Brazylijski rynek kosmetyczny - co warto o nim wiedzieć

Brazylijski rynek kosmetyczny - co warto o nim wiedzieć

Brazylia to czwarty największy na świecie, zaraz po Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii, rynek jeśli chodzi o sektor beauty. Pomimo różnych kryzysów branża kosmetyczna w tym kraju cały czas dynamicznie się rozwija. Zdecydowanie jest to ciekawe miejsce do inwestycji dla polskich przedsiębiorców z branży.

Brasilian Beauty

Brazylia to piąty największy kraj świata, z populacją sięgającą ponad 210 milionów osób. Brazylijczycy są znani z przykładania dużej uwagi do swojego wyglądu, kosmetyki pełnią więc istotną rolę w brazylijskiej rzeczywistości.

Brazylia to czwarty na świecie sektor „beauty”. Jest to także trzeci kraj co do liczby nowych produktów wprowadzanych na rynek (za USA i Chinami), trzecie państwo na świecie, gdzie najwięcej wydaje się na kosmetyki oraz drugi na globie rynek perfum (po USA). W 2021 r. bilans handlowy sektora kosmetycznego wyniósł 1,4 mld USD, co jest wzrostem o 16,2% w porównaniu z rokiem poprzednim.  Od stycznia do grudnia 2021 r. import sektora kosmetycznego osiągnął wartość 688,4 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Głównymi sprzedawcami kosmetyków do Brazylii są Francja oraz Chiny.  Najczęściej importowane są produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kremy/produkty do opalania i zapachy, a także środki do higieny jamy ustnej.

Szacuje się, że ok. 90% kosmetyków i perfum kupowanych na rynku brazylijskim to towary produkowane przez brazylijskich producentów. Wynika to z faktu, iż sam rynek krajowy jest dynamiczny i prężnie się rozwija, a brazylijscy importerzy, z powodu protekcjonistycznej polityki rządu, często napotykają na różnego rodzaju trudności w sprowadzaniu kosmetyków do Brazylii.

Do największych producentów produktów kosmetycznych w 2021 r. zaliczali się Natura&Co (11,9% udziału w rynku), Grupo Boticário (11,8%) oraz Unilever (11,5%). Dwie pierwsze firmy to przedsiębiorstwa brazylijskie, co pokazuje siłę krajowego rynku. Polskie marki nie przebiły się jeszcze szerzej do świadomości konsumentów z Brazylii. Jedną z polskich firm, obecnych w tym kraju, jest marka La-Rive, produkująca perfumy.

Do głównych trendów, istniejących obecnie na brazylijskim rynku kosmetycznym, należy zaliczyć wzrost sprzedaży kosmetyków naturalnych i wegańskich, męskich oraz produktów  związanych z pielęgnacją skóry. Coraz więcej konsumentów podkreśla także, że przy zakupie kieruje się tym czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska.

Obserwowalny jest również duży popyt na tanie kosmetyki, co związane jest z wysokimi stopami procentowymi oraz dużą inflacją w kraju. Brazylijskie społeczeństwo można podzielić na klasy od A do E, gdzie A oznacza grupę najbogatszą, a E najbiedniejszą. Do grup D i E należy łącznie ponad 50% społeczeństwa Brazylii. Należy mieć więc w pamięci, że jest to kraj mocno rozwarstwiony społecznie.

Do głównych kanałów dystrybucji należą handel detaliczny, sklepy specjalistyczne, drogerie, sprzedaż bezpośrednia oraz sprzedaż online. Jednym z bardziej popularnych kanałów dystrybucji w Brazylii są supermarkety. Należy jednak pamiętać, że w supermarketach można raczej znaleźć produkty z niższej półki. Drugim najbardziej popularnym kanałem dystrybucji są apteki. Pandemia spowodowała, że niezwykle mocno rozwinęła się sprzedaż internetowa i w 2021 r. odpowiadała za 34% całkowitej sprzedaży kosmetyków. Jest to kanał który bardzo mocno się rozwija i zwłaszcza duże brazylijskie marki inwestują w ten tryb dystrybucji.

Bariery wejścia na rynek

Rynek brazylijski zalicza się do rynków trudnych. Związane jest to z paroma czynnikami:

Podatki - jednym z aspektów, który wpływa na trudność prowadzenia biznesu w Brazylii jest skomplikowana struktura podatkowa. Na każdym szczeblu administracji obecne są podatki, są to podatki federalne, stanowe oraz miejskie. Istnieją także podatki międzystanowe. To wszystko może powodować czasem nakładanie się różnych stawek podatkowych dla tego samego produktu/usługi. Taryfy importowe są strategią ochrony sektora krajowego. Wynika to z polityki rozwoju, której częścią jest wielosektorowy protekcjonizm, mający chronić rodzimy przemysł i przewagę konkurencyjną wewnątrz kraju.

Organy kontrolujące - wszystkie produkty, które są importowane do Brazylii muszą zostać zarejestrowane w Narodowej Agencji Nadzoru Zdrowotnego (ANVISA). Agencja ta publikuje także listę substancji zabronionych w Brazylii, dlatego tak ważna jest analiza wszystkich produktów i ich składników przed importem. W kraju produkty kosmetyczne dzielą się na dwie główne kategorie ryzyka: produkty o stopniu ryzyka 1 i produkty o stopniu ryzyka 2. Produkty sklasyfikowane w pierwszej kategorii to te, które mają właściwości, które są im nieodłączne  i nie wymagają uprzedniego udokumentowania ich komercjalizacji, ani nawet szczegółowych wskazań dotyczących ich stosowania. Towary z drugiej grupy muszą już posiadać dowód bezpieczeństwa i skuteczności, szczegółowe i konkretne informacje, które, jeśli nie są jasno zakomunikowane, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Jeżeli nasz produkt posiada jakąś substancję, która jest zawarta w protokole montrealskim (CFC), to wtedy również musi zostać on zarejestrowany w IBAMA, organizacji, związanej z ochroną środowiska

Opakowania - według wytycznych ANVISA wszystkie nazwy substancji, skład chemiczny i składniki naszych produktów muszą zostać przetłumaczone na język portugalski, zgodnie z międzynarodowym nazewnictwem składników kosmetycznych. Nazwy mogą być wydrukowane na opakowaniu oryginalnym lub na naklejce komplementarnej.

Eksport do Brazylii

Na stronie internetowej brazylijskiego stowarzyszenie dystrybutorów perfum i kosmetyków ADIPEC, można znaleźć szczegółowe informacje w jaki sposób wyeksportować swoje produkty do Brazylii. W zakładce How to export to Brazil można znaleźć dokładniejsze informacje dotyczące regulacji, spraw komercyjnych oraz logistycznych. Znajdują się tam też kontakty do dystrybutorów i importerów zrzeszonych w tym stowarzyszeniu. Samo stowarzyszenie produkuje oznakowanie, które świadczy o jakości i oryginalności kosmetyków.

źródło: PAIH

# Eksport
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi