To odpowiedź na potrzeby polskich firm, które planują ekspansję na rynek chiński. Organizatorzy projektu zwrócą uwagę na specyfikę sytemu ochrony znaków towarowych za Wielkim Murem – w tym aspekt kreowania chińskich odpowiedników znaków towarowych oraz na nierzadkie zjawisko zgłoszeń znaków w złej wierze i związanych z tym konsekwencjami.
Edukacja przedsiębiorców w zakresie ochrony znaków towarowych w Chinach, promowanie dobrych praktyk, przybliżenie specyfiki Państwa Środka w kontekście własności intelektualnej czy w końcu wsparcie eksportu z Polski do Chin – to główne założenia projektu. Pierwszy wykład z serii 12 spotkań odbędzie się w formule online już 23 września, pod nazwą „Rejestracja marki w Chinach. Specyfika chińskiego systemu ochrony znaków towarowych”. Eksperci m.in. wprowadzą w specyfikę chińskiego systemu zgłaszania znaków do ochrony; wyjaśnią, dlaczego warto rejestrować znaki w Chinach, a także omówią najczęstsze błędy i zaniechania w kontekście dokonywania zgłoszeń w Chinach.
– Jestem przekonany, że wraz z rosnącym zainteresowaniem ekspansją na rynek chiński, wśród polskich przedsiębiorców wzrasta potrzeba pogłębiania wiedzy z zakresu ochrony prawa własności intelektualnej, które obowiązuje w tym rejonie. Cykl wykładów poruszających praktyczne zagadnienia dotyczące znaków towarowych, a więc m.in. wyboru systemu prawnego przy rejestracji znaku, tworzenia chińskiego odpowiednika znaku, unieważniania znaku czy środków ochrony, stworzy dla polskich firm unikalne możliwości usystematyzowania wiedzy. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom polskich przedsiębiorców – mówi Andrzej Juchniewicz, Kierownik biura PAIH w Szanghaju.
Ochrona praw własności intelektualnej w Chinach, w tym szczególnie ochrona znaków towarowych, pozostaje jednym z kluczowych zagadnień w procesie ekspansji firm na rynek chiński. Zgodnie z prawem, w Chinach każdy może zarejestrować na siebie własność intelektualną innego przedsiębiorcy i stać się jej pełnoprawnym właścicielem - decyduje kolejność złożenia wniosku w chińskim urzędzie China National Intellectual Property Administration (CNIPA).
– Chiński system ochrony znaków towarowych i praktyka w tym zakresie w niektórych aspektach odbiegają od znanych nam w Europie standardów. Chińskie realia potrafią zaskoczyć. Poznanie podstaw i specyfiki tego systemu zdecydowanie lepiej pomaga zaplanować skuteczną strategię ochrony marki za Wielkim Murem – wyjaśnia dr Joanna Matczuk, adwokat, rzecznik patentowy z kancelarii IP Boutique.
– Własność intelektualna w Chinach staje się coraz ważniejszym aspektem prowadzenia biznesu. Tymczasem dziś pytanie o posiadanie certyfikatu ochrony znaku towarowego w Chinach jest jednym z pierwszych tematów rozmowy z lokalnym importerem. Dobre zabezpieczenie praw ochronnych do marki jest zdecydowanie tańsze niż ich odzyskiwanie. Poza tym pozwala rozpocząć biznes znacznie szybciej, na czym przecież zależy każdemu przedsiębiorcy – dodaje Michał Bielewicz, menadżer i doradca, przedstawiciel Trademark Partners.
Mimo że zarówno jakość stanowionego prawa jak i jego stosowanie ulegają w Państwie Środka stopniowej poprawie, zagraniczni przedsiębiorcy wciąż padają ofiarą nieuprawnionych rejestracji marek i patentów. Firmy rozważające rozpoczęcie eksportu na chiński rynek, powinny zabezpieczyć prawa własności intelektualnej już na etapie planowania współpracy z partnerami z Chin. Dzięki uwzględnieniu tego aspektu na etapie tworzenia strategii sprzedaży, można uniknąć późniejszych wieloletnich i kosztownych procesów sądowych.
– Temat ochrony znaków towarowych w Chinach jest szczególnie istotny z perspektywy przedsiębiorców traktujących ten rynek w ujęciu strategicznym. Szybkość i determinacja, z jakimi działają chińscy konkurenci w kontekście rejestracji znaków towarowych rodzi istotne ryzyka i w skrajnych przypadkach może prowadzić wręcz do wyeliminowania firmy na lata. W mojej ocenie zdecydowanie warto zapoznać się z realiami procedury ochrony marek w Państwie Środka – dodaje Elżbieta Pniewska-Caban, Kierownik Działu Własności Intelektualnej Olimp Laboratories Sp. z o.o.
Projekt edukacyjny Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu zakłada realizację dwunastu bezpłatnych wykładów prowadzonych przez ekspertów PAIH, dr Joannę Matczuk, adwokata i rzecznika patentowego oraz Michała Bielewicza, doradcy w obszarze IP i sprzedaży do Chin, poświęconych tematyce z zakresu znaków towarowych w Chinach. Eksperci przedstawią zarówno aspekty prawne, jak i praktyczne związane z ochroną praw własności intelektualnej w Państwie Środka. Podczas cyklu webinariów uczestnicy dowiedzą się m.in. jak zapewnić ochronę znaków towarowych w Chinach, jak opracować jej strategię czy w końcu jak zapobiegać naruszeniom praw własności intelektualnej w Państwie Środka. Adresatami cyklu są w szczególności polscy przedsiębiorcy, firmy doradcze związane z eksportem do Chin, rzecznicy patentowi czy stowarzyszenia eksporterów i importerów. Udział w webinariach jest bezpłatny, ograniczony limitem miejsc. Rejestracji można dokonać za pomocą strony www.paih.gov.pl