Brazylijski rynek kosmetyczny - co warto o nim wiedzieć

Brazylijski rynek kosmetyczny - co warto o nim wiedzieć

Brazylia to czwarty największy na świecie, zaraz po Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii, rynek jeśli chodzi o sektor beauty. Pomimo różnych kryzysów branża kosmetyczna w tym kraju cały czas dynamicznie się rozwija. Zdecydowanie jest to ciekawe miejsce do inwestycji dla polskich przedsiębiorców z branży.

Brasilian Beauty

Brazylia to piąty największy kraj świata, z populacją sięgającą ponad 210 milionów osób. Brazylijczycy są znani z przykładania dużej uwagi do swojego wyglądu, kosmetyki pełnią więc istotną rolę w brazylijskiej rzeczywistości.

Brazylia to czwarty na świecie sektor „beauty”. Jest to także trzeci kraj co do liczby nowych produktów wprowadzanych na rynek (za USA i Chinami), trzecie państwo na świecie, gdzie najwięcej wydaje się na kosmetyki oraz drugi na globie rynek perfum (po USA). W 2021 r. bilans handlowy sektora kosmetycznego wyniósł 1,4 mld USD, co jest wzrostem o 16,2% w porównaniu z rokiem poprzednim.  Od stycznia do grudnia 2021 r. import sektora kosmetycznego osiągnął wartość 688,4 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Głównymi sprzedawcami kosmetyków do Brazylii są Francja oraz Chiny.  Najczęściej importowane są produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kremy/produkty do opalania i zapachy, a także środki do higieny jamy ustnej.

Szacuje się, że ok. 90% kosmetyków i perfum kupowanych na rynku brazylijskim to towary produkowane przez brazylijskich producentów. Wynika to z faktu, iż sam rynek krajowy jest dynamiczny i prężnie się rozwija, a brazylijscy importerzy, z powodu protekcjonistycznej polityki rządu, często napotykają na różnego rodzaju trudności w sprowadzaniu kosmetyków do Brazylii.

Do największych producentów produktów kosmetycznych w 2021 r. zaliczali się Natura&Co (11,9% udziału w rynku), Grupo Boticário (11,8%) oraz Unilever (11,5%). Dwie pierwsze firmy to przedsiębiorstwa brazylijskie, co pokazuje siłę krajowego rynku. Polskie marki nie przebiły się jeszcze szerzej do świadomości konsumentów z Brazylii. Jedną z polskich firm, obecnych w tym kraju, jest marka La-Rive, produkująca perfumy.

Do głównych trendów, istniejących obecnie na brazylijskim rynku kosmetycznym, należy zaliczyć wzrost sprzedaży kosmetyków naturalnych i wegańskich, męskich oraz produktów  związanych z pielęgnacją skóry. Coraz więcej konsumentów podkreśla także, że przy zakupie kieruje się tym czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska.

Obserwowalny jest również duży popyt na tanie kosmetyki, co związane jest z wysokimi stopami procentowymi oraz dużą inflacją w kraju. Brazylijskie społeczeństwo można podzielić na klasy od A do E, gdzie A oznacza grupę najbogatszą, a E najbiedniejszą. Do grup D i E należy łącznie ponad 50% społeczeństwa Brazylii. Należy mieć więc w pamięci, że jest to kraj mocno rozwarstwiony społecznie.

Do głównych kanałów dystrybucji należą handel detaliczny, sklepy specjalistyczne, drogerie, sprzedaż bezpośrednia oraz sprzedaż online. Jednym z bardziej popularnych kanałów dystrybucji w Brazylii są supermarkety. Należy jednak pamiętać, że w supermarketach można raczej znaleźć produkty z niższej półki. Drugim najbardziej popularnym kanałem dystrybucji są apteki. Pandemia spowodowała, że niezwykle mocno rozwinęła się sprzedaż internetowa i w 2021 r. odpowiadała za 34% całkowitej sprzedaży kosmetyków. Jest to kanał który bardzo mocno się rozwija i zwłaszcza duże brazylijskie marki inwestują w ten tryb dystrybucji.

Bariery wejścia na rynek

Rynek brazylijski zalicza się do rynków trudnych. Związane jest to z paroma czynnikami:

Podatki - jednym z aspektów, który wpływa na trudność prowadzenia biznesu w Brazylii jest skomplikowana struktura podatkowa. Na każdym szczeblu administracji obecne są podatki, są to podatki federalne, stanowe oraz miejskie. Istnieją także podatki międzystanowe. To wszystko może powodować czasem nakładanie się różnych stawek podatkowych dla tego samego produktu/usługi. Taryfy importowe są strategią ochrony sektora krajowego. Wynika to z polityki rozwoju, której częścią jest wielosektorowy protekcjonizm, mający chronić rodzimy przemysł i przewagę konkurencyjną wewnątrz kraju.

Organy kontrolujące - wszystkie produkty, które są importowane do Brazylii muszą zostać zarejestrowane w Narodowej Agencji Nadzoru Zdrowotnego (ANVISA). Agencja ta publikuje także listę substancji zabronionych w Brazylii, dlatego tak ważna jest analiza wszystkich produktów i ich składników przed importem. W kraju produkty kosmetyczne dzielą się na dwie główne kategorie ryzyka: produkty o stopniu ryzyka 1 i produkty o stopniu ryzyka 2. Produkty sklasyfikowane w pierwszej kategorii to te, które mają właściwości, które są im nieodłączne  i nie wymagają uprzedniego udokumentowania ich komercjalizacji, ani nawet szczegółowych wskazań dotyczących ich stosowania. Towary z drugiej grupy muszą już posiadać dowód bezpieczeństwa i skuteczności, szczegółowe i konkretne informacje, które, jeśli nie są jasno zakomunikowane, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Jeżeli nasz produkt posiada jakąś substancję, która jest zawarta w protokole montrealskim (CFC), to wtedy również musi zostać on zarejestrowany w IBAMA, organizacji, związanej z ochroną środowiska

Opakowania - według wytycznych ANVISA wszystkie nazwy substancji, skład chemiczny i składniki naszych produktów muszą zostać przetłumaczone na język portugalski, zgodnie z międzynarodowym nazewnictwem składników kosmetycznych. Nazwy mogą być wydrukowane na opakowaniu oryginalnym lub na naklejce komplementarnej.

Eksport do Brazylii

Na stronie internetowej brazylijskiego stowarzyszenie dystrybutorów perfum i kosmetyków ADIPEC, można znaleźć szczegółowe informacje w jaki sposób wyeksportować swoje produkty do Brazylii. W zakładce How to export to Brazil można znaleźć dokładniejsze informacje dotyczące regulacji, spraw komercyjnych oraz logistycznych. Znajdują się tam też kontakty do dystrybutorów i importerów zrzeszonych w tym stowarzyszeniu. Samo stowarzyszenie produkuje oznakowanie, które świadczy o jakości i oryginalności kosmetyków.

źródło: PAIH

# Eksport
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Saraya - Regulatory Affairs Manager Oferta pracy: Yonelle ekspert/szkoleniowiec marki Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Brand Manager – kosmetyka biała Oferta pracy: Ezebra.pl - Kupiec Oferta pracy: Semilac - Brand Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Manager ds. marketingu Oferta pracy: Mustela - Junior Product Manager Oferta pracy: BasicLab - Media Planner Buyer Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Technolog Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Koordynator ds. marketingu i e-commerce Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Dax Cosmetics - Key Account Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. Zakupów i Logistyki Oferta pracy: Mokosh Cosmetics - Samodzielny Technolog Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager