Social Media Star – w Semilac wiemy, jak to się robi!
Social Media Star – w Semilac wiemy, jak to się robi!

tekst: Maciej Bujak, Social Media Manager Nesperta Sp. z o.o.

Nie ma idealnej recepty na to, jak marka powinna działać w social media. Na pewno kluczowa jest dobra strategia: odpowiednio dobrany, wysokiej jakości content, regularność publikowania i dobre pomysły.

Nie można zapomnieć też o najważniejszym czynniku, dla którego jesteśmy obecni w social media – społeczność. Semilac jest liderem wśród marek urodowych, o której najczęściej mówi się w polskim internecie[1]. To nie przypadek, a efekt przemyślanych, spójnych działań, podejmowanych konsekwentnie od kilku lat.

Instagram - lifestylowa społeczność #Semigirls

Semilac na Instagramie jest aktywny już od kilku lat i sukcesywnie buduje społeczność wokół hasztagu #semilac (ponad 920 tysięcy zdjęć opublikowanych przez miłośniczki manicure)oraz #semigirls (ponad 93 tysiące publikacji zrzeszających nasze fanki).

Konsekwentna strategia, interesujący i dopasowany content oraz współtworzenie profilu z klientkami od kilku lat zapewnia nam pozycję lidera na polskim Instagramie.W kategorii uroda, pod względem obserwatorów i zaangażowania, nieustannie jesteśmy numerem 1.

(źródło: https://www.sotrender.com/trends/instagram/poland/201803/marki/fmcg)

Facebook - edukacja, inspiracje, nowości, makijaż

Facebook Semilac to platforma zrzeszająca ponad 660 tysięcy miłośniczek manicure i makijażu. Produkty z naszym logo dostępne są w ponad 35 krajach, dlatego prowadzimy globalny fanpage zapewniającą szybki, spójny i wartościowy content klientom z kilkunastu rynków. Lata praktyki sprawiają, że wiemy jakie zdjęcia, wpisy czy konkursy są najbardziej pożądane przez użytkowniczki. Duży nacisk kładziemy także na edukację - publikujemy przydatne porady, inspirujące stylizacje oraz proste tricki na manicure i make-up.

W 2018 roku bardzo dużą popularnością cieszyły się makijażowe ‘short video’, które w przystępny sposób pokazywały wykorzystanie naszych produktów do make-up’u krok po kroku.

Co ciekawe – video te tworzone są przez influencerów, z którymi regularnie współpracujemy.

Na Facebooku również ważna jest dla nas społeczność, dlatego od 2014 roku prowadzimy zamkniętą grupę dedykowaną wszystkim osobom, które jeszcze mocniej chcą zgłębić tajniki makijażu i manicure. Aktualnie grup zrzesza już ponad 76 tysięcy osób. To dla nas niewyczerpalne źródło wiedzy o marce.

Semilac TV – własna telewizja internetowa

Kluczowym celem naszych działań w social media jest ciągłe angażowanie klientek, współtworzenie treści oraz publikowanie materiałów w odpowiedzi na ich potrzeby. Szybko dostrzegliśmy pozytywny wpływ video marketingu i  dwa lata temu, jako pierwsi w branży lakierów hybrydowych, wystartowaliśmy z własną telewizją internetową – Semilac TV na YouTube.

Nasi eksperci przybliżają tutaj zagadnienia z zakresu stylizacji i pielęgnacji paznokci oraz kosmetyków do makijażu. Przez ostatnie dwa lata odcinki z serii Semilac TV na naszym kanale na YouTube obejrzano ponad 2,5 mln razy, klienci dodali pod nimi ponad 5 tys. komentarzy i  ponad 15 tys. łapek w górę.

Odcinki pojawiają się co niedzielę, dzięki czemu budujemy więź z odbiorcami. Gośćmi naszych programów niejednokrotnie są współpracujące z marką influencerki oraz laureatki konkursów. Ta otwartość i szybkie reagowanie na potrzeby odbiorców zapewnia nam nie tylko pierwsze miejsca w rankingach, ale przede wszystkim pozwala tworzyć silną społeczność miłośniczek marki.

Chatbot Semilac – 24/7 dla Semigirls

Doradza, dobiera stylizacje, inspiruje klientki —  to tylko niektóre zadania chatbota Semilac, który w połowie 2018 roku został uruchomiony na naszym fanpage’u. Wirtualny asystent to nasza odpowiedź na potrzeby klientek, które szukają kompleksowych informacji o produktach Semilac, a ich naturalnym kanałem komunikacji jest Messenger. Prowadzimy angażującą komunikację z miłośniczkami naszych produktów w mediach społecznościowych, opartą przede wszystkim na dialogu. Staramy się je także regularnie zaskakiwać nowymi rozwiązaniami, w końcu innowacja jest wpisana w DNA naszej marki.

Rozwiązanie umożliwia powrót do historii konwersacji w Messengerze w dowolnym momencie.

Stąd za pomocą chatbota Semilac, klientki z łatwością mogą wyszukać interesujące je rozwiązania, wpisując w komunikatorze numer produktu, kolor czy nazwę kolekcji.

A jeśli zapytają np. o to „jak zdejmować hybrydy”, bot przekieruje je do filmiku instruktażowego na naszym kanale YouTube. Co ciekawe, chatbot Semilac umożliwia również testowanie produktów do makijażu za pomocą efektu AR, który w czasie rzeczywistym przenosi produkt na twarz, dzięki czemu w łatwy sposób Semigirls mogą sprawdzić, czy dana pomadka pasuje do ich karnacji lub czy cień do powiek w kolorze butelkowej zieleni to jest to, czego szukały. Tu w łatwy sposób można przetestować tę funkcję: www.facebook.com/fbcameraeffects/tryit/983799381807360/

Bardzo mocnym punktem chatbota są „Inspiracje” z podziałem na manicure i pedicure oraz szczęśliwy traf, czyli losowo wybraną stylizację. Wpisując nazwę lub numer lakieru w funkcji „Na paznokciach” użytkowniczki mogą sprawdzić jak wybrany przez nie kolor rzeczywiście wygląda na paznokciach lub zainspirować się połączeniami różnych produktów w konkretnych stylizacjach.

W marcu 2019 roku z okazji premiery nowej kolekcji City Break poszliśmy o krok dalej i stworzyliśmy dedykowany storytelling, który wygenerował ponad 0,5 mln interakcji (aż tyle wiadomości użytkownicy wymienili z chatbotem tylko w okresie 4 dni!). 

 

W ramach promocji przeprowadziliśmy w chatbocie kilkudniową zabawę, podczas której użytkowniczki mogły poczuć się jak na wyjeździe z przyjaciółką. Pierwszego dnia, wysłaliśmy do nich wiadomość pytając, czy wybierają Paryż czy Barcelonę. Zgodnie z wyborem pierwszego dnia, użytkowniczki przez 4 kolejne dni mogły dalej poprowadzić historię oraz dowiedzieć się co nieco o wybranym mieście. W trakcie historii pojawiały się produkty Semilac, a każdy dzień kończył się przedpremierą lakieru z nowej kolekcji.

Ostatniego dnia odbył się konkurs, do którego dostęp miały tylko te osoby, które przeszły wszystkie 4 dni historii.

Semilac wie jak łączyć siły!

Semilac aktywnie współpracuje z innymi markami, poszerzając grupę odbiorców i zapewniając dodatkową wartość swoim klientom. Współprace opierają się na wsparciu w poszczególnych akcjach marketingowych i dzieleniu się swoim know-how. Oprócz silnych działań crossowych w social media, brandy współtworzą wiele aktywności dodatkowych, również w obszarze offline.  Semilac współpracuje między innymi z: DeeZee.pl -  lider sklepów internetowych oferujących kobiece obuwie; biżuterią YES, E.Wedel. Przykładem wspólnych działań może być stworzenie wspólnego koloru lakieru hybrydowego Semilac x DeeZee GIRLBOSS, który okazał się hitem sprzedaży. Produkt był mocno wspierany w social media obu marek i promowany przez influencerki.

W instagramowym konkursie, w którym do wygrania był roczny zapas lakierów Semilac i butów DeeZee, wzięło udział kilka tysięcy osób. Wygenerowaliśmy bardzo duże zaangażowanie i zaktywizowaliśmy ogromną rzeszę dziewczyn wokół produktu oraz idei siły kobiet, która jest spójna dla Semilac i DeeZee.

Semilac dużą rolę przywiązuje do doboru partnerów. Istotne są między innymi: zgodność celów i przekonań (women’s empowerment, girls power), mocna pozycja w social media i autentyczne angażowanie.

Społeczność influencerek

Komunikację naszej marki od początku opieraliśmy i nadal opieramy w dużym stopniu na działaniach z influencerami, szczególnie związanymi z kategorią beauty. Influencerzy niejednokrotnie dostarczają nam ciekawych insightów, są źródłem wiedzy nie tylko o potrzebach i zachowaniach konsumentów, ale mają też ogromny wpływ na kreowanie ich wyborów. Influencerki doskonale znają swoich obserwatorów, śledzą trendy, są na czasie z nowościami. Dlatego chętnie angażujemy je we wspólne projekty. Już w 2017 roku z trzema influencerkami stworzyliśmy autorskie kolekcje lakierów hybrydowych. Influencerki uczestniczyły w procesie od samego początku: począwszy od wyboru kolorów, nazw kolorów i kolekcji po wybór opakowania.

Mocno stawiamy na edukację influencerów - zapraszamy współpracujących z nami twórców na szkolenia do naszych Akademii Semilac, prezentujemy filozofię marki, włączamy ich w największe wydarzenia np. targi i pokazy, na których doświadczają świata marki i są blisko naszych konsumentek.

Dzięki sprawnemu transferowi wiedzy, influencerzy tworzą coraz lepsze, merytoryczne materiały i są w stanie autentycznie doradzić swoim obserwatorom.

Blogerki goszczą również w naszej internetowej telewizji Semilac TV i nagrywają odcinki, których tematy za każdym razem wybierają nasze klientki w ankietach prowadzonych na social media.

Obserwujemy na bieżąco, jakie zmiany zachodzą w wirtualnym świecie i jakie trendy w nim dominują. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że to co wczoraj zagwarantowało nam sukces i laur zwycięstwa w sieci, jutro może okazać się działaniem niewystarczającym. Dlatego w planowaniu naszych kampanii ważna jest nie tylko kreatywność i efektywność, ale i elastyczność – tak, aby móc szybko i sprawnie dostosować się do potencjalnie nowej sytuacji.

To co? Widzimy się w Internecie?


[1] raport social media index 2018 via sentione.com

# Raporty tematyczne

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager Oferta pracy: Pollux - makijażysta/makijażystka marki Brand Manager - rekrutacja ukryta Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego