tekst: Maciej Bujak, Social Media Manager Nesperta Sp. z o.o.
Nie można zapomnieć też o najważniejszym czynniku, dla którego jesteśmy obecni w social media – społeczność. Semilac jest liderem wśród marek urodowych, o której najczęściej mówi się w polskim internecie[1]. To nie przypadek, a efekt przemyślanych, spójnych działań, podejmowanych konsekwentnie od kilku lat.
Semilac na Instagramie jest aktywny już od kilku lat i sukcesywnie buduje społeczność wokół hasztagu #semilac (ponad 920 tysięcy zdjęć opublikowanych przez miłośniczki manicure)oraz #semigirls (ponad 93 tysiące publikacji zrzeszających nasze fanki).
Konsekwentna strategia, interesujący i dopasowany content oraz współtworzenie profilu z klientkami od kilku lat zapewnia nam pozycję lidera na polskim Instagramie.W kategorii uroda, pod względem obserwatorów i zaangażowania, nieustannie jesteśmy numerem 1.
(źródło: https://www.sotrender.com/trends/instagram/poland/201803/marki/fmcg)
Facebook Semilac to platforma zrzeszająca ponad 660 tysięcy miłośniczek manicure i makijażu. Produkty z naszym logo dostępne są w ponad 35 krajach, dlatego prowadzimy globalny fanpage zapewniającą szybki, spójny i wartościowy content klientom z kilkunastu rynków. Lata praktyki sprawiają, że wiemy jakie zdjęcia, wpisy czy konkursy są najbardziej pożądane przez użytkowniczki. Duży nacisk kładziemy także na edukację - publikujemy przydatne porady, inspirujące stylizacje oraz proste tricki na manicure i make-up.
W 2018 roku bardzo dużą popularnością cieszyły się makijażowe ‘short video’, które w przystępny sposób pokazywały wykorzystanie naszych produktów do make-up’u krok po kroku.
Co ciekawe – video te tworzone są przez influencerów, z którymi regularnie współpracujemy.
Na Facebooku również ważna jest dla nas społeczność, dlatego od 2014 roku prowadzimy zamkniętą grupę dedykowaną wszystkim osobom, które jeszcze mocniej chcą zgłębić tajniki makijażu i manicure. Aktualnie grup zrzesza już ponad 76 tysięcy osób. To dla nas niewyczerpalne źródło wiedzy o marce.
Kluczowym celem naszych działań w social media jest ciągłe angażowanie klientek, współtworzenie treści oraz publikowanie materiałów w odpowiedzi na ich potrzeby. Szybko dostrzegliśmy pozytywny wpływ video marketingu i dwa lata temu, jako pierwsi w branży lakierów hybrydowych, wystartowaliśmy z własną telewizją internetową – Semilac TV na YouTube.
Nasi eksperci przybliżają tutaj zagadnienia z zakresu stylizacji i pielęgnacji paznokci oraz kosmetyków do makijażu. Przez ostatnie dwa lata odcinki z serii Semilac TV na naszym kanale na YouTube obejrzano ponad 2,5 mln razy, klienci dodali pod nimi ponad 5 tys. komentarzy i ponad 15 tys. łapek w górę.
Odcinki pojawiają się co niedzielę, dzięki czemu budujemy więź z odbiorcami. Gośćmi naszych programów niejednokrotnie są współpracujące z marką influencerki oraz laureatki konkursów. Ta otwartość i szybkie reagowanie na potrzeby odbiorców zapewnia nam nie tylko pierwsze miejsca w rankingach, ale przede wszystkim pozwala tworzyć silną społeczność miłośniczek marki.
Doradza, dobiera stylizacje, inspiruje klientki — to tylko niektóre zadania chatbota Semilac, który w połowie 2018 roku został uruchomiony na naszym fanpage’u. Wirtualny asystent to nasza odpowiedź na potrzeby klientek, które szukają kompleksowych informacji o produktach Semilac, a ich naturalnym kanałem komunikacji jest Messenger. Prowadzimy angażującą komunikację z miłośniczkami naszych produktów w mediach społecznościowych, opartą przede wszystkim na dialogu. Staramy się je także regularnie zaskakiwać nowymi rozwiązaniami, w końcu innowacja jest wpisana w DNA naszej marki.
Rozwiązanie umożliwia powrót do historii konwersacji w Messengerze w dowolnym momencie.
Stąd za pomocą chatbota Semilac, klientki z łatwością mogą wyszukać interesujące je rozwiązania, wpisując w komunikatorze numer produktu, kolor czy nazwę kolekcji.
A jeśli zapytają np. o to „jak zdejmować hybrydy”, bot przekieruje je do filmiku instruktażowego na naszym kanale YouTube. Co ciekawe, chatbot Semilac umożliwia również testowanie produktów do makijażu za pomocą efektu AR, który w czasie rzeczywistym przenosi produkt na twarz, dzięki czemu w łatwy sposób Semigirls mogą sprawdzić, czy dana pomadka pasuje do ich karnacji lub czy cień do powiek w kolorze butelkowej zieleni to jest to, czego szukały. Tu w łatwy sposób można przetestować tę funkcję: www.facebook.com/fbcameraeffects/tryit/983799381807360/
Bardzo mocnym punktem chatbota są „Inspiracje” z podziałem na manicure i pedicure oraz szczęśliwy traf, czyli losowo wybraną stylizację. Wpisując nazwę lub numer lakieru w funkcji „Na paznokciach” użytkowniczki mogą sprawdzić jak wybrany przez nie kolor rzeczywiście wygląda na paznokciach lub zainspirować się połączeniami różnych produktów w konkretnych stylizacjach.
W marcu 2019 roku z okazji premiery nowej kolekcji City Break poszliśmy o krok dalej i stworzyliśmy dedykowany storytelling, który wygenerował ponad 0,5 mln interakcji (aż tyle wiadomości użytkownicy wymienili z chatbotem tylko w okresie 4 dni!).
W ramach promocji przeprowadziliśmy w chatbocie kilkudniową zabawę, podczas której użytkowniczki mogły poczuć się jak na wyjeździe z przyjaciółką. Pierwszego dnia, wysłaliśmy do nich wiadomość pytając, czy wybierają Paryż czy Barcelonę. Zgodnie z wyborem pierwszego dnia, użytkowniczki przez 4 kolejne dni mogły dalej poprowadzić historię oraz dowiedzieć się co nieco o wybranym mieście. W trakcie historii pojawiały się produkty Semilac, a każdy dzień kończył się przedpremierą lakieru z nowej kolekcji.
Ostatniego dnia odbył się konkurs, do którego dostęp miały tylko te osoby, które przeszły wszystkie 4 dni historii.
Semilac aktywnie współpracuje z innymi markami, poszerzając grupę odbiorców i zapewniając dodatkową wartość swoim klientom. Współprace opierają się na wsparciu w poszczególnych akcjach marketingowych i dzieleniu się swoim know-how. Oprócz silnych działań crossowych w social media, brandy współtworzą wiele aktywności dodatkowych, również w obszarze offline. Semilac współpracuje między innymi z: DeeZee.pl - lider sklepów internetowych oferujących kobiece obuwie; biżuterią YES, E.Wedel. Przykładem wspólnych działań może być stworzenie wspólnego koloru lakieru hybrydowego Semilac x DeeZee GIRLBOSS, który okazał się hitem sprzedaży. Produkt był mocno wspierany w social media obu marek i promowany przez influencerki.
W instagramowym konkursie, w którym do wygrania był roczny zapas lakierów Semilac i butów DeeZee, wzięło udział kilka tysięcy osób. Wygenerowaliśmy bardzo duże zaangażowanie i zaktywizowaliśmy ogromną rzeszę dziewczyn wokół produktu oraz idei siły kobiet, która jest spójna dla Semilac i DeeZee.
Semilac dużą rolę przywiązuje do doboru partnerów. Istotne są między innymi: zgodność celów i przekonań (women’s empowerment, girls power), mocna pozycja w social media i autentyczne angażowanie.
Komunikację naszej marki od początku opieraliśmy i nadal opieramy w dużym stopniu na działaniach z influencerami, szczególnie związanymi z kategorią beauty. Influencerzy niejednokrotnie dostarczają nam ciekawych insightów, są źródłem wiedzy nie tylko o potrzebach i zachowaniach konsumentów, ale mają też ogromny wpływ na kreowanie ich wyborów. Influencerki doskonale znają swoich obserwatorów, śledzą trendy, są na czasie z nowościami. Dlatego chętnie angażujemy je we wspólne projekty. Już w 2017 roku z trzema influencerkami stworzyliśmy autorskie kolekcje lakierów hybrydowych. Influencerki uczestniczyły w procesie od samego początku: począwszy od wyboru kolorów, nazw kolorów i kolekcji po wybór opakowania.
Mocno stawiamy na edukację influencerów - zapraszamy współpracujących z nami twórców na szkolenia do naszych Akademii Semilac, prezentujemy filozofię marki, włączamy ich w największe wydarzenia np. targi i pokazy, na których doświadczają świata marki i są blisko naszych konsumentek.
Dzięki sprawnemu transferowi wiedzy, influencerzy tworzą coraz lepsze, merytoryczne materiały i są w stanie autentycznie doradzić swoim obserwatorom.
Blogerki goszczą również w naszej internetowej telewizji Semilac TV i nagrywają odcinki, których tematy za każdym razem wybierają nasze klientki w ankietach prowadzonych na social media.
Obserwujemy na bieżąco, jakie zmiany zachodzą w wirtualnym świecie i jakie trendy w nim dominują. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że to co wczoraj zagwarantowało nam sukces i laur zwycięstwa w sieci, jutro może okazać się działaniem niewystarczającym. Dlatego w planowaniu naszych kampanii ważna jest nie tylko kreatywność i efektywność, ale i elastyczność – tak, aby móc szybko i sprawnie dostosować się do potencjalnie nowej sytuacji.
To co? Widzimy się w Internecie?
[1] raport social media index 2018 via sentione.com