Anna Rutkowska-Didiuk, Mokosh Cosmetics: istotne jest wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa w każdym obszarze biznesu

Anna Rutkowska-Didiuk, Mokosh Cosmetics: istotne jest wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa w każdym obszarze biznesu

Jaki będzie kosmetyczny świat po pandemii? Co zmieni się w zachowaniach konsumenckich? Z jakimi wyzwaniami  mierzą się firmy kosmetyczne? Pytamy o to przedstawicieli sektora...

- Czy pandemia koronawirusa to z Państwa perspektywy największe wyzwanie, z jakimi do tej pory mierzył się Wasz biznes?

Anna Rutkowska-Didiuk, współwłaścicielka Mokosh Cosmetics: Niekoniecznie. Oczywiście jest to trudność, z którą musieliśmy się zmierzyć, przede wszystkim mądrze zabezpieczyć stany magazynowe surowców i opakowań, zaplanować pracę w podziale na grupy pracowników (jedna grupa pracuje w biurze, a druga zdalnie będąc tym samym back up’em na wypadek, jakby ekipa z biura musiała pójść  na kwarantannę). Musieliśmy wdrożyć zasady skutecznej pracy zdalnej, codzienne spotkania on-line, zasady szybkiego przepływu informacji. Oczywiście czujemy spadek sprzedaży, ale robimy wszystko, aby zwiększać sprzedaż w internecie. Dzięki temu dajemy radę.

- Jak Państwa firma zareagowała na tę sytuację? Które decyzje były kluczowe, by chronić biznes?

Kluczowe było złożenie odpowiednio wcześnie odpowiednio dużych zamówień na opakowania, surowce i alkohol oraz wprowadzenie do asortymentów produktów takich jak lotiony do dłoni. Bardzo duże znaczenie miało też już od pierwszych dni pandemii wdrożenie różnych działań marketingowych w internecie.

- Jak marki powinny teraz komunikować się z konsumentami? Czy któreś kanały komunikacji zyskują na znaczeniu?

Na pewno Instagram. Poza tym cały czas dobrze jest się komunikować za pomocą Facebook’a

- Czy w kryzysie można pracować na sympatię do marki? I przeciwnie, czym można tę sympatię tracić?

Oczywiście, zawsze można i należy pracować nad budowaniem sympatii do marki!

Naszym zdaniem tą sympatię można zyskać będąc szczerym i uczciwym wobec klienta, stawiając na jego profesjonalną obsługę, proponując produkty spełniające oczekiwania, o dobrym składzie.

Poza tym bardzo ważne jest aby marka była odpowiedzialna społecznie, aktywnie działała na rzecz ziemi i angażowała się w projekty charytatywne i społeczne.

- Jak długofalowo Covid-19 wpłynie na biznes kosmetyczny?

Na pewno uświadomi nam, jak ważne jest wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa na każdym polu. W produkcji to było zawsze wiadome (zasady higieny w GMP, BHP), ale teraz widać, że bardzo ważne jest też bezpieczeństwo finansowe (dobre finansowanie, odpowiednia „poduszka” oszczędności) i bezpieczeństwo zachowania ciągłości pracy (odpowiednia organizacja pracowników, posiadanie bazy pracowników sezonowych i inne tego typu rozwiązania).

- Czy Covid-19 zrewidował pewne trendy kosmetyczne?

Raczej pojawiły się nowe trendy, nie ujmując za dużo wcześniej istniejącym. Cały czas bowiem „na topie” są produkty naturalne, wegańskie lub niektóre składniki, takie jak witamina C, biofermenty, ekstrakty botaniczne. Ale oprócz tego zaczęły być poszukiwane mocno pewne typy produktów, np. produkty do pielęgnacji dłoni czy produkty antybakteryjne. 

- Czy w sektorze kosmetycznym zadziała „efekt szminki”, a może zaszła głęboka zmiana i mowa będzie raczej o „efekcie mydła”?

Na to pytanie niestety nie umiem odpowiedzić...

opr. Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki
# Wywiady i opinie
 reklama