Wzrastające możliwości na rynku chińskim dla europejskich producentów kosmetyków

Wzrastające możliwości na rynku chińskim dla europejskich producentów kosmetyków

Wraz z wejściem w życie Rozporządzenia w Sprawie Nadzoru i Administracji w Zakresie Kosmetyków (CSAR - Cosmetics Supervision and Administration Regulation) znacznie wzrosło zainteresowanie eksportem kosmetyków do Chin.

Nowe regulacje wniosły wiele zmian oraz umożliwiły sprzedaż produktów bez testowania na zwierzętach. Rynek chiński otworzył się na wielu nowych producentów z Europy i całego świata, stosujących się do zasad ‘cruelty free’.

Zwolnienie z testów – ogólne zasady

Zwolnienie z testów dotyczy tylko produktów ogólnych (z ang. general cosmetics), natomiast produkty specjalne w dalszym ciągu wymagają testowania. W przypadku produktów dla niemowląt, dzieci oraz kosmetyków zawierających nowy składnik (wymagający 3-letniego okresu monitorowania), testy są w dalszym ciągu obowiązkowe.

Dodatkowe wymagania

Kosmetyki ogólne mogą być zwolnione z testowania jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

  • produkt przejdzie pozytywnie ocenę bezpieczeństwa (wydaną przez eksperta ds. oceny produktów z co najmniej 5-letnim doświadczeniem zawodowym),
  • producent przedstawi certyfikat GMP (dobrej praktyki produkcji) wydany przez lokalne władze rządowe.

W związku z różnicami w lokalnych systemach regulacji kosmetyków nie wszystkie certyfikaty zostaną zaakceptowane przez chińskie władze. Krajowa Administracja Produktów Medycznych (z ang. NMPA -National Medical Products Administration) pracuje nad nowymi rozwiązaniami i wydaniem drugiej wersji wymagań odnośnie certyfikatów GMP. Nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 r.

Etykietowanie – nowe zasady

Najważniejsza zmiana odnośnie etykietowania dotyczy sposobu przedstawiania wykazu składników. Nazwy składników należy przedstawić według chińskich nazw INCI w kolejności malejącej (stężenia wyższe niż 0,1%). Natomiast substancje obecne w produkcie w stężeniach poniżej 0,1% należy wymienić osobno i oznaczyć jako „inne śladowe składniki”. Dodatkowo produkty muszą posiadać etykietę w języku chińskim, której treść musi być zgodna z oryginałem. Planowane wejście w życie nowych zasad przypada na 1 maja 2022 r. Od tego momentu wszystkie zgłaszane lub rejestrowane kosmetyki muszą posiadać etykietę zgodną z nowymi przepisami. W przypadku produktów wprowadzonych na rynek przed 1 maja 2022 r. obowiązuje okres przejściowy. Etykiety muszą zostać zaktualizowane do 1 maja 2023 r.

Źródła:
Chemical Inspection and Regulation Service (CIRS) China
The State Council the People's Republic of China (http://english.www.gov.cn/)
Autor: Mgr inż. Katarzyna Sauvageot, Regulatory Manager i Safety Assessor w Nolichem Sp. z o.o.
Szkolenia webinar & kontakt: katarzyna.sauvageot@nolichem.com
# Eksport
 reklama