Co po fazie startupowej?
Co po fazie startupowej?

Polski rynek kosmetyczny jest niezwykle rozdrobniony. Wciąż pojawiają się nowe firmy – jedne idą jak burza, inne mają wrażenie, że spodziewali się szybszego rozwoju i … czują niedosyt.

Czasem przychodzi moment na zastanowienie się, co dalej? Inwestować? Zwiększać skalę? Myśleć o sprzedaży? A może łączyć siły z innymi podmiotami? Jednej, słusznej drogi nie ma, bo każda sytuacja jest inna, o czym mówią nasi rozmówcy.

Daria Prochenka, prezes zarządu Clochee:

Przejście od start-upu do większej firmy wymaga szerokich zmian zarówno na polu codziennej organizacji pracy jak i w zarządzaniu.

Niektóre wcześniej stosowane praktyki, nie sprawdzają się już w większej organizacji i wymagają wprowadzenia pewnych porządkujących procesów. Oczywiście nie mówimy tu o zmianach, które zamykają pracowników i firmę w sztywne, ograniczające ryzy i rozbudowane procedury, ale pewnych udogodnieniach. Jednym z wyzwań, jakie nas spotkały, to konieczność udoskonalenia przepływu informacji wewnątrz firmy. Zupełnie inaczej to wygląda, gdy organizację tworzy 5 osób, a zupełnie inaczej, gdy jest ich już pięć razy tyle. Czasem „bycie po środku” skutkuje pewnymi komplikacjami, gdyż dla niektórych partnerów już jesteśmy za dużą firmą, a dla innych nadal zbyt małą. Niemniej jesteśmy mocno zorientowani na rozwój i docieranie z naszymi produktami, ale też i wartościami, do coraz większej liczby konsumentów, bo naprawdę w pełni jesteśmy świadomi wysokiej jakości naszych kosmetyków, a wartości jakie wyznajemy (dbanie o planetę, troska o swoje dobre samopoczucie, uważność na otaczający świat oraz częste, nieinwazyjne obcowanie z naturą) są ponadczasowe, ale dziś też nabierają większego wymiaru.

Joanna Hołuj, właścicielka IOSSI:

IOSSI powstało organicznie. Na samym początku próbowałam ogarnąć wszystko w pojedynkę. Tempo rozwoju firmy było coraz szybsze – chcąc nadążyć za rozwojem marki, która rozkwitała na moich oczach, zatrudniłam pierwsze osoby. 

Po kilku latach działania w kameralnym gronie w malutkiej pracowni w Krakowie, chwyciliśmy wiatr w skrzydła w nowych przestrzeniach pod Puszczą Niepołomicką. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że najtrudniejsze było uchwycenie tego właściwego momentu, w którym należało podjąć decyzję o większych zmianach – przeprowadzce do większej pracowni, powiększeniu zespołu, inwestycji w nowy sprzęt, ale przede wszystkim zmianie organizacji pracy. 

Wyzwaniem było przekazanie odpowiedzialności, delegowanie zadań – dużo mnie to nauczyło. Chyba jednak niezależnie od branży jest to rodzaj sprawdzianu –  gdy firma, w której pracuje garstka osób, a relacje są bliskie, staje się większym “organizmem”. Zmienia się wtedy przepływ informacji, podział obowiązków, sposób zarządzania ludźmi. Każda osoba, która zasila nasz zespół wnosi coś od siebie. Aktualnie pracujemy w gronie 20 pasjonatów. Ciekawe jest to, że wśród pracowników, którzy dołączyli do nas w przeciągu ostatnich dwóch lat ponad 80% należy do lokalnej społeczności – z Kłaja, Bochni czy Niepołomic. 

Niedawno przeszliśmy kolejną dużą zmianę – IOSSI przekształciło się z jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. Formalności z tym związane zakończyliśmy z końcem stycznia. Było to dla nas ogromne wyzwanie: organizacyjnie, logistycznie, w systemie zarządzania produkcją. Wynikające po prostu z faktu bycia większą firmą. 

Co dało nam wyjście z etapu startupu? Największą zmianą była możliwość planowania projektów z wyprzedzeniem, zwłaszcza tych długofalowych. IOSSI idzie do przodu z konkretną wizją. Pandemia pokazała jednak, że w obecnych czasach warto być elastycznym. Plany mogą dynamicznie się zmienić, a ich realizacja przesunąć w czasie. W naszym przypadku są to duże, międzynarodowe targi, które odwoływane są od dwóch lat. Nie zatrzymujemy się jednak – otwieramy się na zmiany niezbędne do tego, by firma dalej się rozwijała. Obecne miejsce, w którym znajduje się IOSSI to dobre miejsce. Stabilne i lokalne, z marzeniami do spełnienia!

Tomasz Topolski, członek zarządu Elfa Pharm Polska:

Niewątpliwie podobnie jak wiele firm przed nami, po pierwszych kilku latach dynamicznego, stosunkowo prostego i organicznego rozwoju, nadchodzi okres jego wyhamowania.

Pojawia się konkluzja, że w pierwotnym, niewielkim zespole niemożliwe jest zarządzanie coraz bardziej rozbudowanymi i skomplikowanymi procesami. Firma staje przed wyborem: jeśli chce dalej się rozwijać, koniecznie staje się poszerzanie zespołu. Zatrudnianie nowych pracowników pociąga z kolei za sobą zwiększone koszty, dlatego bardzo ważne staje się zarządzanie zespołem ludzkim, delegowanie zadań, wzajemne zaufanie między pracodawcą a pracownikiem. Przy większej ilości pracowników zwiększa się ich rotacja, co nigdy nie jest korzystne. Nową osobę trzeba wdrażać, szkolić, pilnować, a i tak nigdy nie uniknie się błędów i pomyłek, w końcu jesteśmy wszyscy ludźmi.

Jednak pomimo trudności, z którymi nasza branża się boryka i tak na tle wielu innych jest ona wciąż atrakcyjna i stosunkowo odporna na chaos związany z covidem, a trendy i badania pokazują jak ważnym produktem u konsumentów stały się właśnie kosmetyki. To powoduje, że ciągle pojawiają się nowi gracze, którzy w tej branży inwestują swoje pieniądze, nawet jeśli wcześniej zupełnie nie byli związani z kosmetykami. Dlatego nie uważam, żeby w najbliższym czasie zdecydowanie zmniejszyła się liczba producentów, raczej podejrzewam, że to rozdrobnienie polskiego rynku będzie się tylko pogłębiało.

Anna Śliwińska, właścicielka Olivia Plum:

Marka Olivia Plum, której jestem założycielką i właścicielką, istnieje na rynku już 4 lata. To dynamiczny okres dla rozwoju firmy, który dodatkowo przez połowę swojej działalności, funkcjonuje na rynku w czasach pandemii.

Pomimo niełatwych czasów (brak surowców, opóźnienia w dostawach, wzrost kosztów oraz kwarantanny), wprowadzamy nowe produkty do portfolio i docieramy z marką do szerszego grona odbiorców.  Olivia Plum z roku na roku ma coraz większą rozpoznawalność i świadomość klientów zainteresowanych kosmetykami naturalnymi, ale nie tylko. Ostatni rok to duży wzrost dystrybucji, szczególnie w kanale online - marka jest już dostępna w większości znanych i lubianych drogerii (douglas.pl, mintishop.pl, topestetic.pl, cosibella.pl, cocolita.pl, drogerienatura.pl i in.), dzięki czemu stale poszerza grupę nowych klientów.

Jednym z głównych celów na najbliższą przyszłość jest przejście na wyższy poziom sprzedaży, czyli wejście do sklepów stacjonarnych, szczególnie do sieci oraz rozpoczęcie działalności eksportowej. Do tego potrzeba zarówno kapitału ludzkiego i finansowego.

Pomimo stałego rozwoju firmy, zaliczamy się do bardzo małych organizacji i to widać w szczególności na etapie zarządczym i operacyjnym, gdzie większość obowiązków i decyzji leży w rękach jednej osoby - właścicielki, czyli mnie samej. Ostatni okres pokazał mi, że chcąc rozwijać markę i firmę, tak jak sobie to wymarzyłam, muszę być otwarta na różne możliwości. Z jednej strony, coraz mocniej obserwuję, że doba nie jest z gumy, a moja skromna osoba nie musi być superwoman:) w każdym obszarze prowadzenia biznesu. I to jest OK. Uważam, że lepiej być tego świadomym, aniżeli wmawiać sobie że jest inaczej. Dodatkowo, biznes finansowany był dotychczas z własnych środków, a jak wiemy, rozwój biznesu na bardzo konkurencyjnym rynku, wymaga ciągłego finansowania. Dlatego też aktualnie jestem otwarta na atrakcyjne partnerstwa z osobami, które mogłyby mnie wspierać  i uzupełniać kompetencyjnie. Jestem otwarta na rozmowy z potencjalnymi osobami (menedżerami, ekspertami branży beauty, aniołami biznesu), które chciałyby zainwestować swoją pracę, czas i pieniądze w dalsze budowanie marki Olivia Plum. Uważam, że marka ma duży potencjał, który może zainteresować potencjalnych inwestorów czy menedżerów. Myślę, że nawiązując współpracę z właściwymi osobami, będę w stanie przyspieszyć proces rozwoju marki, a wspólnymi siłami będziemy w stanie osiągnąć więcej i lepiej.

Katarzyna Lechowicz, właścicielka Bosqie

Firma, która wyszła już z etapu startupu, staje przed wieloma wyzwaniami. Z pewnością jest nią zbudowanie trwałego zespołu, który wciąż może nie być dostatecznie dobrze zgrany, a prawidłowa komunikacja w firmie jest niezwykle ważna do jej właściwego funkcjonowania.

Zwiększenie sprzedaży oraz próba zwiększenia świadomości marki na rynku również stanowi znaczące wyzwanie dla firmy, która nie jest dużą organizacją i nie generuje jeszcze satysfakcjonującego przychodu. W wyniku rozwoju startupu i jego przekształcania w firmę zwiększa się zapotrzebowanie na współpracowników. Zarządzanie pracą pracowników może stanowić wyzwanie dla młodych przedsiębiorców. Najczęściej spotykamy się z takimi problemami, jak słaby przepływ informacji czy nieodpowiedni podział obowiązków.

Wiele młodych firm w początkowej działalności decyduje się na rozwój organiczny, gdzie marketing prowadzony jest przez samych zarządzających i nie przeznacza się na niego dodatkowego budżetu. Niestety, przy obecnym wysyceniu profili firmowych na mediach społecznościowych takie działania organiczne rzadko przynoszą oczekiwany efekt.

 

fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager