Brazylijski rynek kosmetyczny - co warto o nim wiedzieć

Brazylijski rynek kosmetyczny - co warto o nim wiedzieć

Brazylia to czwarty największy na świecie, zaraz po Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii, rynek jeśli chodzi o sektor beauty. Pomimo różnych kryzysów branża kosmetyczna w tym kraju cały czas dynamicznie się rozwija. Zdecydowanie jest to ciekawe miejsce do inwestycji dla polskich przedsiębiorców z branży.

Brasilian Beauty

Brazylia to piąty największy kraj świata, z populacją sięgającą ponad 210 milionów osób. Brazylijczycy są znani z przykładania dużej uwagi do swojego wyglądu, kosmetyki pełnią więc istotną rolę w brazylijskiej rzeczywistości.

Brazylia to czwarty na świecie sektor „beauty”. Jest to także trzeci kraj co do liczby nowych produktów wprowadzanych na rynek (za USA i Chinami), trzecie państwo na świecie, gdzie najwięcej wydaje się na kosmetyki oraz drugi na globie rynek perfum (po USA). W 2021 r. bilans handlowy sektora kosmetycznego wyniósł 1,4 mld USD, co jest wzrostem o 16,2% w porównaniu z rokiem poprzednim.  Od stycznia do grudnia 2021 r. import sektora kosmetycznego osiągnął wartość 688,4 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Głównymi sprzedawcami kosmetyków do Brazylii są Francja oraz Chiny.  Najczęściej importowane są produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kremy/produkty do opalania i zapachy, a także środki do higieny jamy ustnej.

Szacuje się, że ok. 90% kosmetyków i perfum kupowanych na rynku brazylijskim to towary produkowane przez brazylijskich producentów. Wynika to z faktu, iż sam rynek krajowy jest dynamiczny i prężnie się rozwija, a brazylijscy importerzy, z powodu protekcjonistycznej polityki rządu, często napotykają na różnego rodzaju trudności w sprowadzaniu kosmetyków do Brazylii.

Do największych producentów produktów kosmetycznych w 2021 r. zaliczali się Natura&Co (11,9% udziału w rynku), Grupo Boticário (11,8%) oraz Unilever (11,5%). Dwie pierwsze firmy to przedsiębiorstwa brazylijskie, co pokazuje siłę krajowego rynku. Polskie marki nie przebiły się jeszcze szerzej do świadomości konsumentów z Brazylii. Jedną z polskich firm, obecnych w tym kraju, jest marka La-Rive, produkująca perfumy.

Do głównych trendów, istniejących obecnie na brazylijskim rynku kosmetycznym, należy zaliczyć wzrost sprzedaży kosmetyków naturalnych i wegańskich, męskich oraz produktów  związanych z pielęgnacją skóry. Coraz więcej konsumentów podkreśla także, że przy zakupie kieruje się tym czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska.

Obserwowalny jest również duży popyt na tanie kosmetyki, co związane jest z wysokimi stopami procentowymi oraz dużą inflacją w kraju. Brazylijskie społeczeństwo można podzielić na klasy od A do E, gdzie A oznacza grupę najbogatszą, a E najbiedniejszą. Do grup D i E należy łącznie ponad 50% społeczeństwa Brazylii. Należy mieć więc w pamięci, że jest to kraj mocno rozwarstwiony społecznie.

Do głównych kanałów dystrybucji należą handel detaliczny, sklepy specjalistyczne, drogerie, sprzedaż bezpośrednia oraz sprzedaż online. Jednym z bardziej popularnych kanałów dystrybucji w Brazylii są supermarkety. Należy jednak pamiętać, że w supermarketach można raczej znaleźć produkty z niższej półki. Drugim najbardziej popularnym kanałem dystrybucji są apteki. Pandemia spowodowała, że niezwykle mocno rozwinęła się sprzedaż internetowa i w 2021 r. odpowiadała za 34% całkowitej sprzedaży kosmetyków. Jest to kanał który bardzo mocno się rozwija i zwłaszcza duże brazylijskie marki inwestują w ten tryb dystrybucji.

Bariery wejścia na rynek

Rynek brazylijski zalicza się do rynków trudnych. Związane jest to z paroma czynnikami:

Podatki - jednym z aspektów, który wpływa na trudność prowadzenia biznesu w Brazylii jest skomplikowana struktura podatkowa. Na każdym szczeblu administracji obecne są podatki, są to podatki federalne, stanowe oraz miejskie. Istnieją także podatki międzystanowe. To wszystko może powodować czasem nakładanie się różnych stawek podatkowych dla tego samego produktu/usługi. Taryfy importowe są strategią ochrony sektora krajowego. Wynika to z polityki rozwoju, której częścią jest wielosektorowy protekcjonizm, mający chronić rodzimy przemysł i przewagę konkurencyjną wewnątrz kraju.

Organy kontrolujące - wszystkie produkty, które są importowane do Brazylii muszą zostać zarejestrowane w Narodowej Agencji Nadzoru Zdrowotnego (ANVISA). Agencja ta publikuje także listę substancji zabronionych w Brazylii, dlatego tak ważna jest analiza wszystkich produktów i ich składników przed importem. W kraju produkty kosmetyczne dzielą się na dwie główne kategorie ryzyka: produkty o stopniu ryzyka 1 i produkty o stopniu ryzyka 2. Produkty sklasyfikowane w pierwszej kategorii to te, które mają właściwości, które są im nieodłączne  i nie wymagają uprzedniego udokumentowania ich komercjalizacji, ani nawet szczegółowych wskazań dotyczących ich stosowania. Towary z drugiej grupy muszą już posiadać dowód bezpieczeństwa i skuteczności, szczegółowe i konkretne informacje, które, jeśli nie są jasno zakomunikowane, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Jeżeli nasz produkt posiada jakąś substancję, która jest zawarta w protokole montrealskim (CFC), to wtedy również musi zostać on zarejestrowany w IBAMA, organizacji, związanej z ochroną środowiska

Opakowania - według wytycznych ANVISA wszystkie nazwy substancji, skład chemiczny i składniki naszych produktów muszą zostać przetłumaczone na język portugalski, zgodnie z międzynarodowym nazewnictwem składników kosmetycznych. Nazwy mogą być wydrukowane na opakowaniu oryginalnym lub na naklejce komplementarnej.

Eksport do Brazylii

Na stronie internetowej brazylijskiego stowarzyszenie dystrybutorów perfum i kosmetyków ADIPEC, można znaleźć szczegółowe informacje w jaki sposób wyeksportować swoje produkty do Brazylii. W zakładce How to export to Brazil można znaleźć dokładniejsze informacje dotyczące regulacji, spraw komercyjnych oraz logistycznych. Znajdują się tam też kontakty do dystrybutorów i importerów zrzeszonych w tym stowarzyszeniu. Samo stowarzyszenie produkuje oznakowanie, które świadczy o jakości i oryginalności kosmetyków.

źródło: PAIH

# Eksport
 reklama