Pielęgnacja włosów w nurcie J-Beauty

Pielęgnacja włosów w nurcie J-Beauty

Pisaliśmy już o ogólnych założeniach J-Beauty - teraz czas sprawdzić, jak to wygląda w poszczególnych kosmetycznych kategoriach.

Jeśli chodzi o pielęgnację włosów, Japonki działają długodystansowo i są gotowe pracować nad ich kondycją systematycznie. Świadome, że pielęgnacja to proces, są cierpliwe. Nie oczekują szybkich efektów, odpuszczają sobie zabiegi w zakładach fryzjerskich, które miałyby na celu natychmiastowe przedłużenie czy zagęszczenie fryzury.

Najważniejsza jest dla nich dbałość o stan skóry głowy, bo wiedzą, że to w niej tkwi źródło witalności kosmyków. Poza tym wierzą, że najwięcej dla dobrego wyglądu zdrowych włosów można zrobić: w kuchni (zbilansowana dieta), w łóżku (odpowiednio długi spokojny sen) i na spacerze (naturalna codzienna aktywność fizyczna). A dopiero potem we własnym łazienkowym SPA.

Azjatycki klucz do pięknych włosów

Jakże to różne od naszego podejścia do pielęgnacji włosów, które często przebiega według schematu: minimum czasu na oczyszczanie, maksimum na stylizację, czyli tzw. zrobienie fryzury. Polki myją włosy pospiesznie, bardzo często rano, przed wyjściem do pracy, nad wanną, czasami – co niezmiennie podziwiam – nad umywalką. Długie i staranne płukanie, odżywka po każdym myciu i maska raz w tygodniu, a także powolne osuszanie chłodnym powietrzem to cały czas nie jest realny polski, pielęgnacyjny standard. Popularność za to zyskały suche szampony, produkt, który wpisuje się w środkowo-europejski styl życia, a który dla Japonek byłby jakąś kosmetyczną aberracją.

Ale to nie koniec różnic...

Gdy w Polsce mówimy o pielęgnacji włosów, myślimy przede wszystkim o odżywkach, maskach, serach, olejach i innych produktach (i zabiegach), które mają na celu zregenerowanie zniszczonych pasm. W Azji odwrotnie – odżywki to bohaterowie drugiego planu, a główną rolę odgrywają szampony i wcierki, czyli produkty działające na skórę głowy.

Dla Japonek najważniejsza jest skóra – także głowy

Dla Japonek podstawą pielęgnacji włosów – absolutnym must have, bez którego nie może być mowy o mocnych kosmykach – jest staranne oczyszczenie skóry głowy, bo to na niej namnażają się bakterie i grzyby mogące powodować stany zapalne. Przetłuszczanie, podrażnienie naskórka są tymi przypadłościami, które w Kraju Kwitnącej Wiśni budzą panikę – włosy nie mogą mieć nawet płatka łupieżu, skóra nigdy nie powinna swędzieć, nie ma powodu, by przy pomocy odpowiednich preparatów nie uregulować intensywności wydzielania sebum.

To dlatego wśród japońskich preparatów do pielęgnacji włosów królują peelingi i maski złuszczające naskórek na skalpie, oraz wszelkiego rodzaju preparaty do wcierania mające za zadanie utrzymanie odpowiedniego pH skóry głowy i wzmacnianie cebulek włosowych.

Japonki uważają bowiem, że o skórę głowy należy dbać z taką samą starannością i uwagą jak o naskórek na twarzy. Wierzą, że staranne oczyszczanie, połączone z masażem, może zdziałać cuda: pobudzić mikrokrążenie w skórze, dzięki czemu komórki są dotlenione, a włosy mocniej osadzają się w mieszkach, które z kolei lepiej chłoną wszelkie składniki aktywne.

Polscy dermatolodzy w kwestii oczyszczania włosów od lat przyjmują taką samą narrację. Zwracają uwagę, że Polki powinny nauczyć się dobierać szampon do rodzaju skóry głowy (sucha, normalna, przetłuszczająca się), a nie do kondycji włosów (do regeneracji łodygi włosa służy bowiem odżywka). Szampon – z racji dość krótkiego czasu kontaktu z włosami – nie ma specjalnego wpływu na tzw. odżywienie włosa (co jest pewnego rodzaju nadużyciem, bo włos jako struktura martwa „odżywiony” być nie może), a jego naczelnym zadaniem jest oczyszczenie skóry głowy i powierzchni włosa z zanieczyszczeń oraz przywrócenie skórze właściwego pH. Podkreślają także rolę masażu skóry głowy i namawiają, by nie myć włosów nad wanną, ale w czasie zażywania w niej kąpieli lub pod prysznicem.


Codzienne mycie głowy

Japonki myją włosy każdego dnia, wychodząc z założenia, że skóra głowy wymaga tak samo częstego oczyszczania jak skóra twarzy, a przetłuszczone włosy nie dość, że wyglądają nieestetyczne, to stają się ciężkie, nadmiernie przeciążają cebulki przez co pasma mają większą skłonność do wypadania. Wedle szkoły J-Beauty częste oczyszczanie gwarantuje nie tylko zachowanie zdrowia skóry głowy, ale i zapewnia przy okazji stymulujący masaż poprawiający ukrwienie.

Polki natomiast od lat miotają się między dwoma szkołami – pierwsza: myć tak często, jak potrzeba oraz druga – myć jak najrzadziej, by nie niszczyć naturalnego płaszcza hydrolipidowego i nie pobudzać gruczołów łojowych do wzmożonej pracy, co nasili proces przetłuszczania. Kluczowa w rozstrzygnięciu tej kwestii tej chyba jakość szamponu i technika mycia.

Szampon do codziennego mycia głowy powinien być delikatny, z łagodnymi składnikami, które nie wysuszają i nie pozbawiają włosów naturalnej warstwy ochronnej (czyli bez SLS i SLES).

W składzie powinny się znaleźć ekstrakty roślinne i oleje, które w naturalny sposób zabezpieczą włosy przed niekorzystnym wpływem czynników środowiskowych i pozwolą zachować ich gładkość i blask. Generalna zasada azjatyckiej pielęgnacji włosów – którą z pewnością warto zastosować do naszych włosów – jest taka, że szampon nakładamy jedynie na skórę głowy, i to w ilości minimalnej, a na kosmyki ewentualnie powstającą podczas mycia pianę. Przy długich włosach końcówki wcale nie wymagają oddzielnej porcji szamponu, jedynie zastosowania odżywki, a później dokładnego spłukania. W J-Beauty ważniejsza jest jakość, a nie ilość używanych kosmetyków.

Japoński kult wcierek

Konsekwencją takiej dbałości o skórę głowy jest zamiłowanie do wcierek. Japonki systematycznie sięgają po toniki do aplikacji na skórę głowy, dzięki czemu nie tylko wzmacniają włosy, ograniczając ich wypadanie, ale także mają idealny pretekst do masażu. Co ciekawe, składnikiem wcierek często jest alkohol, który w polskich preparatach pielęgnacyjnych ma złą sławę – bo wysusza i może podrażniać. To, co Polki uważają za wadę, Japonki za zaletę – uważają, że alkohol odkaża skórę, nie dopuszczając do rozwoju drobnoustrojów oraz wspomaga ukrwienie mieszków włosowych. Ewentualne przesuszenie wynikające z jego działania jest równoważone obecnością dodatkowych tonikowych składników – nawilżająco-natłuszczających. Przy regularnym stosowaniu tego typu produktów, włosy szybko zyskują blask, a skóra głowy na dłużej pozostaje czysta i odżywiona.

Pielęgnacja nie stylizacja

Japonki włosów raczej nie stylizują. Owszem – można powiedzieć – szczęściary nie muszą, bo genetyczne uwarunkowania rasy gwarantuje im kosmyki proste i gładkie, pięknie odbijające światło, czyli dające możliwość stosunkowo łatwego ułożenia w schludną fryzurę. Może dlatego czas przeznaczony na stylizację mogą przeznaczyć na pielęgnację. Na przykład systematyczne (kilkukrotne w ciągu dnia) szczotkowanie za pomocą drewnianych grzebieni wykonanych bukszpanu (to wyjątkowo twarde drewno, które nie powodujące elektryzowania się włosów). Po co? By przenieść na całą długość włosa naturalne substancje natłuszczające wytwarzane przez skórę głowy, które nawilżają i zabezpieczają kosmyki. Masaż zębami grzebienia stymuluje skórę głowy, co jest – obok mycia – kolejną formą masażu.

Polki włosów tak często nie szczotkują (większość nie szczotkuje w ogóle, stawiając na „przeczesywanie” włosów palcami), ponieważ biorą do serca opinie, że zbyt częste czesanie wyrywa włosy, uszkadza ich strukturę, łamie, rozdwaja końcówki. Dlatego przywiązują dużą wagę do układania i jak najdłuższego utrwalenia raz zrobionej fryzury. Stąd duża popularność środków do stylizacji (pianek, lotionów, nabłyszczaczy) i preparatów utrwalających (żeli, lakierów), których resztki – co trzeba podkreślić – dość trudno zmyć i wypłukać. Stąd tym bardziej ważki wydaje się postulat starannego oczyszczania. BTW: widziałyście kiedyś Japonkę w dredach?

Piękne włosy dojrzałych Japonek nie są efektem zabiegów fryzjerskich, ale konsekwencją zdrowego stylu życia, codziennego sięgania po sprawdzone produkty i cierpliwości w ich stosowaniu. Te trzy składowe dają zauważalny efekt zarówno dzień po dniu, jak i procentują w czasie.

Najważniejsze zasady pielęgnacji włosów w nurcie J-Beauty

  • Przed właściwym myciem należy oczyścić skórę głowy odpowiednio dobranym peelingiem. Powinien zawierać zarówno składniki oczyszczające (kwasy owocowe, kwas mlekowy) oraz odżywcze.
  • Szampon jest kosmetykiem służącym do mycia włosów i skóry głowy, odżywka zaś poprawia stan łodygi włosa, wygładza ją, nadaje miękkości, blasku, ułatwia rozczesywanie. Szampon powinien zawierać łagodne składniki myjące i kondycjonujące skórę głowy. Odżywka substancje nawilżające, zmiękczające i nabłyszczające łodygę włosa bez obciążania jej.
  • Nie powinnyśmy myć włosów nad wanną, nachylając się tak, że głowa znajduje poniżej linii serca. Krew nie dociera wtedy do skóry głowy i masaż poprawiający ukrwienie skóry głowy jest zwyczajnie nieefektywny. Głowę powinnyśmy myć, stojąc pod prysznicem lub siedząc w wannie i spłukiwać, odchylając ją do tyłu.
  • Włosom należy darować mękę suszenia gorącym powietrzem, ale jednocześnie nie powinnyśmy kłaść się do łóżka z mokrymi, ponieważ pocieranie wilgotnymi kosmykami o poduszkę naraża je na uszkodzenia. Japonki – przestrzegając obu tych zasad – dokładnie suszą włosy po każdym umyciu, ale chłodnym strumieniem powietrza, które powoduje domknięcie łusek włosa i w połączeniu z dokładnym ich wyszczotkowaniem skutkuje niepowtarzalnym blaskiem idealnie gładkiej tafli.
  • Japonki wierzą w preparaty wcierane w skórę głowy, a więc też role masażu, który miejscowo pobudza mikrokrążenie. Japońskie wcierki są skomponowane na bazie alkoholu, który – wedle zasad J-Beauty – pełni dodatkowo funkcję odkażającą i zapobiegającą rozwojowi infekcji skórnych. Alkoholowi przypisuje się też funkcję nośnika dla innych dobroczynnych składników, jak i pobudzanie krążenia. Choć sam alkohol mógłby skalp przesuszać, w japońskich kosmetykach zawsze idzie on w parze z innymi składnikami, które temu zapobiegają.
  • Jeśli włosy nadmiernie wypadają, nośmy je – jak Japonki – rozpuszczone. Związywanie w koński ogon, ścisły kok powoduje ucisk i niedotlenie mieszków włosowych. W tym miejscu tworzą się puste przestrzenie, gdzie włos już nie odrasta.
  • Równie ważna jak pielęgnacja pry pomocy odpowiednio dobranych produktów jest dieta, w której nie może zabraknąć dużej ilości produktów z zawartością kwasów omega-3 (ryby, owoce morza), które zapewniają nawilżenie i odżywienie włosów od środka. Składniki te hamują również powstawanie stanów zapalnych w cebulkach włosów, a także stymulują mikrokrążenie skóry głowy. Dobry wsparciem dla kondycji włosów jest także zielona herbata – zawiera ona silne antyoksydanty i witaminy z grupy B, które stymulują wzrost, wzmacniają i zapobiegają rozdwajaniu końcówek włosów. Szampon i odżywka zawierają olej kokosowy oraz ekstrakty z hibiskusa, kokosa i jagód acai, a także hydrolizowaną keratynę i panthenol, dzięki czemu działają intensywnie odżywczo i regenerująco. Peeling do skóry głowy to skarbnica składników oczyszczających i odżywczych. Za sprawą kwasów owocowych i kwasu mlekowego uwalnia skórę głowy od obumarłego naskórka, a dzięki ekstraktom z hibiskusa, noni, acai, kokosa, a także alantoinie i panthenolowi intensywnie regeneruje i wzmacnia cebulki włosów. Kompleksy ACB Fruit MIX i Fruitbio to dawka witamin, która zapewnia włosom siłę i energię.

W Polsce japońskie kosmetyki do higieny, pielęgnacji twarzy, ciała i włosów wprowadza firma Saraya. Pierwszą z marek do pielęgnacji włosów, które Saraya przedstawi polskim konsumentkom będzie marka Cocopalm. Informacje o jej wybranych produktach znajdziecie pod tym linkiem.

Tekst: Inga Kazana, Wirtualne Kosmetyki, zdjęcia: unsplash.com
# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi