To jest trend: Skinimalism is the new glow up

To jest trend: Skinimalism is the new glow up

Według Pinterest's Trend Predictions Report - „Skinimalism is the new glow up”.

Bezpowrotnie minęły czasy gloryfikacji przerysowanych makijażem twarzy. Coraz więcej osób przyjmuje uznaje i praktykuje piękno jako naturalną teksturę skóry.

Skinimalizm to odświeżająco prosty i zrównoważony trend zyskujący na popularności w życiu, mediach społecznościowych, ale także w reklamach produktów kosmetycznych. Założenie nie ma ustalonych jasno reguł. Ideą jest minimalizacja i umiar w korzystaniu z kosmetyków, a co za tym idzie ochrona skóry poprzez prostotę.


Analiza liczby publikacji - monitoringu mediów oraz danych z google, pozwala zauważyć tendencję, jakoby od maja liczba dyskusji i wyszukiwań słowa “skinimalizm” konsekwentnie rosła. Kilkadziesiąt wzmianek i rosnący zasięg dyskusji ma wymiar głównie pozytywny. 70% rozmów prowadzonych jest na Instagramie i TikToku.


Social media edukują, czym jest skinimalizm, jak redukować liczbę produktów oraz jak czytać etykiety, by wybierać możliwie najprostsze składy. Na TikToku i Instagramie można znaleźć liczne, związane z tym hasłem, tutoriale i wskazówki.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez All You Can Face????FaceYoga?? ??????‍♀️Skincare ✨ (@allyoucanface)

Chaos nadmiaru

Podczas gdy niektóre trendy pojawiają się i znikają, skinimalizm mocno rezonuje z życiem w 2022 roku. Konsumpcjonizm doprowadził do sytuacji, w której wiele konsumentek zaczęło przesadzać z liczbą używanych produktów. Podążając za kosmetycznymi modami czy rekomendacjami influencerek, techniki pielęgnacyjne stawały się coraz bardziej wymyślne, etapowe, warstwowe, co w efekcie powodowało aplikowanie na skórę zbyt wielu składników aktywnych. W ogóle coraz częściej uświadamy sobie, że mierzymy się z nadmiarem wszystkiego. Półki sklepowe uginają się od propozycji, a każda z nich stworzona jest z myślą o innym fragmencie naszego ciała. Tylko czy na pewno tego wszystkiego potrzebujemy? To pytanie coraz częściej pojawia się w głowach konsumentek...

Dlaczego skinimalizm podbija serca konsumentek?

Po pierwsze, wiele z nas w obliczu pracy z domów, porzuciło mocne makijaże. Spotkania via Teams czy Zoom, pozwoliły ograniczyć potrzeby do podstawowych kosmetyków. W pierwszym kwartale 2020 roku o 40% spadała liczba kupowanych szminek. W minionych latach naturalnie ograniczyliśmy korzystanie z niektórych produktów. Częściowo nadal pracujemy z domów, wobec czego naturalnie minimalizujemy potrzeby kosmetyczne.

Kolejną składową sukcesu skinimalizmu jest zasobność naszych portfeli. Sytuacja ekonomiczna skłania nas do rozważenia roli i korzyści każdego z kupowanych produktów. Nieprzyjemną lekcją z 2022 roku jest to, że zmuszeni jesteśmy zracjonalizować nasze nawyki związane z wydawaniem pieniędzy. Wraz z rosnącymi kosztami życia myślimy o tym, co możemy, a czego nie możemy odpuścić. Chociaż czynienie oszczędności nigdy nie jest przyjemne, skinimalizm może nie tylko pomóc nam zachować więcej w portfelu, ale także wpisać się w racjonalny i zdrowy trend.

Następny powód zdaje się być oczywisty - ekologia. Świat tonie w odpadach powodowanych nadmierną konsumpcją. Odpowiedzialność za planetę skłania nas coraz częściej do rozważań, czy naprawdę konieczny jest kolejny zakup do naszej kosmetycznej kolekcji? Ewentualnie, jak i co kupować, by był to zakup bardziej racjonalny pielęgnacyjnie, a zarazem przyjaźniejszy środowisku. Mniej naprawdę często oznacza lepiej,  a w obliczu katastrofy klimatycznej skinimalizm jawi się jako słuszny plan środowiskowy.

Wydaje się również, że społeczny trend ciałopozytywności, pro-age i self-love sprawia, że konsumentki coraz lepiej wiedzą, że żaden kosmetyk nie jest rozwiązaniem problemów z samoakceptacją czy poczuciem własnej wartości. Pomimo deklaracji marketingowych, żaden kosmetyk nie ulecza duszy. Produkty, po które sięgamy, mają sprawiać nam przyjemność, a nie powinny być narzucanym przez biznes kosmetyczny "must have", pomagającym zbliżać się do nierealnego wzorca piękna. Tym bardziej cieszy, że dyskusja pojawia się właśnie tam, gdzie powstały i wciąż są promowane filtorwane wzorce kobiet - na Instagramie. 

Po piąte uproszczenie rutyny. Ograniczenie ilości produktów do pielęgnacji skóry oznacza o wiele bardziej wydajne tradycje pielęgnacyjne. Coraz częściej w sieci można przeczytać, że konsumentom nie podoba się proces „rozpieszczania” się produktem po produkcie. Całe serie, liczące niejednokrotnie po pięć lub więcej kosmetyków do włosów lub twarzy, wprowadzają nas nie tylko w poczucie niepełnego działania w przypadku wyboru jednego czy dwóch produktów, ale także zbyt angażujących rytuałów piękna, na które zazwyczaj i tak brakuje nam czasu lub ochoty, jeśli mamy już ambicję sięgnięcia po wszystkie produkty z linii. Nie brak też opinii, że skóra po aplikacji co najmniej kilku kosmetyków nie jest wcale piękniejsza, ale przeciążona, a czasem wręcz podrażniona. Lepsze, jak wiadomo, zawsze bywa wrogiem dobrego.

Less is more - to przebija się do świadomości konsumentek.

Co za dużo...

Z pewnością wszystkie stosowane produkty do pielęgnacji skóry mają intencjonalnie na celu jej poprawę. Przesadzenie z ilością aplikowanych kosmetyków może zatkać, wysuszyć lub nadmiernie uwrażliwić cerę. Jak podkreślają eksperci od właściwej pielęgnacji, nasz wybór kosmetyczny powinien być oparty na bazie takich komponentów, by w swojej prostocie dostarczać cerze maksymalnie dużo składników odżywczych i mikroelementów. Trend, który zachęca do skupienia się na jakości pielęgnacji skóry, a nie ilości używanych produktów, niesie ze sobą wiele profitów. Zdrowie, ekonomia, ekologia czy oszczędność czasu to argumenty silnie przemawiające na rzecz skinimalizmu.

autorka: Jagoda Prętnicka, analityczka social mediów, jurorka konkursu Love Cosmetics Awards
fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi