To jest trend: Skinimalism is the new glow up
To jest trend: Skinimalism is the new glow up

Według Pinterest's Trend Predictions Report - „Skinimalism is the new glow up”.

Bezpowrotnie minęły czasy gloryfikacji przerysowanych makijażem twarzy. Coraz więcej osób przyjmuje uznaje i praktykuje piękno jako naturalną teksturę skóry.

Skinimalizm to odświeżająco prosty i zrównoważony trend zyskujący na popularności w życiu, mediach społecznościowych, ale także w reklamach produktów kosmetycznych. Założenie nie ma ustalonych jasno reguł. Ideą jest minimalizacja i umiar w korzystaniu z kosmetyków, a co za tym idzie ochrona skóry poprzez prostotę.


Analiza liczby publikacji - monitoringu mediów oraz danych z google, pozwala zauważyć tendencję, jakoby od maja liczba dyskusji i wyszukiwań słowa “skinimalizm” konsekwentnie rosła. Kilkadziesiąt wzmianek i rosnący zasięg dyskusji ma wymiar głównie pozytywny. 70% rozmów prowadzonych jest na Instagramie i TikToku.


Social media edukują, czym jest skinimalizm, jak redukować liczbę produktów oraz jak czytać etykiety, by wybierać możliwie najprostsze składy. Na TikToku i Instagramie można znaleźć liczne, związane z tym hasłem, tutoriale i wskazówki.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez All You Can Face????FaceYoga?? ??????‍♀️Skincare ✨ (@allyoucanface)

Chaos nadmiaru

Podczas gdy niektóre trendy pojawiają się i znikają, skinimalizm mocno rezonuje z życiem w 2022 roku. Konsumpcjonizm doprowadził do sytuacji, w której wiele konsumentek zaczęło przesadzać z liczbą używanych produktów. Podążając za kosmetycznymi modami czy rekomendacjami influencerek, techniki pielęgnacyjne stawały się coraz bardziej wymyślne, etapowe, warstwowe, co w efekcie powodowało aplikowanie na skórę zbyt wielu składników aktywnych. W ogóle coraz częściej uświadamy sobie, że mierzymy się z nadmiarem wszystkiego. Półki sklepowe uginają się od propozycji, a każda z nich stworzona jest z myślą o innym fragmencie naszego ciała. Tylko czy na pewno tego wszystkiego potrzebujemy? To pytanie coraz częściej pojawia się w głowach konsumentek...

Dlaczego skinimalizm podbija serca konsumentek?

Po pierwsze, wiele z nas w obliczu pracy z domów, porzuciło mocne makijaże. Spotkania via Teams czy Zoom, pozwoliły ograniczyć potrzeby do podstawowych kosmetyków. W pierwszym kwartale 2020 roku o 40% spadała liczba kupowanych szminek. W minionych latach naturalnie ograniczyliśmy korzystanie z niektórych produktów. Częściowo nadal pracujemy z domów, wobec czego naturalnie minimalizujemy potrzeby kosmetyczne.

Kolejną składową sukcesu skinimalizmu jest zasobność naszych portfeli. Sytuacja ekonomiczna skłania nas do rozważenia roli i korzyści każdego z kupowanych produktów. Nieprzyjemną lekcją z 2022 roku jest to, że zmuszeni jesteśmy zracjonalizować nasze nawyki związane z wydawaniem pieniędzy. Wraz z rosnącymi kosztami życia myślimy o tym, co możemy, a czego nie możemy odpuścić. Chociaż czynienie oszczędności nigdy nie jest przyjemne, skinimalizm może nie tylko pomóc nam zachować więcej w portfelu, ale także wpisać się w racjonalny i zdrowy trend.

Następny powód zdaje się być oczywisty - ekologia. Świat tonie w odpadach powodowanych nadmierną konsumpcją. Odpowiedzialność za planetę skłania nas coraz częściej do rozważań, czy naprawdę konieczny jest kolejny zakup do naszej kosmetycznej kolekcji? Ewentualnie, jak i co kupować, by był to zakup bardziej racjonalny pielęgnacyjnie, a zarazem przyjaźniejszy środowisku. Mniej naprawdę często oznacza lepiej,  a w obliczu katastrofy klimatycznej skinimalizm jawi się jako słuszny plan środowiskowy.

Wydaje się również, że społeczny trend ciałopozytywności, pro-age i self-love sprawia, że konsumentki coraz lepiej wiedzą, że żaden kosmetyk nie jest rozwiązaniem problemów z samoakceptacją czy poczuciem własnej wartości. Pomimo deklaracji marketingowych, żaden kosmetyk nie ulecza duszy. Produkty, po które sięgamy, mają sprawiać nam przyjemność, a nie powinny być narzucanym przez biznes kosmetyczny "must have", pomagającym zbliżać się do nierealnego wzorca piękna. Tym bardziej cieszy, że dyskusja pojawia się właśnie tam, gdzie powstały i wciąż są promowane filtorwane wzorce kobiet - na Instagramie. 

Po piąte uproszczenie rutyny. Ograniczenie ilości produktów do pielęgnacji skóry oznacza o wiele bardziej wydajne tradycje pielęgnacyjne. Coraz częściej w sieci można przeczytać, że konsumentom nie podoba się proces „rozpieszczania” się produktem po produkcie. Całe serie, liczące niejednokrotnie po pięć lub więcej kosmetyków do włosów lub twarzy, wprowadzają nas nie tylko w poczucie niepełnego działania w przypadku wyboru jednego czy dwóch produktów, ale także zbyt angażujących rytuałów piękna, na które zazwyczaj i tak brakuje nam czasu lub ochoty, jeśli mamy już ambicję sięgnięcia po wszystkie produkty z linii. Nie brak też opinii, że skóra po aplikacji co najmniej kilku kosmetyków nie jest wcale piękniejsza, ale przeciążona, a czasem wręcz podrażniona. Lepsze, jak wiadomo, zawsze bywa wrogiem dobrego.

Less is more - to przebija się do świadomości konsumentek.

Co za dużo...

Z pewnością wszystkie stosowane produkty do pielęgnacji skóry mają intencjonalnie na celu jej poprawę. Przesadzenie z ilością aplikowanych kosmetyków może zatkać, wysuszyć lub nadmiernie uwrażliwić cerę. Jak podkreślają eksperci od właściwej pielęgnacji, nasz wybór kosmetyczny powinien być oparty na bazie takich komponentów, by w swojej prostocie dostarczać cerze maksymalnie dużo składników odżywczych i mikroelementów. Trend, który zachęca do skupienia się na jakości pielęgnacji skóry, a nie ilości używanych produktów, niesie ze sobą wiele profitów. Zdrowie, ekonomia, ekologia czy oszczędność czasu to argumenty silnie przemawiające na rzecz skinimalizmu.

autorka: Jagoda Prętnicka, analityczka social mediów, jurorka konkursu Love Cosmetics Awards
fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager