Anna Rutkowska-Didiuk, Mokosh Cosmetics: istotne jest wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa w każdym obszarze biznesu
Anna Rutkowska-Didiuk, Mokosh Cosmetics: istotne jest wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa w każdym obszarze biznesu

Jaki będzie kosmetyczny świat po pandemii? Co zmieni się w zachowaniach konsumenckich? Z jakimi wyzwaniami  mierzą się firmy kosmetyczne? Pytamy o to przedstawicieli sektora...

- Czy pandemia koronawirusa to z Państwa perspektywy największe wyzwanie, z jakimi do tej pory mierzył się Wasz biznes?

Anna Rutkowska-Didiuk, współwłaścicielka Mokosh Cosmetics: Niekoniecznie. Oczywiście jest to trudność, z którą musieliśmy się zmierzyć, przede wszystkim mądrze zabezpieczyć stany magazynowe surowców i opakowań, zaplanować pracę w podziale na grupy pracowników (jedna grupa pracuje w biurze, a druga zdalnie będąc tym samym back up’em na wypadek, jakby ekipa z biura musiała pójść  na kwarantannę). Musieliśmy wdrożyć zasady skutecznej pracy zdalnej, codzienne spotkania on-line, zasady szybkiego przepływu informacji. Oczywiście czujemy spadek sprzedaży, ale robimy wszystko, aby zwiększać sprzedaż w internecie. Dzięki temu dajemy radę.

- Jak Państwa firma zareagowała na tę sytuację? Które decyzje były kluczowe, by chronić biznes?

Kluczowe było złożenie odpowiednio wcześnie odpowiednio dużych zamówień na opakowania, surowce i alkohol oraz wprowadzenie do asortymentów produktów takich jak lotiony do dłoni. Bardzo duże znaczenie miało też już od pierwszych dni pandemii wdrożenie różnych działań marketingowych w internecie.

- Jak marki powinny teraz komunikować się z konsumentami? Czy któreś kanały komunikacji zyskują na znaczeniu?

Na pewno Instagram. Poza tym cały czas dobrze jest się komunikować za pomocą Facebook’a

- Czy w kryzysie można pracować na sympatię do marki? I przeciwnie, czym można tę sympatię tracić?

Oczywiście, zawsze można i należy pracować nad budowaniem sympatii do marki!

Naszym zdaniem tą sympatię można zyskać będąc szczerym i uczciwym wobec klienta, stawiając na jego profesjonalną obsługę, proponując produkty spełniające oczekiwania, o dobrym składzie.

Poza tym bardzo ważne jest aby marka była odpowiedzialna społecznie, aktywnie działała na rzecz ziemi i angażowała się w projekty charytatywne i społeczne.

- Jak długofalowo Covid-19 wpłynie na biznes kosmetyczny?

Na pewno uświadomi nam, jak ważne jest wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa na każdym polu. W produkcji to było zawsze wiadome (zasady higieny w GMP, BHP), ale teraz widać, że bardzo ważne jest też bezpieczeństwo finansowe (dobre finansowanie, odpowiednia „poduszka” oszczędności) i bezpieczeństwo zachowania ciągłości pracy (odpowiednia organizacja pracowników, posiadanie bazy pracowników sezonowych i inne tego typu rozwiązania).

- Czy Covid-19 zrewidował pewne trendy kosmetyczne?

Raczej pojawiły się nowe trendy, nie ujmując za dużo wcześniej istniejącym. Cały czas bowiem „na topie” są produkty naturalne, wegańskie lub niektóre składniki, takie jak witamina C, biofermenty, ekstrakty botaniczne. Ale oprócz tego zaczęły być poszukiwane mocno pewne typy produktów, np. produkty do pielęgnacji dłoni czy produkty antybakteryjne. 

- Czy w sektorze kosmetycznym zadziała „efekt szminki”, a może zaszła głęboka zmiana i mowa będzie raczej o „efekcie mydła”?

Na to pytanie niestety nie umiem odpowiedzić...

opr. Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki
# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager