Wymóg natychmiastowego zgłaszania kosmetyków w brytyjskim systemie notyfikacyjnym dotyczy kosmetyków kupionych przez importerów spoza UE po 1 stycznia 2021 roku i następnie wprowadzanych na rynek Wielkiej Brytanii. W przypadku produktów, które zostały wprowadzone na rynek Wielkiej Brytanii przed 1 stycznia 2021 roku obowiązuje okres dokładnie 90 dni na złożenie obowiązkowego powiadomienia. Zgłoszenia produktów dokonuje się w brytyjskim Biurze ds. Bezpieczeństwa Produktów i Norm drogą elektroniczną. Warunkiem zgłoszenia kosmetyków jest otworzenie konta i podanie nazwy oraz adresu osoby odpowiedzialnej na terenie Wielkiej Brytanii, a także nazwiska, numeru telefonu i adresu e-mail osoby kontaktowej. W przypadku niedopatrzenia przez importera i w następstwie brak notyfikacji dla produktu w określonym terminie, skutkuje nałożeniem kary finansowej na importera w wyskości do 5000 funtów brytyjskich.
Po 1 stycznia 2021 roku każdy importer produktów kosmetycznych staje się automatycznie osobą odpowiedzialną. Oznacza to, że importer odpowiada za bezpieczeństwo i zgodność kosmetyków z prawem brytyjskim. Importer posiadający siedzibę na terenie Zjednoczonego Królestwa może przekazać odpowiedzialność prawną na tak zwaną osobę trzecią odpowiedzialną (third party responsible person) wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia (mandate). Wówczas importer wyznacza (lub producent wskazuje) osobę posiadającą siedzibę na terenie Wielkiej Brytanii jako osobę odpowiedzialną. W momencie podpisania przez obie strony (importer i osoba trzecia odpowiedzialna) porozumienia, wyznaczona osoba trzecia odpowiedzialna odpowiada za bezpieczeństwo i zgodność produktów znajdujących się na terenie Zjednoczonego Królestwa. Osoba odpowiedzialna ma obowiązek posiadania kompletnej dokumentacji produktu kosmetycznego, w tym aktualnie wydanej oceny bezpieczeństwa produktu zgodnie z wymaganiami brytyjskiego rozporządzenia o produktach kosmetycznych.
Ponadto, osoba odpowiedzialna ma obowiązek dopilnowania zgodności produktów w następujących obszarach prawnych;
Pełna dokumentacja produktu musi być dostępna wyłącznie w języku angielskim.
W Wielkiej Brytanii uznawane są wyłącznie oceny bezpieczeństwa wydane przez Safety Assesora z wykształceniem wyższym brytyjskim. Potwierdzeniem kwalifikacji jest dyplom uzyskany z uczelni na terenie Zjednoczonego Królestwa.
W celu prawidłowego oznakowania produktu eksportowanego do Wielkiej Brytanii muszą zostać podane dane takie jak: kraj pochodzenia produktu (np. Made in Poland), adres osoby odpowiedzialnej z siedzibą zarejestrowanej firmy na terenie Wielkiej Brytanii. Ponadto, informacje które należy obowiązkowo przetłumaczyć na język angielski, na opakowaniu wewnętrznym i zewnętrznym to: nazwa produktu, instrukcja użytkowania oraz ostrzeżenia i warunki przechowywania. Istnieje 2-letni okres przejściowy, aby spełnić te wymagania.
Kontakt: agnieszka.nnolim@nolichem.com