Anna Rutkowska-Didiuk, współwłaścicielka Mokosh Cosmetics: Niekoniecznie. Oczywiście jest to trudność, z którą musieliśmy się zmierzyć, przede wszystkim mądrze zabezpieczyć stany magazynowe surowców i opakowań, zaplanować pracę w podziale na grupy pracowników (jedna grupa pracuje w biurze, a druga zdalnie będąc tym samym back up’em na wypadek, jakby ekipa z biura musiała pójść na kwarantannę). Musieliśmy wdrożyć zasady skutecznej pracy zdalnej, codzienne spotkania on-line, zasady szybkiego przepływu informacji. Oczywiście czujemy spadek sprzedaży, ale robimy wszystko, aby zwiększać sprzedaż w internecie. Dzięki temu dajemy radę.
Kluczowe było złożenie odpowiednio wcześnie odpowiednio dużych zamówień na opakowania, surowce i alkohol oraz wprowadzenie do asortymentów produktów takich jak lotiony do dłoni. Bardzo duże znaczenie miało też już od pierwszych dni pandemii wdrożenie różnych działań marketingowych w internecie.
Na pewno Instagram. Poza tym cały czas dobrze jest się komunikować za pomocą Facebook’a
Oczywiście, zawsze można i należy pracować nad budowaniem sympatii do marki!
Naszym zdaniem tą sympatię można zyskać będąc szczerym i uczciwym wobec klienta, stawiając na jego profesjonalną obsługę, proponując produkty spełniające oczekiwania, o dobrym składzie.
Poza tym bardzo ważne jest aby marka była odpowiedzialna społecznie, aktywnie działała na rzecz ziemi i angażowała się w projekty charytatywne i społeczne.
Na pewno uświadomi nam, jak ważne jest wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa na każdym polu. W produkcji to było zawsze wiadome (zasady higieny w GMP, BHP), ale teraz widać, że bardzo ważne jest też bezpieczeństwo finansowe (dobre finansowanie, odpowiednia „poduszka” oszczędności) i bezpieczeństwo zachowania ciągłości pracy (odpowiednia organizacja pracowników, posiadanie bazy pracowników sezonowych i inne tego typu rozwiązania).
Raczej pojawiły się nowe trendy, nie ujmując za dużo wcześniej istniejącym. Cały czas bowiem „na topie” są produkty naturalne, wegańskie lub niektóre składniki, takie jak witamina C, biofermenty, ekstrakty botaniczne. Ale oprócz tego zaczęły być poszukiwane mocno pewne typy produktów, np. produkty do pielęgnacji dłoni czy produkty antybakteryjne.
Na to pytanie niestety nie umiem odpowiedzić...