspiruje? Jak traktują kwestię urody? Czym kierują się w swoich wyborach? O czym firmy kosmetyczne powinny pamiętać, kierując do nich swoją ofertę?

Współcześnie możemy zauważyć znaczący wzrost popularności kosmetyków naturalnych, wegańskich. Konsumentki są bardziej świadome swoich wyborów, a rosnące zainteresowanie dobrostanem środowiska wpływa na ich decyzje. Musimy pamiętać, że naszym klientkom nie zależy tylko na ładnym opakowaniu, częściej na wybór produktu wpłynie jego skład i właściwości. Na pewno chętniej kupimy podkład, który dodatkowo nawilża, redukuje zaczerwienienia, czy chroni od słońca, niż taki, którego działanie będzie tylko chwilowe.

Konsumentka dzisiaj jest świadomą, zorientowaną na zaspokojenie swoich potrzeb kobietą. Coraz rzadziej nabiera się na korporacyjny czy pseudonaukowy bełkot, coraz częściej oczekuje jasnych komunikatów i deklaracji dotyczących działania danego produktu. Co więcej jest gotowa rozliczyć producenta z braku zapowiadanych efektów. Komunikując się ze współczesnymi konsumentami, trzeba stawiać na szczerość i transparentność przekazu. To stanowi trzon komunikacji w ogóle.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager