Azja to największy rynek kosmetyków na świecie, który generuje blisko 38% przychodów ze światowej sprzedaży tych produktów. Dlatego region państw ASEAN ma duże znaczenie dla polskiej branży kosmetycznej. Szacuje się, że w tym zamieszkałym przez blisko662 mln potencjalnych klientów obszarze rynek kosmetyków i produktów do higieny osobistej będzie rósł około 1,6 procent do 2023 roku.
PAIH od wielu lat aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz promocji i zwiększania świadomości zalet polskich kosmetyków na odległych rynkach azjatyckich. Między innymi poprzez udział i organizowanie konferencji i targów - mówi Prezes PAIH Krzysztof Drynda. Polskie produkty znają już klienci z Malezji, Singapuru, Wietnamu i Filipin. Wciąż jednak nie wykorzystujemy w pełni potencjału w ekspansji zagranicznej na rynki Azji Południowo-Wschodniej - dodaje.
W branży kosmetycznej państw ASEAN widoczne są nowe trendy. Zmiana stylu życia oraz wzrost dochodów społeczeństw Azji Południowo-Wschodniej wpływa na zmiany preferencji zakupowych.
- Obostrzenia związane z pandemią COVID-19 na światowych zmieniły kanał dystrybucji produktów kosmetycznych. Coraz częściej konsumenci decydują się na zakup produktów przez Internet, za pomocą międzynarodowych platform handlowych - mówi członek zarządu PAIH Grzegorz Słomkowski. - Ostatnie dwa lata przyczyniły się do upowszechnienia handlu elektronicznego w regionie Azji Południowo-Wschodniej. Czołowe marki kosmetyczne wykorzystały ten czas na intensywne działania i promocje w Internecie. Dlatego firmy kosmetyczne, które planują ekspansję na rynki ASEAN powinny zwrócić uwagę na coraz większe znaczenie kanału e-commerce.
Pandemia COVID-19 wpłynęła na ograniczenie sprzedaży kosmetyków w sklepach stacjonarnych. Sprzedaż wyrobów kosmetycznych zmalała o 4% w 2020 roku w porównaniu do 2019 r. Dlatego to w ekspansji zagranicznej dostrzega się szansę dla polskiej branży kosmetycznej. Jak pokazuje sukces Poland-ASEAN - Regional Cosmetics Forum zapotrzebowanie na polskie kosmetyki w regionie ASEAN jest znaczące.
- Szczególne możliwości rozwoju polskiej branży kosmetycznej dostrzegamy w rosnącym zainteresowaniu produktami halal. Z jednej strony firmy z Polski są zainteresowane dogłębnym poznaniem regulacji tej kategorii produktów, z drugiej kraje takie jak Indonezja czy Malezja są nastawione na poszerzanie oferty kosmetyków w tym segmencie. Nie bez znaczenia jest także zaciekawienie państw regionu ASEAN tematyką regulacji prawnych, obowiązujących w Europie, na których opiera się produkcja kosmetyków. Unijne przepisy dotyczące tego sektora są benchmarkiem dla świata, a Polska na mapie Europy jest bardzo silnym graczem i wiarygodnym partnerem, który do tego świata może wprowadzić - mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. - Memorandum to dla nas ważny krok ku głębszej integracji rynków azjatyckiego i polskiego i biznesów w tych regionach. Jesteśmy ciekawi, co możemy sobie wzajemnie dać, jaką ekspertyzą się podzielić i jakie korzyści przyniesie nam ta współpraca w trudnym ekonomicznie okresie dla branży kosmetycznej - podsumowuje podpisanie dokumentu.