Czy płeć wpływa na postawy zakupowe?

Czy płeć wpływa na postawy zakupowe?

Z danych GfK Polonia, na które powołuje się dziennik „Rzeczpospolita", wynika, że płeć jest znaczącym czynnikiem różnicującym postawy zakupowe. Kobiety oczekują generalnie większej personalizacji w produktach i usługach – chętniej wybierają oferty dopasowane do ich potrzeb. Ważniejsza niż dla mężczyzn jest dla nich relacja ceny do jakości oraz zaufanie, jakim darzą określone marki.

- Kobiety częściej przejawiają postawy eko, przywiązując znacznie większą wagę do ochrony środowiska, a co za tym idzie, to właśnie do kobiet bardziej przemawiają produkty w opakowaniach wielokrotnego użytku czy zdatne do recyklingu – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor ds. marketing & consumer intelligence w GfK.

Jednocześnie na rynku coraz mocniej ujawnia się tendencja, by nie podkreślać kwestii płci w kwestii zachowań konsumenckich. Jak komentuje to Jolanta Tkaczyk, ekspertka od marketingu z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, jurorka konkursu Love Cosmetics Awards: - Kwestia tożsamości płciowej we współczesnym dyskursie zajmuje wiele miejsca i jest traktowana jako sprawa indywidualna każdego z nas, a najnowsze trendy, np. w modzie czy na rynku kosmetyków, idą w kierunku tworzenia produktów genderless, unisex, genderfluid, czyli tzw. neutralnych płciowo, zarówno jeśli chodzi o estetykę, jak i sam skład/zapach produktu. (…) Bywa jednak, że firma świadomie chce pozycjonować produkt jako kobiecy, nadając mu estetykę, która stereotypowo jest postrzegana jako bardziej kobieca.

Reklama dla niej, reklama dla niego

Różnice producentów w adresowaniu przekazu do kobiet i mężczyzn ujawniają się wciąż w reklamie.  Z jednej strony szefowie i szefowe agencji marketingowych zauważają, że to kobiety w znaczącej mierze odpowiadają za zakupy – stąd coraz silniejszy jest nurt tzw. femvertising, czyli reklam skierowanych do kobiet – odwołujących się mocniej do ich emocji i oczekiwań. Z drugiej widać wciąż klasyczny podział komunikacji na „kobiece” i „męskie”. Koncerny, które mają w ofercie kosmetyki dla niej i dla niego mogą różnicować przekazy reklamowe. Te skierowane do kobiet będą mocniej promować naturalne piękne kobiet, rezygnując z przesadnie szczupłych czy jedynie młodych modelek, kwestionując tym samym narzucany przez lata kult piękna i młodości. Dlaczego? To proste: duża grupa odbiorczyń czuje się po prostu z takim przekazem źle czy wręcz uważa, że tego typu reklama je wyklucza. Mogą więc zagłosować porfelami, wybierając bardziej "demokratyczne" marki. Jednak w przypadku reklamy, np. męskich dezodorantów kobieta wciąż bywa pokazywana bardziej przedmiotowo - z silniejszym podtekstem seksualnym: młoda, śliczna, szczupła, zmysłowo ubrana lub wręcz niemal rozebrana. Rozdwojenie jaźni producenta? Niekoniecznie... Odpowiedź nasuwa się oczywista: widocznie z badań wynika, że ta estetyka trafia w męskie gusta...

Czy to będzie się zmieniać? To zależy, jak na tego typu przekazy będą reagować konsumenci i jaka będzie ich akceptacja poszczególnych typów komunikacji marek. Biznes wykorzystuje narzędzia tak długo, jak te sprzedają. Warto na pewno jednak być czujnym, czy dotychczasowe strategie sprawdzać będą się w przypadku młodych konsumentów, wkraczających dopiero na rynek. Zmiana generacyjna z reguły wyznacza zmiany w modelach komunikacji. Zetki mogą okazać się bardzo ciekawym pokoleniem z perspektywy marketingowców, bo składowe wartości i cechy, które się im przypisuje nie dają się złożyć w przesadnie uproszczony obrazek.

fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi